hean Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Komplett opererer også i andre land enn Norge, så å kalle de norske er vel litt så så aktig.. Er det egentlig det... Komplett.no er vel Norsk med eget regnskap selv om "moderbedriften" kan ha avdelinger i flere land. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Komplett er et selskap stiftet i Norge, som har etablert seg internasjonalt. Så, norske. 1 Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Helt riktig, grensa ble satt i 1975 - lenge før vi hadde internetthandel. En romslig grense utgjorde da ikke noe problem. Med internett har vi fått et helt annet handelsmønster og vi har derfor helt andre hensyn å ta. Å kreve moms uansett om det er en tysk eller norsk butikk som selger deg varen er ikke noen tollmur. En debatt om ostetoll er en helt annen debatt enn momsfritt kjøp fra utlandet. En liten økning(til 3-400kr) kan være rimelig, men 1000kr? Det blir for mye. Det vil medføre betydelige tap for staten samtidig som norske nettbutikker som Komplett ville gått på en kjempemell. Om grensen skal økes til 1000kr vil det være langt mer rettferdig å fjerne moms på alle varer under 1000kr - også for norske butikker. Det er mulig at en økning til 1000 kroner vil være en drøy økning, og du har et poeng når du sier at verden har endret seg siden 1975. Men hovedproblemet med dagens system - og det problemet vil vi fortsatt ha dersom vi hever tollgrensen aldri så mye, er at de som handler varer over nett må betale noen hinsidige gebyrer til fraktselskapene. Staten tjener ikke store summer på tollgrensen (var det 40-50 millioner per år?), men det gjør Posten og kompani. Et langt bedre alternativ til dagens tollgrense ville vært å innføre noe lignende det de har i Tyskland (og sikkert andre EU-land): Man betaler moms på alle varer fra 22 til 150 euro (ca. 175 til 1400 kr) og i tillegg toll på varer som overstiger dette. Det skal sies at både momsen og det generelle lønns- og prisnivået er lavere i Tyskland/resten av verden enn det er her i Norge. Dessuten trenger ikke norske bedrifter, spesielt innen netthandel, noe særlig beskyttelse - Komplett.no og lignende bedrifter har noen av verdens beste kredittratinger. Tvert imot bør staten gjøre det staten kan for å holde lønnsnivået nede. Derfor tror jeg et bedre system kunne vært noe lignende dette: Moms - 25% - på alle varer over 500 kroner. En forsending til 500 kroner pluss frakt (si 100 kroner) ganger 1.25 vil dermed koste 750 kroner og gi en inntekt på 150 kroner til staten og Posten kan ikke kreve noe fortollingsgebyr siden det ikke er noe å fortolle. Moms pluss fortolling av alle varer og forsendelser over 2000 kroner. I dag er det moms+forenklet fortolling på varer fra 200-1000 kroner og moms+fortolling av alle varer over 1000 kroner. Systemet er håpløst gammeldags og ingen er egentlig tjent med dette. Og er det egentlig noe reell forskjell på forenklet og vanlig fortolling av varer med tanke på papirarbeid (og dermed pris)? Dessuten tror jeg ikke netthandelen fra utlandet vil øke noe spesielt selv om grensene blir hevet --- mesteparten av det som bestilles over nett er varer som ikke er tilgjengelige her i landet. Klær og elektronikk er billig her til lands og jeg vil gjette at det også er dette som er mest vanlig å handle på nett. Blant mine siste ordre fra Amazon.com finner man blant annet en fyllepenn, en mikrofon og noen ilder-leker, det var da varer jeg enten ikke fant i det hele tatt eller der samme merke/modell/kvalitet ikke var å oppdrive her til lands. Norge er et lite land og jeg mener det blir feil at forbrukere skal bli straffet når man bestiller varer fra utlandet som man ellers kanskje ikke hadde fått tak i. Vi betaler mer enn nok avgifter her til lands, og vi trenger ikke å behandle både forbrukere og utenlandske selskaper så urettferdig som vi gjør. 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 200-kronersgrensen var vel aldri ment som et fribeløp? Slik jeg har forstått det ble den satt av rett praktiske årsaker, altså er det ingen grunn til å heve grensen gitt at ikke billige innkjøp på rett over 200 kr gjør at de faktisk taper penger på behandlingen (og det er det ingen grunn til å tro at de gjør, mtp. gebyrbeløpene). 1 Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Kunne gjerne betalt 50 kroner moms på noe til 201 kr, altså den totale sum av 251 kr. Men å betale 120 kr i gebyr i tillegg til den som legger ut de 50 kronene for meg... Så den totale summen blir 371 kr, det er ikke greit. Øk grensa til 1000 kr. Det er ca det 200 kr var verdt når regelen ble innført på 70-tallet. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Det var ikke så mange nettbutikker på 70-tallet. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Synes det er underlig å se enkelte argumentere for høyere grense med fri konkurranse, en høyere grense fører jo til urettferdig konkurranse, fordi norske butikker må selge produktene mye billigere. Problemet er som nevnt ikke grensa, men gebyrene, får man hindret gribbene i DHL og co i å ha vanvittige gebyrrer for under ett minuttts arbeid, så er mye gjort. AtW 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 (endret) Alle partier har i løpet av det siste halvåret uttalt at ingenting kommer til å skje med import-regelen. De vil alle beskytte norske butikker, og la norske forbrukere ta regningen. Konkurranse er ikke lov i Norge.Du er klar over at momsfritak er de facto subsidiering? Mener du vi skal subsidiere utenlandske butikker (drive anti-proteksjonisme så å si) ved å pålegge norske butikker en ulempe? for et tåpelig forslag. Trådstarter: Importgrensa på 200kr har sin bakgrunn i byråkratiforenkling. I dag skjer det meste automatisk, altså koster det mye mindre å legge på moms og gebyrer (og evt toll), slik at det ikke er like stort behov for å slippe gjennom billige varer. Siden fritak på moms som nevnt over i praksis er subsidiering, gir det ingen mening å øke grensa uten en god begrunnelse. Komplett opererer også i andre land enn Norge, så å kalle de norske er vel litt så så aktig..Det er da knekkende likegyldig at de opererer også i andre land, moderselskapet i konsernet er norsk. Norge er et lite land og jeg mener det blir feil at forbrukere skal bli straffet når man bestiller varer fra utlandet som man ellers kanskje ikke hadde fått tak i. Vi betaler mer enn nok avgifter her til lands, og vi trenger ikke å behandle både forbrukere og utenlandske selskaper så urettferdig som vi gjør.Du bommer fullstendig på ball. Å la utenlandske varer slippe unna moms er å behandle norske butikker/produsenter urettferdig, ikke motsatt. Sammenligningen med Tyskland er også ganske dårlig, da Tyskland er del av EU. Innad i EU er det selgerlandets moms som teller uansett, og da blir privatimport hakket mindre relevant. Endret 10. september 2013 av Herr Brun 2 Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Sammenligningen med Tyskland er også ganske dårlig, da Tyskland er del av EU. Innad i EU er det selgerlandets moms som teller uansett, og da blir privatimport hakket mindre relevant. Jeg sitter kanskje ikke på alle løsningene, det skal jeg gjerne innrømme, men jeg mener dagens ordning er direkte dårlig og den kan heller ikke vare evig. Dette tror jeg de fleste vil si seg enige i. Sammenligningen med Tyskland var bare tilfeldig, men da kan vi jo sammenligne med det landet vi vanligvis sammenligner med? I Sverige skal man betale moms dersom forsendelsen koster over 300 SEK, og toll i tillegg dersom forsendelsen koster over 1300 SEK. Dette gjelder fra land utenfor EU. I Norge er det både moms og forenklet tollavgift fra 200 kroner og oppover og moms og toll over 1000 kroner, dette mener jeg ikke henger helt på grep. Lenke til kommentar
G Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 (endret) Hvorfor skal vi på død og liv forvente at Norge skal være konkurransedyktige på alt? Sett grensen på momsfritak til ubegrenset oppover. Smertefull konkurranse i starten, men så får vi også senket lønnsnivå og gjort oss mer konkurransedyktige på at varer vi eksporterer kan selges billigere. Hvorfor skal vi seile utenfor all fornuftige lønnsnivåer og gjøre oss selv som nasjon en bjørnetjeneste? Kunne vi ikke ofret noe av varesalget som foregår i Norge, mot at vi får en bedre konkurranse på forsendelsesleddene. Hvorfor skal vi ha et tilnærmet monopol på pakkeforsendelser? Med større volum på pakkeforsendelser, dess større muligheter for å etablere logistikkfirmaer. En vinn-vinn situasjon for forbrukeren om ikke annet. Endret 10. september 2013 av G 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 (endret) Du er ganske svimmel om du tror norske bedrifter kan konkurrere mot en subsidiering på 20% av utsalgsprisen. Det er ikke bare norske bedrifter som ikke ville klart en slik formidabel ulempe. Og på hvilken måte er det "tilnærmet monopol" på pakker? Ingen fortoller såvidt jeg vet billigere enn posten feks. AtW Endret 10. september 2013 av ATWindsor 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Du er klar over at momsfritak er de facto subsidiering? Mener du vi skal subsidiere utenlandske butikker (drive anti-proteksjonisme så å si) ved å pålegge norske butikker en ulempe? for et tåpelig forslag. Du er klar over at norske butikker, uansett type, ikke fører alle verdens produkter? Mener du at vi skal premiere norske butikker for dårlig utvalg ved å pålegge norske forbrukere en ulempe? For et tåpelig forslag. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Du er klar over at norske butikker, uansett type, ikke fører alle verdens produkter? Mener du at vi skal premiere norske butikker for dårlig utvalg ved å pålegge norske forbrukere en ulempe? For et tåpelig forslag. Nei, men vi må åpne for at norske butikker skal kunne føre alt. Dessuten: Skal vi gjøre forskjell på produkter som det tilfeldigvis finnes en norsk leverandør av, og produkter hvor det ikke finnes? Dersom en butikk innfører et produkt, må butikken betale moms. Så legger butikken på moms på ut-prisen (inkludert avansen) når den selger videre. Dersom sluttbruker kan slippe unna momsen ved å importere direkte, hva skjer da med markedet for den norske butikken? Argumentasjonen deres henger ikke på greip, fordi den baserer seg på feil grunnlag. Hvorfor skal staten subsidiere privatimport? 1 Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Argumentasjonen deres henger ikke på greip, fordi den baserer seg på feil grunnlag. Hvorfor skal staten subsidiere privatimport? Hvorfor skal staten straffe privatimport? Tollavgiften er ikke noe annet. Det er vel knapt noen som mener at momsen skal fjernes heller, men grensene for hvor man skal betale moms og spesielt toll er i dag for lave. Norge har lave tollgrenser og høye tollmurer i forhold til sammenlignbare land. Jeg beskrev Sveriges grenser tidligere. Mener du at grensene som er i dag bør beholdes slik som de er, og dersom ja - til evig tid? Jeg mener at grensene bør endres nå og deretter justeres ved jevne intervaller. Jeg mener ikke at momsen skal fjernes men at det ikke skal være sånn at man må betale 150,- i avgifter oppå momsen for en vare til 245 kroner. 3 Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Har brukt Jetcarrier flere ganger, de er både rimelig på pris og tar ikke betalt for å fortolle den, det eneste du betaler for er frakt, moms og eventuell toll om det er på varen. Hvordan greier de det? Det må være det eneste firma jeg kan komme på som driver denslags her i landet... og du får faktisk levert pakken via tollpost eller posten så fort den er kommet til landet. Har som mange andre ingen problemer med å betale 25% moms og eventuelle toller, men på billigere varer er det nesten alltid det jævla fortollingsgebyret som tar knekken på dealen. Og posten er faktisk langt i fra verst på de gebyrene. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 (endret) Jeg vil heller betale den tilsvarende mva. som de har i det landet man kjøper varen fra, enn å måtte betale den norske stive 25 % momsen, om man kunne slippe fortollingsbyråkratiet og den norske momsen. http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_Canada Endret 10. september 2013 av G 1 Lenke til kommentar
PSV Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 http://www.gamer.no/artikler/6193/momsgrensen-forblir-pa-200-kroner/ Just sayin'... Håpløs grense for oss som handler naturligvis. Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Tror forsåvidt ikke at det å øke 200 kr grensen vil være total undergang for Norsk næringsliv(som baserer seg på import og salg av varer i 0-1000 kr klassen.) Driver selv på med det, og har gjort det i snart 10 år. 1. Norske bedrifter har fordel på kjapp og billig levering. (3-5 dager kontra 1-4 uker) 2. Man har som kunde loven på sin side, når der det kommer til reklamasjon og garanti(kjøpsloven). Dessuten kan det fort bli veldig dyrt å drive på med retur til utlandet for hvermannsen. Det at bedrifter "automatisk" vil gå ad undas høres for min del ut som en haug med BS, det er mer korrekt å si at bedriftene ikke får de ønskede profittmarginene. 2 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Hvorfor skal staten straffe privatimport? Tollavgiften er ikke noe annet. Det er vel knapt noen som mener at momsen skal fjernes heller, men grensene for hvor man skal betale moms og spesielt toll er i dag for lave. Norge har lave tollgrenser og høye tollmurer i forhold til sammenlignbare land. Jeg beskrev Sveriges grenser tidligere. Mener du at grensene som er i dag bør beholdes slik som de er, og dersom ja - til evig tid? Jeg mener at grensene bør endres nå og deretter justeres ved jevne intervaller. Jeg mener ikke at momsen skal fjernes men at det ikke skal være sånn at man må betale 150,- i avgifter oppå momsen for en vare til 245 kroner. Jeg mener at grensen bør fjernes helt, men det har ingenting med 200-kronersregelen å gjøre. Så lenge ønsket politikk er å kreve inn merverdiavgift og eventuell toll av utenlandske varer ser jeg ingen grunn til å heve grensen. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 (endret) Nei, men vi må åpne for at norske butikker skal kunne føre alt. Dessuten: Skal vi gjøre forskjell på produkter som det tilfeldigvis finnes en norsk leverandør av, og produkter hvor det ikke finnes? Dersom en butikk innfører et produkt, må butikken betale moms. Så legger butikken på moms på ut-prisen (inkludert avansen) når den selger videre. Dersom sluttbruker kan slippe unna momsen ved å importere direkte, hva skjer da med markedet for den norske butikken? Argumentasjonen deres henger ikke på greip, fordi den baserer seg på feil grunnlag. Hvorfor skal staten subsidiere privatimport? Jeg er ikke helt uenig med deg. Jeg tar litt hardt i, gjør nok det. Men, som en idé som gir en rom for å tenke scenarioer så duger det. Altså "null mva (moms) på privatimport fra utlandet". Du har på riktig måte parrert med hvorfor det kan gå galt, og hva som går galt. Det som mangler er å kunne diskutere alternativer som fjerner byråkrati, gir privatimportører noe og bevarer noe men skjerper innenlandsmarkedet. Ting er veldig dyrt i Norge, og jeg tror de fleste må være enig. Det man ikke så lett blir enig i er at man skal utsette innelandsmarkedet og mva-inndrivelsen til staten for denne harde prøven. Hva med å senke den innenlandske MVA-grensen samtidig som man tillater noe friere privatimport? Staten vil jo tape på alle MVA-reduksjoner. Fordi MVA-inntektene er noe av de beste avgiftene staten har laget noen sinne. Folk slutter ikke så lett å kjøpe varer, spesiellt mat, drivstoff og slikt. Staten driver også aktivt og prøver å korrigere innflasjonen. At folk kjøper varer innenlands kan virke noe innflasjonsdrivende, samtidig som det gir penger i form av MVA i kassen. At folk bruker penger utenlands, med f.eks. privatimport er litt deflasjonsdrivende, og gir enten penger i statskassen, eller gir mindre penger i statskassen alt etter om man er pålagt å betale MVA. Endret 10. september 2013 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå