Jannis-15 Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 Messier 76 - Little Dumbbell nebula Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Hei, Jan Erik. Jeg er virkelig imponert over hva du får til ! Så langt jeg har erfart, er det ikke presentert veldig mange gode (noen ?) bilder av M76 tatt i Norge, og mange dyktige amatører med ganske avansert utstyr har ikke greid å prestere like godt som deg ! Bor du slik til at du er lite plaget med lysforurensning og lufturo ? . Vennlig hilsen Albert Andersson. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 8. september 2013 Forfatter Del Skrevet 8. september 2013 Takker for tilbakemelding! M76 er i utgangspunktet alt for lyssvak og liten til mitt utstyr - så jeg er fornøyd med at jeg fikk frem noen detaljer i det heletatt. Ble ikke så værst på 10x15 print heller. Kjenner heller få i Norge som driver med astro-foto innenfor min "pris/utstyrsklasse", så jeg vet ikke hva andre her klarer å få til uten å bruke bedre utstyr som avkjølt CCD-sensor med Ha, OIII og SII filter osv. Jeg bruker kun et umodifisert DSLR da jeg bruker det til dagsfoto også, og på et teleskop med kun optisk coma-korrigering uten noen som helt filter. Så jeg er i utgangspunktet veldig begrenset. Er på en plass litt utenfor byen. Det er ikke bekk mørkt her, da jeg har en del gatalys og annet i nærheten - men det er mørkt nok til å kunne se melkeveien om ikke månen er oppe. Luften er heller dårlig her - sliter ofte med både tåke, veldig høy luftfuktighet generellt - og atmosfærisk turbulens. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Takker for tilbakemelding! M76 er i utgangspunktet alt for lyssvak og liten til mitt utstyr - så jeg er fornøyd med at jeg fikk frem noen detaljer i det heletatt. Ble ikke så værst på 10x15 print heller. Kjenner heller få i Norge som driver med astro-foto innenfor min "pris/utstyrsklasse", så jeg vet ikke hva andre her klarer å få til uten å bruke bedre utstyr som avkjølt CCD-sensor med Ha, OIII og SII filter osv. Jeg bruker kun et umodifisert DSLR da jeg bruker det til dagsfoto også, og på et teleskop med kun optisk coma-korrigering uten noen som helt filter. Så jeg er i utgangspunktet veldig begrenset. Er på en plass litt utenfor byen. Det er ikke bekk mørkt her, da jeg har en del gatalys og annet i nærheten - men det er mørkt nok til å kunne se melkeveien om ikke månen er oppe. Luften er heller dårlig her - sliter ofte med både tåke, veldig høy luftfuktighet generellt - og atmosfærisk turbulens. Hei igjen, Jan Erik.På bakgrunn av at du har langt fra optimale forhold når det gjelder blant annet strølys og lufturo, er jeg i ennå større grad imponert over astrobildene dine ! Vennlig hilsen Albert Andersson. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg