Gå til innhold

Utested kaster ut - hyklerisk

Anbefalte innlegg

Nå er jo forskjellen mellom utesteder enorm. En del steder i Oslo, særlig attenårsstedene som skifter navn ofte, har noen ganske horrible dørvakter, som virker som de akkurat har kommet av båten. Ettersom jeg selv ble eldre har jeg merket denne forskjellen særlig godt, og jeg opplever dørvaktene på de fleste "voksnere" utestedene som betydelig mer oppegående og diplomatiske, i motsetning til de som ser ut til å være ute etter bråk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ordensvakt som er ute etter bråk er en ekstremt dårlig ordensvakt og bør ikke arbeide i døra, en god dørvakt er diplomatisk og tyr ikke til fysiske midler før situasjonen er ute av kontroll eller på vei dit.

Det skal ikke stikkes under en stol yrket nok har over gjennomsnittelig dårlig rykte, og at det er mange dårlige epler blant dem. Selv merker jeg ganske øyeblikkelig forskjell på kursede vakter og ikke-kursede vakter. :)

Lenke til kommentar

Det er det som er litt av greia uheldigvis, noen utesteder så er de fornøyde med å ha flest mulig kunder, andre steder har litt mer av denne kjøttmarkedsfaktoren, gjerne de litt større stedene som er retta imot mainstreamen av folk. Her kan de tjene bedre på å ha en jevn fordeling mellom kjønnene framfor utesteder som folk går til fordi de har et særegent utvalg av drikke eller retter seg mot et mer spesifikt klientell.

Lenke til kommentar

3 bekjente av meg jobber alle som vakter på utesteder, disse gutta er ordentlige men de har også måttet gå til sine sjefer utrolig mange ganger fordi flere av dem de jobber med har sluppet inn stup dritings damer fordi de ser bra ut og ikke sjekket legitimasjon og til og med slept inn 16-17 åringer på 18+ steder fordi de kjenner dem fra familie,venner osv. Men de fleste vaktene på mine "faste" utesteder begynner og kjenne meg igjen, de hilser og er hyggelige og prater gjerne om de ikke er veldig opptatt, Om du blir sånn nogenlunde kjent med hvem de er og at de husker deg har de ofte lettere for og prate med deg om du evt gjør noe litt galt også.

Lenke til kommentar

Det er nok utvilsomt steder som skiller seg ut slik, ja. Likevel skal ikke personer som er overstadig beruset (som er normal tolkning av alkohollovens "synlig beruset" i Norge) gis adgang. Gjøres dette er det et problem.

Den realiteten Eriksendrul beskriver er fremmed for meg. Dersom personer som arbeider på et sted forsøker å få inn personer som ikke skal være på et utested vil jeg ikke bry meg nevneverdig om det, dersom jeg arbeider på et sted der en daglig leder tvinger det gjennom vil jeg si opp.

Men det er meg. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange mange dørvakter er ordentlige og det trengs virkelig også :p Noen av dem er av den typen som bare vil være "kule" fordi de er dørvakt, de har makt over hvem som kommer inn og ikke og kan lett slippe inn folk som egentlig ikke skulle fått lov, så etterhvert blir de kjent som han "kule dørvakta" men stort sett de som har vært han kule i det området her har ikke jobba der for lenge :p

Lenke til kommentar

Det er en ting om et utested har generelle regler om alder o.l. som ikke er lovregulert, for eksempel 25-årsgrense eller slipsplikt. Om vakta har lov til å vurdere slike tilfeller, og gjør det, spesielt i tilfellet om aldersgrensa, kan det være naturlig nok i tilfeller der en kjenner folk fra før. Ei 25-årsgrense er ikke ei grense som er lovregulert, og handler stort sett om å få inn et mer modent klientell. Om fettern til eieren slippes inn når han er 21 og klarer å oppføre seg blir ikke det helt store problemet da.

Det er verre om man ignorerer alvorlige problemstillinger som beruselse, påvirkning av noe annet enn alkohol, personer som er under enten 18 eller 20, personer som er utestengt fra utestedet o.l. Det er nemlig enten lovregulert eller et åpenbart og idiotisk brudd på alt som heter HMS (sistnevnte).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...