Gå til innhold

Metabones Speedbooster Canon EF til MFT

Anbefalte innlegg

Noen som vet når denne kommer?

Skulle blitt lansert i løpet av august slik jeg forstod ryktebørsen.

Har gledet meg altfor lenge til den kommer nå.

Planen er å kjøpe Samyang 14mm F2.8 med Canon mount og bruke den på mitt GH3 med Metabones Speedbooster.

Det vil gi meg 10mm F2.0, hvilket er ganske ekstremt!

Perfekt for astrofotografering, som er området jeg vil bruke det mest på.

Da vil jeg kunne kjøre en lukkertid på 25 sekunder med så stor åpning som F2.0. Og med GH3 sin vanvittige ISO-ytelse på lange lukkertider kan jeg kjøre ISO 6400 uten problem og med lite støy.

Dette bildet som jeg tok i Januar har følgende eksponering:

12mm

F2.8

15 sek lukkertid

ISO 6400

https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_01_2013/post-131058-0-77732900-1357254613.jpg

Tenk hvor lys himmel jeg kan få med 10mm F2.0, 25 sek lukkertid og ISO6400 :D

Kan også få omtrent samme lysstyrke som bildet over men med ISO 1600 istedenfor 6400 og dermed et tilnærmet støyfritt bilde som jeg kan croppe og skalere i alle retninger uten problem.

Så, noen som vet noe om denne adapteren?

Grunnen til at jeg ønsker Canon, istedenfor Nikon som jeg kunne brukt, er fordi en del bekjente bruker Canon og da kan jeg låne og teste diverse andre objektiver på GH3-en :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: jeg tror det er lurt av deg å kjøpe Canon. Nikon sine objektiver kan adapteres til Canon med et mekanisk adapter, og da har du muligheten til begge :) Men du kan vurdere å bruke annet glass enn 14mm. Til MFT kan du bruke 1.6/1.5 crop-optikk uten å vignetere. Hva med Tokina 11-16? Ryktene sier at samyang snart slipper en 10mm, kanskje det er aktuelt?

For det andre: Jeg har ikke noen erfaring med Metabones-adapteret, men jeg HAR erfaring med en billig kinakopi fra Nikon F til Sony Nex (E-mount). Det første jeg oppdaget var at jeg lysmessig ikke fikk et helt blendertrinn, nærere et halvt. Dybdeskarphetsmessig ser det dog ut som at jeg har fått et helt blendertrinn.

Det andre jeg oppdaget var at lyspunkter fikk ganske kraftig coma, så å ta stjernebilder (Spesielt med vidvinkel) ble ikke så veldig bra. Det ble bedre med mindre lysåpning, men aldri så bra som uten adapteret...

Dette er som sagt en billig kinakopi, så jeg tror nok alle disse problemene kommer til å bli ganske mye bedre på Metabones sin, men jeg tror nok at du kommer til å merke noe av dette selv med et overlegent optisk formular.

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

For det første: jeg tror det er lurt av deg å kjøpe Canon. Nikon sine objektiver kan adapteres til Canon med et mekanisk adapter, og da har du muligheten til begge :) Men du kan vurdere å bruke annet glass enn 14mm. Til MFT kan du bruke 1.6/1.5 crop-optikk uten å vignetere. Hva med Tokina 11-16? Ryktene sier at samyang snart slipper en 10mm, kanskje det er aktuelt?

For det andre: Jeg har ikke noen erfaring med Metabones-adapteret, men jeg HAR erfaring med en billig kinakopi fra Nikon F til Sony Nex (E-mount). Det første jeg oppdaget var at jeg lysmessig ikke fikk et helt blendertrinn, nærere et halvt. Dybdeskarphetsmessig ser det dog ut som at jeg har fått et helt blendertrinn.

Det andre jeg oppdaget var at lyspunkter fikk ganske kraftig coma, så å ta stjernebilder (Spesielt med vidvinkel) ble ikke så veldig bra. Det ble bedre med mindre lysåpning, men aldri så bra som uten adapteret...

Dette er som sagt en billig kinakopi, så jeg tror nok alle disse problemene kommer til å bli ganske mye bedre på Metabones sin, men jeg tror nok at du kommer til å merke noe av dette selv med et overlegent optisk formular.

Fine forslag med optikk der :) Må tenke litt :)

Men speedboosteren er testet opp, ned og i mente av forskjellige folk og den gir ingen negative påvirkninger, heller ikke flares eller bloom :)

Lenke til kommentar

Fine forslag med optikk der :) Må tenke litt :)

Men speedboosteren er testet opp, ned og i mente av forskjellige folk og den gir ingen negative påvirkninger, heller ikke flares eller bloom :)

Nei, derfor nevnte jeg ikke at jeg får en blå dott i midten av bildet og at jeg mister skarphet og får flare.

Jeg har ennå ikke sett noen anmelde adapteret for stjernefoto, og jeg mistenker egentlig at den kommer til å lage mer coma den også. Håper riktignok at den ikke gjør det :p

Uansett er jeg fornøyd med adapteret mitt. Det er mer enn godt nok for min bruk, og det gjør det mye morsommere å fotografere med speilløst! Hvis du kjøper metabones når den blir tilgjengelig så er jeg sikker på at du også kommer til å like den ;)

Endret av 3irik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei.

Er det noen her inne som kan bekrefte at Metabones Speedbooster til Canon EF vil fungere med Tokina 11-16mm da denne har EF-S mount, metabones spesifiserer på sine side at EF-S mount ikke vil fungere med denne speedboosteren, men virker likevel som om flere bruker denne kombinasjonen? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...