Gå til innhold

Er venstrehendte mer intelligente enn høyrehendte?

Nux

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 17(1vgs) som er venstrehendt. Jeg har lest at undersøkelser viser at venstrehendte bruker hjernen i større grad enn høyrehendte. Men jeg vet ikke helt om dette stemmer med meg. Jeg har lært meg å gjøre praktiske ting med høyre hånda, spise, klippe bruke data-mus, gjøres alt med høyre(da mange av produktene idag er høyreorienterte, og jeg valgte bort å kjøpe venstre versjonen av produktene.). Jeg sparker ballen med venstre fot når jeg spiller fotball. Det som skiller meg spessielt fra høyrehendt-delen er at jeg skriver med venstre, da det er forferdelig vannskelig å skrive med høyrehånda.

Grunnen til at jeg er usikker på om dette stemmer er fordi: Jeg er en glemsom person, kan for eksempel lure på i ettertid om jeg låste døra, lukket skapet, hvor jeg la mobilen, eller faktisk glemme å slå av ovnen hvis noen ber meg om å gjøre det om 10 min.

Jeg kan også bli sett på som en usikker person til tider, usikker på om skjorta ser fin ut på den måten den sitter på kroppen, eller om sveisen er bra nok, må spørre noen ... Jeg er helt elendig med bevegelser og dans, synes det er vannskelig å etterligne det andre gjør med kroppen. Jeg hadde ganske gode karakterer ifjor, 5.0 i snitt. 5 og i alle fagene untatt Norsk skrftl, en 6 i geografi og spansk. Jeg hadde 5 i matte T, men dette var ikke før i andre termin da jeg jobbet hardt med faget, i første termin fikk jeg 4. Jeg har dessuten på ungdomskolen slitet med matte, nesten 2 i 8.klasse, 3 i 9. og 4 på skriftlig eksamen og kortet i 10.klasse.

Hvis jeg er veldig fokusert på snakke med noen, forsvinner plutselig resten av verden og alt rundt meg. Selvom jeg fikk 5 geografi og naturfag som begge er puggfag hadde jeg en liten anelse at jeg måtte jobbe mer enn andre for å huske stoffet. Det er slik nå også, jeg synes det er vannskelig å huske store mengder stoff uten å gå gjennom det flere og flere ganger.

Vi venstrehendte er kanskje litt dummere? :/

Endret av Mrfantastic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vel vist seg at venstrehendte er overrepresentert blant folk som er veldig musikalske og veldig gode i matte. I ren IQ er det visstnok ingen forskjell. Så kommer vi dårligere ut på et par punkt og visstnok overrepresenterte blant mentalt tilbakestående også. I tillegg har du selvsagt ulemper som bare kommer av å være venstrehendt i et høyrehendt samfunn.

Uansett er selvsagt de individuelle variasjonene så store at man ikke kan bruke dette på individnivå. Å være venstrehendt gjør deg ikke automatisk musikalsk :(

Litt frustrerende at vi ikke er like gode med begge hender. Det er opplagt en bug og ikke en feature.

Endret av EternalSunshine
Lenke til kommentar

Dette har med måten hjernen er organisert på. Er du venstrehendt bør du i stor grad bruke venstrehånden slik høyrehendte bruker sin høyrehånd, for ellers blir det som som om alle høyrehendte skulle oppføre seg som venstrehendte. Jeg jobber med reflekspunkter i øret og ser ofte at det er lateralitetsforstyrrelser (enkelt forklart kommunikasjonsproblemer i hjernen) på venstrehendte og varierende problemer med dysleksi. Har hatt fantastiske resultater med å bare behandle dette en eneste gang med noen punkter i ørene hvor lesehastighet omentrent dobler seg over natten på skoleungdommer. Hvis du har problemer med dette så er det verdt et forsøk. Det virker rett og slett som det er en form for blokkering som løses og at det stabliserer måten hjernen jobber med sansene og bearbeiding av dette.

Lenke til kommentar

Litt frustrerende at vi ikke er like gode med begge hender. Det er opplagt en bug og ikke en feature.

De forskjellige hendene har forsjellige ting de er gode på. Normalt vil den "riktige" hånda være best på vanlig motorikk og styrke, men når man kommer ned på veldig fin finmotorikk så kan plutselig den "gale" hånda fungere best (forutsatt at den trenes opp like mye som den rette, selvsagt).
Lenke til kommentar

De forskjellige hendene har forsjellige ting de er gode på. Normalt vil den "riktige" hånda være best på vanlig motorikk og styrke, men når man kommer ned på veldig fin finmotorikk så kan plutselig den "gale" hånda fungere best (forutsatt at den trenes opp like mye som den rette, selvsagt).

Som å spille gitar, f.eks. Eller piano, noen ganger må man være like god å spille med venstra, om de dypere tonene er mer avansert enn de tidvis er.

Lenke til kommentar

Sjølv om ein er venstrehendt, betyr ikkje det nødvendigvis noko for intelligensen. Har høyrt at det går meir på kreativitet faktisk. Når du seier at du gløymer ting lett, eller er distré, er det nok noko som er veldig individuelt. Eg har en kamerat som er skikkelig smart, men han er samtidig en av dei mest distré personane eg kjenner.

Mykje av det du spør om vil eg og tru er ganske individuelt. Det med skjorta er noko som delvis er ei øvingssak, som med mykje anna. Ein må lære seg kva som ser bra ut, og kva som passar i lag osv.

Når det gjelder fag, er det som regel veldig individuelt kva puggemetodar som fungerer for den enkelte. At det virker som som andre les mindre enn deg, kan vere fordi dei andre bruker en puggemetode som er meir effektiv for dei, enn den du bruker er for deg. Å vere smart/å ha høg intelligens går mykje på forståelse av ting og korleis ein ser samanhengar osv, ikkje nødvendigvis berre det å huske ting :)

Lenke til kommentar

Det med musikere og gitarspill er det sikkert noe i. Verdens beste gitarist Jimi Hendrix var venstrehendt. Ritchie Wise også. Wise lærte å spille gode soloer på notime når de fikk kontrakt. Han kunne bare rytme før det.

Det med gitarspill og venstre/høyre er litt rart. Hvorfor er det enklere å spille grepene og det på gitaren med kjeiva enn den med høyre?(for høyrehendte altså). Skulle jo tro at det man gjør med den hånda er mye mer krevende enn det man gjøre med den andre på gitaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...