Gå til innhold

Utested kaster ut - hyklerisk

Anbefalte innlegg

Usikker om dette er riktig sted, men jaja.

Ok, skriver dette i veldig lett beruset tilstand, men tror det går bra.

Var ute med noe venner, og vi dro inn til Bodø sentrum(bodd her i 3uker pga studier) for å dra på et utested for 18+. Vi gikk inn. Jeg hadde tidligere drukket to øl. Satt rundt et bord(fire av oss, 3 andre). Jeg kjøpte en øl(andre også), og mens jeg satt meg igjen sparka jeg til en vinflaske. Dum som jeg til ettertanke var, tok jeg den opp og satte på bordet(stod allerede en champagneflaske på bordet) slik at de kunne rydde den vekk, istedet for at den lå på gulvet. Snill eh? 30-60sec etter kom en bartenderdame bort til meg og ba meg bli med bak. Der skjelte hun meg ut hvordan de kunne miste sjenkebevilgelsen, jobben hennes og alt mulig, og uten å forklare hva jeg hadde gjort fikk hun en vakt til å få meg ut. Utenfor fikk jeg da forklart hvordan jeg hadde smugla flaska inn. MEget lett siden jeg ikke engang hadde på meg jakke og hadde stor plass til en literflaske med vin i lomma på vei inn...

Mens vakten forklarte meg hvorfor, mens jeg nærmest flirte, heh, lot han minst ti andre slippe under det "gjerdet" og gav de stempel uten å ha betalt...

Synes dette var veldig rart ettersom han gav meg en ordentlig lekse om hvordan de kunne miste sjenkebevilgning og jobben sin, men likevel lot det jeg synes så ut som 18- slippe inn uten å engang betale eller sjekke legitimasjon..

Er dette bare typisk utesteder i Norge ? ( eller overalt egentlig... )

:/ lol

Er det noe vits å kontakte utestedet til ettertid eller er det bare bagateller og at jeg overreagerer .. :p

Endret av Joaakim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joa, skjønner hvordan de ikke kan endre mening og at de bare gjør jobben sin...

Men når jeg 1. drikker øl jeg 1min tidligere har kjøpt av hun som ba meg kaste fordi jeg var den eneste som hadde kontakt med den flasken, selvom det satt seks andre rundt meg.. 2. de lar andre komme inn med store vesker gratis, mens jeg blir lekset opp av en litt-større-enn-meg-vakt(heh) om at jeg smuglet en vinflaske i lomma mi. Synes bare det blir hyklerisk og de bare brukte meg som et middel for å kunne si "hei vi klarte å kaste ut en som smuglet inn en flaske" Lol

Lenke til kommentar

Er det noe vits å kontakte utestedet til ettertid eller er det bare bagateller og at jeg overreagerer .. :p

Ta en ny vurdering når du blir edru. Hvis du fremdeles ser saken slik, så send en skriftlig tilbakemelding til utestedet. Driver de seriøst vil de ta dette ad notam og bruke hendelsen til å forbedre interne rutiner. Du vil føle deg bedre når du har fått sagt ditt på en ordentlig måte og blitt hørt. Som plaster på såret kan det hende de gir deg gratis adgang en periode.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I en hektisk hverddag på et utested kan man tidvis misforstå situasjoner, og bli forvirret. Slik servitøren observerte deg ta en ukjent vinflaske hun ikke hadde solgt deg opp på bordet er jeg redd det er lett å misforstå, og da blir hendelsesforløpet du nevner vanlig.

At ordensvakta slipper forbi personer som ser 18 ut uten å undersøke legitimasjon kan ha mange årsaker, men en vanlig årsak er at vakta kjenner de aktuelle personene fra tidligere og vet at de er gamle nok til å dra på byen.

Dersom du føler deg urettferdig behandlet skader det ikke å kontakte utestedet og på en rasjonell og fornuftig måte forklare hva som hendte. Å begynne å henvise til irrelevante ting som personer som slapp inn uten å vise legitimasjon ville jeg droppet, da blir henvendelsen din øyeblikkelig litt mer useriøs.

Hvorvidt det er vanlig på norske utesteder? Ja og nei. Normalt bortviser man ikke en gjest på grunn av en slik nærhet til ei flaske, men når du har tatt den opp utpeker du deg tross alt som flaskens eier. Spørsmålet om skjenkebevilgning kan jeg bekrefte at er reelt, utesteder fratas bevilgingen for de merkeligste saker og ting.

:-)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så hvis jeg plukker opp en sprøyte fra gaten så er jeg automatisk narkoman ?

Kjekt å vite.

Kontekst og konsekvens er viktig her. Det de som jobber der ser er en person som drar fram en flaske vin fra under bordet og antar at den tilhører den personen. Det er det de ser, at en person drar fram noe fra under bordet, og det er en naturlig antakelse at den tilhører nevnte person. Videre så kan de miste sjenkebevilgningen som nevnt og det er en svært kostbar affære for et utested, som betyr at de må ha nulltoleranse på slikt. Og hvis det ikke var hans vinflaske, så kan de anta at det var noen i følget og uansett setter et eksempel av den personen.

Når trådstarter også gir inntrykk av at han ikke tok dette spesielt seriøst så kan de fort ha oppfattet han som en drittsekk som dro med seg den flaska inn, prøver å lyve seg vekk fra det og ikke bryr seg om eventuelle konsekvenser det har.

At dette er "hyklersk" fordi de slipper inn folk som de kjenner og kan gå gode for de (eventuelt at de jobber der eller har tilhørighet til utelivet sånn at de gjerne får den type "perks" som å ikke betale) har egentlig ingenting med saken her å si.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis jeg plukker opp en sprøyte fra gaten så er jeg automatisk narkoman ?

Kjekt å vite.

Det er bra at du i alle fall ikke legger ord i munnen min. :)

For å svare litt mindre spydig: Dersom du er åpenbart påvirket av opioider og du plukker opp en blodig sprøyte fra gulvet vil jeg normalt anta at det er din sprøyte, ja.

:)

Lenke til kommentar

Det er bra at du i alle fall ikke legger ord i munnen min. :)

For å svare litt mindre spydig: Dersom du er åpenbart påvirket av opioider og du plukker opp en blodig sprøyte fra gulvet vil jeg normalt anta at det er din sprøyte, ja.

Var ikke for å være spydig, jeg skjønte bare ikke logikken.

Lenke til kommentar

Jeg villa tatt en liten tur innom utestedet og sagt ifra at de burde behandle slike ting på en annen måte og ikke bare velge ut han som ser ut som syndern og kaste dem ut. Ta det opp på en konstruktiv måte og si ifra at det de gjorde den kvelden var feil og at selv om de snakker med noen andre for noe de har gjort kan de ikke slutte og sjekke legitimasjon og slikt. Gjør du dette så hjelper du dem med og forbedre seg selv på flere måter og derav bli et bedre utested som igjen tjener mer penger, jeg sier ikke at dette skjer bare fordi du sier noe, men om flere gir konstruktiv kritikk tilbake til egentlig alt men spesielt utesteder er de ofte veldig takknemlige for det,

For noen helger siden var jeg på utestedet Klimt i lillestrøm, der var det en DJ som var så utrolig dårlig og jeg åpnet øyenen for han som var sjef den kvelden ved og be han komme med meg så han fikk se dansegulvet han så at det var lite folk og at det DJ`en gjorde var idioti, avbryte sangen for og rope "lets party" osv fungerer dårlig, Jeg sa ifra at musikklista var genial, mye bra musikk men han som var DJ var ubruklig, Dette tjente jeg 2 drinker og ett "gavekort på" så nestegang kommer jeg inn gratis der =) Utesteder er veldig glade for tilbakemeldinger for de lever av gjester og de gjør alt for og fornye og forbedre slikt.

Lenke til kommentar

Utesteder har ingenting mot saklige tilbakemeldinger. Derimot virker det særdeles usaklig å vise til disse som passerte uten å vise legitimasjon. Dersom personer som fremstår som tenåringer passerer en skikkelig ordensvakt uten å vise legitimasjon er det fordi ordensvakten kjenner igjen de aktuelle personene fra tidligere besøk. Jeg pleier gjerne å spørre på tredje og fjerde besøket jeg kjenner noen igjen likevel, for å være på sikre siden.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at det virker som høsten er høysesong for skjenkekontroll og mange nye ansatte på jobb kombinert ender opp i at de som er ansatte er heftig paranoide etter at flere utesteder har kombinert skjenkestopp med ferieavvikling og oppussing.

I tillegg så er dørvakter kroniske drittsekker i 90% av tilfellene, har du vagina, kort kjole og utringning kan du generelt være mye mer beruset enn om du er av det andre kjønn, det kan også ha noe med at oss menn gjerne blir mer utagerende når vi drikker enn damene.

Har selv vært borti at et utested her i Trondheim nektet meg og to kolleger servering fordi vi var for fulle, dette var da rett etter jobb hvor vi skulle ta oss en aldri så liten lønningspils, joda vi var ville i blikket og slitne etter en stressende arbeidsdag med mye kaffedrikking.

Kombiner dette med at over halvparten av kullet som fyller 18 skal ut og de har sjalu venner som er under 18 som prøver å komme seg inn og at de som jobber i utestedene gjerne er ferske og/eller meget klar over at skjenkekontrollen er ute på ferde igjen så får man mange paranoide ansatte og ispedd drittsekker med 4 timers kurs som dørvakt så blir det mye kjipe tilfeller ute på byen.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at det virker som høsten er høysesong for skjenkekontroll og mange nye ansatte på jobb kombinert ender opp i at de som er ansatte er heftig paranoide etter at flere utesteder har kombinert skjenkestopp med ferieavvikling og oppussing.

I tillegg så er dørvakter kroniske drittsekker i 90% av tilfellene, har du vagina, kort kjole og utringning kan du generelt være mye mer beruset enn om du er av det andre kjønn, det kan også ha noe med at oss menn gjerne blir mer utagerende når vi drikker enn damene.

Har selv vært borti at et utested her i Trondheim nektet meg og to kolleger servering fordi vi var for fulle, dette var da rett etter jobb hvor vi skulle ta oss en aldri så liten lønningspils, joda vi var ville i blikket og slitne etter en stressende arbeidsdag med mye kaffedrikking.

Kombiner dette med at over halvparten av kullet som fyller 18 skal ut og de har sjalu venner som er under 18 som prøver å komme seg inn og at de som jobber i utestedene gjerne er ferske og/eller meget klar over at skjenkekontrollen er ute på ferde igjen så får man mange paranoide ansatte og ispedd drittsekker med 4 timers kurs som dørvakt så blir det mye kjipe tilfeller ute på byen.

Fordommene skal du få ha, men vil bare påpeke at ordensvaktkurset gjerne varer i 25 timer, ikke 4. :)

Kan ikke si jeg noen sinne har brydd meg noe om verken pupper eller skjørtelengde, eller at jeg pleier å se den tendensen der jeg jobber, men andre byer og enkeltsteder kan jo operere annerledes. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...