Gå til innhold

Hva tror du skjer med 200-kroners regelen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der bør være mulig å hoppe over posten,eller for eks. DHL sine klamme hender.

Er fullt mulig å automatisere dette systemet, og la meg fortolle og betale moms for en vare selv, før den ankommer landet.

Men isteden så skal altså jeg ufrivillig måtte betale posten/andre for en oppgave som ett enkelt datasystem kan løse.

 

Jeg har opplevd mange ganger at posten bruker laaaang tid på dette,selv om varene koster under 200kroner,og alt de trenger fra meg er sendt dem for leeenge siden.

Vet det er posten som har knotet da jeg har fått bekreftet fra tolletaten at alt var i orden.

 

Om det er 200,eller 1000 som er grensen betyr lite for meg,da man i dag kan finne alt mulig billig på nett,men få for f... modernisert tollbehandling og momsbehandling til noe som passer inn i det moderene samfunnet vi har ellers.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beskyttelse av norsk industri

Ifølge Finansdepartementet har vi toll- og momsgrenser på import fra utlandet som en del av det norske avgiftssystemet og for å beskytte norsk industri.

Og Finansdepartementet har helt rett (selv om de kunne uttalt seg mer nøyaktig), men utsagnet kan likevel ikke tolkes på din måte. Momsen er "en del av det norske avgiftssystemet" (moms er det på alle varer, både norskproduserte varer som selges i norske butikker, og privatimporterte varer, med samme sats), og tollen (som bare pålegges importerte varer, og i svært få kategorier (hovedsakelig matvarer)) er "for å beskytte norsk industri".

 

evt kan norske nettbutikker også slippe moms på varer under 4-500 kroners verdi.

Hvorfor (og hvordan) skulle man gjøre forskjell på nettbutikker og vanlige butikker? Og om man skulle gi fritak opptil 500 (enten det gjelder for enkeltvarer, eller sluttsummen på kassalappen) i alle butikker, så ville bortfallet av momsinntekter for Staten bli formidabelt.

 

Der bør være mulig å hoppe over posten,eller for eks. DHL sine klamme hender.

Er fullt mulig å automatisere dette systemet, og la meg fortolle og betale moms for en vare selv, før den ankommer landet.

Men isteden så skal altså jeg ufrivillig måtte betale posten/andre for en oppgave som ett enkelt datasystem kan løse.

(...)

Om det er 200,eller 1000 som er grensen betyr lite for meg,da man i dag kan finne alt mulig billig på nett,men få for f... modernisert tollbehandling og momsbehandling til noe som passer inn i det moderene samfunnet vi har ellers.

Enig. Få i stand en enkel og gratis selvbetjeningsløsning hos Tollvesenet som gjør det mulig å slippe gebyrene til Posten (og alle andre) helt, og det vil ikke lenger være så ille å måtte betale 50 kr i mva på varen til 200, bare man slipper fortollingsgebyret på 1-5 hundrelapper, alt etter hvem pakken er sendt med.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Det har du sikkert rett i.

 

Man kan jo håpe det hjelper på konkurransen, og ofte vil vel de som sender det ene kunne ønske seg å få anledning til å sende det andre også. Håper det kommer flere aktører som sender pakker enn hva vi har nå.

 

Posten er forøvrig de som er minst griske med tollbehandlingsgebyr av de jeg har prøvd.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er den viktigaste saka i politikken om dagen. På tide å oppretta "Innfør 1000-kronersgrense på import"-partiet. Eller det kan verta ei kampsak for Piratpartiet (noko ironisk).

 

1000 kr hadde vært fantastisk men heves grensen tviler jeg på at den heves så mye, hadde tatt 500 kr any day!

Lenke til kommentar

 

Heve grensen for tollfri import.

 

Ordrett fra den politiske plattformen... hva det innebærer er det ingen som vet, vil tro de ikke vet det selv en gang.

 

Håper selvsagt det innebærer at de øker 200-kr grensa!!!

 

Quoter meg selv her... klippet ut direkte fra DinePenger:

 

Regjeringen Solberg vil heve grensen for tollfri import. Denne grensen er i dag på 200 kroner.

Lenke til kommentar

Selve momsen er jo ikke ille på varer under 500 kr, det er at gebyret noen ganger kan være større prosent enn momsen i seg selv. Jeg synes også en grense på 500 kr høres fornuftig ut, men synes de virkelig burde drite i å momspålegge frakten jeg betaler for å få varen TIL Norge. Har opplevd i så og si alle tilfellene at de tar hele kjøpesummen under ett, og momser ut i fra det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selve momsen er jo ikke ille på varer under 500 kr, det er at gebyret noen ganger kan være større prosent enn momsen i seg selv. Jeg synes også en grense på 500 kr høres fornuftig ut, men synes de virkelig burde drite i å momspålegge frakten jeg betaler for å få varen TIL Norge. Har opplevd i så og si alle tilfellene at de tar hele kjøpesummen under ett, og momser ut i fra det.

For kjøper er ikke momsen så ille, men for selger er de 25% veldig viktig.

 

De legger for øvrig moms på frakten fordi de er pålagt å gjøre det. Frakten er en tjeneste som forbrukes i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...