Gå til innhold

Utvide hjemmenett med ekstra ruter

Haelloen

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har fiber fra telenor, som leverer både nett og tv signal. Ønsker å utvide så jeg kan ha nett og tv på "garasjeloftet" også. Har fått lagt ut cat5e kabel, med vegguttak. Denne kabelen går i fra zyxel multimodem inne i huset. I garasjen har jeg en zyxel P2602hwt som jeg ønsker å bruke som ekstra ruter for å få tråløst nett og tv.

Det jeg lurer på er: går dette og evt hvordan innstillingene på denne routeren skal være?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om Telenor skiller mellom nett og TV ved å f.eks. separere til ulike vlan, men det vet du sikkert selv. I utgangspunktet kan du folenge et nettverk ved å bruke en switch. De fleste hjemmeroutere har innebygget switch, så da kobler du til i en av portene merket LAN. Deaktiver DHCP-serveren i denne boksen, så du ikke får to konkurrerende DHCP-servere på nettverket.

Lenke til kommentar

"Sjefsrouteren" inne i huset må være DHCP Server, mens "garasje"-routeren må være DHCP Forwarder. Nettkabelen fra vegguttaket (i garasjen) inn i garasjerouteren må være koblet til en av de vanlige portene (så om garasjerouteren har 4 porter, så kan du altså kun ha 3 enheter koblet til den med kabel)..

Angående TV får du høre med noen andre.. ;-)

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...