Gå til innhold

Hva tror du skjer med 200-kroners regelen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Og det "verste" er at man ikke engang kan kalle det et brutt valgløfte, ettersom Høyre faktisk ikke hadde lovet noe om 200-kronersgrensa i 2013-2017-programmet, men det var det ingen som oppdaget og pekte på under valgkampen...

 

Personlig hadde jeg heller ikke forventet annet av et noenlunde økonomisk ansvarlig parti som Høyre. Gebyrene for fortolling av billige småpakker rett over 200kr er alt for høye, men løsningen på det er ikke å fjerne moms og fortolling på slike pakker, i og med den konkurransevridende virkningen til fordel for utlandet det ville gi. En enklere selvbetjeningsløsning som ikke er akkurat like dyr som Postens "forenklet tollbehandling" er nok heller veien å gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så KrF og Venstre ønsker 500 kroner. FrP ønsker å heve den, men har ikke sagt hvor mye så la oss si 500 kroner på dem også. Høyre ønsker også å heve grensen (i følge Sanner) så da er det naturlig at de sier seg enig med 500 også. Dette er ikke noe noen av partiene kommer til å krangle på under forhandlingene.

 

500 kroner er som ønsket av KrF og Venstre, Høyre og FrP har nok ikke noe i mot 500 kroner heller.

 

Men allikevel er jeg villig til å satse en 500 kroner på at ingenting kommer til å skje.

Lenke til kommentar

Våre naboland pluss Tyskland, England og en rekke andre land har en 200-kronersregel. Alt i dag går 20-25 prosent av netthandelen gjennom utenlandske nettbutikker. Heves den norske grensen, får det alvorlige følger for norske e-handlere. 200-grensen kom for øvrig i 1999, ikke en gang på 70-tallet som noen ynder å påstå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg antar at vi nå får en regjering som (også) er for at Norge skal bli EU-medlem. Jeg forventer at de snarest tilpasser regelverket slik at 200 kroner grensen beholdes, men at privatpersoner ikke skal betale moms (og gebyr) for varer som er handlet fra EU-land. Dette gjelder både nye og brukte varer. Det er direkte hån mot det Norske folk at Norge drives som en eksemplarisk EU-nasjon bortsett fra på dette området!

Lenke til kommentar

Jeg antar at vi nå får en regjering som (også) er for at Norge skal bli EU-medlem. Jeg forventer at de snarest tilpasser regelverket slik at 200 kroner grensen beholdes, men at privatpersoner ikke skal betale moms (og gebyr) for varer som er handlet fra EU-land. Dette gjelder både nye og brukte varer. Det er direkte hån mot det Norske folk at Norge drives som en eksemplarisk EU-nasjon bortsett fra på dette området!

Hva er det du babler om? Norge følger alle regler her, og er ikke del i moms-samarbeidet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva eksakt er det som produseres her til lands og som blir berørt?

Spørsmålet er ikke hva som produseres her til lands (det beskytter man med toll, ikke moms), men hva som selges. Svaret er: det aller meste, potensielt alt. Momsfritak for forbruker er subsidiering av alle utenlandske selgere.

 

Ja dette har jo ESA bekreftet ved å ikke være i stand til å endre hvordan Norge håndterer mva ved import fra EU.

Hva mener du? Når prøvde ESA det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, man hører jo til stadighet det at det skal verne om norsk (ikke-eksisterende) industri og når regelen ble innført så ble det jo faktisk produsert en del mere i dette landet i den akutelle prisklassen. Klær f.eks.

Vel, det er altså ikke bakgrunnen for regelen. Moms må alle betale, det er (som nevnt) toll som er ment å beskytte innenlandsk produksjon. Det har vi stort sett ikke på ting som er aktuelt for forbrukere å kjøpe fra utlandet.

 

Jeg ser heller ikke helt hva du sikter til når du henviser til når "regelen ble innført". Moms har vi hatt ganske lenge i dette landet, siden 1970 mer eller mindre i dagens form, og jeg tror ikke privatimport (eller annen import for den saks skyld) var fritatt da heller. Men uansett, disse reglene har ikke noe proteksjonistisk formål. Det er blitt klargjort ganske mange ganger i denne tråden, fra helt tidlig av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beskyttelse av norsk industri

Ifølge Finansdepartementet har vi toll- og momsgrenser på import fra utlandet som en del av det norske avgiftssystemet og for å beskytte norsk industri.

Dette betyr at beskatningen man utsettes for ved varekjøp i utlandet, er til for sikre at varesalget her til lands ikke blir utkonkurrert av billige utenlandske alternativer.

 

http://www.nrk.no/livsstil/ingen-justering-av-tollgrensa-1.7194698

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For toll stemmer det. For moms er det en forenkling. Moms på utenlandske varer er den samme som for innenlandske varer, så det er ingen forskjellsbehandling. Det har ingen hensikt for staten å subsidiere utenlandske varer, og momsfritak er de facto subsidier. Momsen "beskytter" ikke norske selgere/produsenter, den likebehandler utenlandske og norske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...