Haelloen Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 Heisann! Jeg har fiber fra telenor, som leverer både nett og tv signal. Ønsker å utvide så jeg kan ha nett og tv på "garasjeloftet" også. Har fått lagt ut cat5e kabel, med vegguttak. Denne kabelen går i fra zyxel multimodem inne i huset. I garasjen har jeg en zyxel P2602hwt som jeg ønsker å bruke som ekstra ruter for å få tråløst nett og tv. Det jeg lurer på er: går dette og evt hvordan innstillingene på denne routeren skal være? På forhånd takk Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Jeg vet ikke om Telenor skiller mellom nett og TV ved å f.eks. separere til ulike vlan, men det vet du sikkert selv. I utgangspunktet kan du folenge et nettverk ved å bruke en switch. De fleste hjemmeroutere har innebygget switch, så da kobler du til i en av portene merket LAN. Deaktiver DHCP-serveren i denne boksen, så du ikke får to konkurrerende DHCP-servere på nettverket. Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 (endret) "Sjefsrouteren" inne i huset må være DHCP Server, mens "garasje"-routeren må være DHCP Forwarder. Nettkabelen fra vegguttaket (i garasjen) inn i garasjerouteren må være koblet til en av de vanlige portene (så om garasjerouteren har 4 porter, så kan du altså kun ha 3 enheter koblet til den med kabel).. Angående TV får du høre med noen andre.. ;-) Endret 22. september 2013 av NothingForever Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå