Gå til innhold

Økonomi / div med it-relatert enkeltmannsforetak

Anbefalte innlegg

Hei,

jobbet som frilans programmerer denne sommeren.

Har gjort ferdig oppdragene, så nå gjenstår det bare å få betalt, altså må jeg opprette et enkeltmannsforetak.

Kommer til å ta frilans oppdrag om sommeren, men driver med selvstending apputvikling resten av året.

Har en del spørsmål.

Klarer ikke å bestemme meg for et firmanavn, er det lett å endre dette etter registrering? Hvor kan jeg sjekke om et firmanavn er legitimt, altså ikke tatt fra før av?

Hva er den beste løsningen for å håndtere det økonomiske? Er "Frilans Finans" en bra løsning?

Noen som har erfaring med området?

Setter pris på svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sjekke det på brønnøysundregisteret. Altså om navnet er tatt, hjelper også å google litt.

Det er ikke så vanskelig å endre firmanavn, bare en del papirarbeid mot brønnøysund.

Jeg skriver min egen økonomi for øyeblikket, det er ikke så vanskelig som det virker. Men det er nok en del smutthull og avskrivninger jeg ikke vet om. Skal du gå over til A/S så er du nødt til å ha en revisor hvis jeg ikke husker feil.

Og husk at dersom du ikke tjener mer enn 50.000 i året så trenger du ikke levere spesifisert regnskap. Du leverer bare enkel selvangivelse og fører hvor mye du har hatt i pluss og minus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...