Gå til innhold

Trenger hjelp til oppgradering av PC, eventuellt ny.

Anbefalte innlegg

Har hatt en Pc noen år som jeg har bygget selv men begynner å bli litt gammel.

Veldig rusten på hardware, hva som er bra etc, så derfor tenkte jeg skulle spørre dere.

Begynner å slite med å kjøre en del spill så på tide med en oppgradering. Hva tror dere er flaskehalsen, bør oppgradere først, noenting jeg har som kan beholdes?

Hovedkort: Asus Rampage II extreme

Processor: i7, 920 @ 2.67 Ghz

Harddisk: 2x OCZ-agility4 SSD + noen gamle for lagring

Skjermkort: XFX GTX 560 1GB

Ram: 12GB (husker ikke hvilken type, men var bra når jeg kjøpte delene en gang i tiden)

Skjerm: Asus vW222 22inch

PSU: tx750W corsair

Case: Antec 902

Takker på forhånd for all type info :)

Budsjett er jeg litt usikker på, spørs hvor mye som bør byttes :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, noe å anbefale? Ellers er processoren min litt for varm, sett den sneket seg opp på ca 80 under spilling. Dette er noe jeg fant ut for noen dager siden. Regner med at jeg må bytte kjølepasta, men aldri gjort det før. Hva bruker man til å fjerne den? Ellers er det vel bare å legge på et lag å sette tilbake vifta. Bruker ikke standard vifte.

Lenke til kommentar

Hehe, prøvde det for ikke så lenge siden, hovedkortet mitt har noen auto overclock greir i biosen siden jeg har egentlig ikke peiling. Det var da jeg sjekket tempen på processoren. Regna med at overklokke processoren nå jeg allerede har en temp på 75 grader eller rundt der var en dårlig ide :)

Lenke til kommentar

Ok, noe å anbefale? Ellers er processoren min litt for varm, sett den sneket seg opp på ca 80 under spilling. Dette er noe jeg fant ut for noen dager siden. Regner med at jeg må bytte kjølepasta, men aldri gjort det før. Hva bruker man til å fjerne den? Ellers er det vel bare å legge på et lag å sette tilbake vifta. Bruker ikke standard vifte.

Hvilken CPU-kjøler har du? Finnes mange billige og gode kjølere, men også dyre. Husk at du kan ta med kjøleren til neste PC, og neste etter der. Hvor mye folk vil bruke på kjøling er opptil hver enkelt, jeg brukte nettopp litt over 2000 kr på CPU-kjøling. :)

Jeg bruker Arctic Silver Arcticlean til å rense CPU, fungerer bra og lukter til og med litt lime (ikke tilsatt altså, men et lite pluss?). :p Instrukser står på. Finnes alternative løsninger dog.

Jeg kjøpte også en Jordan Mikrofiber støvklut (den rosa). Den loer ikke og det er derfor du skal ha mikrofiber. Papir/vanlige kluter er fy-fy. Jordan-kluten kan i tillegg vaskes på 90 grader C! Perfekt til å rense CPU/GPU osv. Fuck husrengjøring, Jordan er også for nerder!

Angående termisk pasta så er Noctua NT-H1 eller Arctic Cooling MX-2 gode valg. Men dette finner du mange tester av på nett, bare til å søke. :)

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å kjøpe ny CPU-kjøler. Cooler Master Hyper 212 Evo er en rimelig og god kjøler http://www.dustinhome.no/product/5010617942/cooler-master-hyper-212-evo-s-1155-1156-1366-2011-am3-am3-fm1/

Det følger med kjølepasta som er helt grei. Her er test av kjøleren, der den også er testet overklokket til 3,44GHz med samme prossessor som du har http://www.overclockersclub.com/reviews/cm_hyper212_evo/4.htm

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, ny cpu kjøler, nytt graffikkort, noe stæsj for å ta bort gammel kjølepasta. Høres ikke ille ut :)

Blir mye billigere enn jeg trodde det skulle bli.

Har forresten en ledig slot for en vifte på siden av kabinettet, kanskje installere en vifte der?

Har 3x inntaksvifter foran, 2 uttaks vifter bak + en stor en på toppen.

Har det forresten noe for seg å bytte vifter som fulgte med kassa? Imo virker ikke det veldig viktig iaf..

Tusen takk for alle gode forslag forresten :)

Lenke til kommentar

Ok, tenkt litt mer her.. ( kanskje litt for mye) :)

Uansett, viftene som jeg kjører idag bråker mye, har sikkert noe å gjøre med at jeg har de gående på høy hastighet (og de er gamle). Men tenker det må gå ann å få det til å gå stillere,

Inntak: 3x120 vifte foran. 1x120 på siden (ikke installert ennå, regner med at den skal blåse innover)

Uttak: 2x120 vifte bak og 1x200 på topp.

Kommer til å kjøpe en coolermaster evo 212 for cpu (noe vits å bytte vifte?)

Kommer også til å kjøpe ASUS Geforce GTX 770 OC

Har også katt i hus så blir endel extra støv/kattehår. Skjønt at hvis uttak>inntak så blir det mindre støv i pc'n?

Noen som kan hjelpe meg med å finne vifter som vil passe? Tenker på stillhet, nok airflow, hvor mye luft in vs ut etc. Lest litt og sett på reviews og sånn, men finnes så mye der ute at det er vanskelig synes jeg :)

Eller kanskje spandere på meg en ny kasse, den jeg har er jo gammel tross alt selv om jeg liker den. Meh, decisions decisions..

Endret av Bull78
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...