Gå til innhold

Messier 76 - Little Dumbbell nebula

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, Jan Erik.

Jeg er virkelig imponert over hva du får til !

Så langt jeg har erfart, er det ikke presentert veldig mange gode (noen ?) bilder av M76 tatt i Norge, og mange dyktige amatører med ganske avansert utstyr har ikke greid å prestere like godt som deg !

Bor du slik til at du er lite plaget med lysforurensning og

lufturo ?

.

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding! :)

M76 er i utgangspunktet alt for lyssvak og liten til mitt utstyr - så jeg er fornøyd med at jeg fikk frem noen detaljer i det heletatt.

Ble ikke så værst på 10x15 print heller. :)

Kjenner heller få i Norge som driver med astro-foto innenfor min "pris/utstyrsklasse", så jeg vet ikke hva andre her klarer å få til uten å bruke bedre utstyr som avkjølt CCD-sensor med Ha, OIII og SII filter osv.

Jeg bruker kun et umodifisert DSLR da jeg bruker det til dagsfoto også, og på et teleskop med kun optisk coma-korrigering uten noen som helt filter. Så jeg er i utgangspunktet veldig begrenset.

Er på en plass litt utenfor byen. Det er ikke bekk mørkt her, da jeg har en del gatalys og annet i nærheten - men det er mørkt nok til å kunne se melkeveien om ikke månen er oppe. Luften er heller dårlig her - sliter ofte med både tåke, veldig høy luftfuktighet generellt - og atmosfærisk turbulens.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding! :)

M76 er i utgangspunktet alt for lyssvak og liten til mitt utstyr - så jeg er fornøyd med at jeg fikk frem noen detaljer i det heletatt.

Ble ikke så værst på 10x15 print heller. :)

Kjenner heller få i Norge som driver med astro-foto innenfor min "pris/utstyrsklasse", så jeg vet ikke hva andre her klarer å få til uten å bruke bedre utstyr som avkjølt CCD-sensor med Ha, OIII og SII filter osv.

Jeg bruker kun et umodifisert DSLR da jeg bruker det til dagsfoto også, og på et teleskop med kun optisk coma-korrigering uten noen som helt filter. Så jeg er i utgangspunktet veldig begrenset.

Er på en plass litt utenfor byen. Det er ikke bekk mørkt her, da jeg har en del gatalys og annet i nærheten - men det er mørkt nok til å kunne se melkeveien om ikke månen er oppe. Luften er heller dårlig her - sliter ofte med både tåke, veldig høy luftfuktighet generellt - og atmosfærisk turbulens.

Hei igjen, Jan Erik.

På bakgrunn av at du har langt fra optimale forhold når det gjelder blant annet strølys og lufturo, er jeg i ennå større grad imponert over astrobildene dine !

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...