Gå til innhold

Strømforsyning + HD

JHK

Anbefalte innlegg

Handlet for noen dager siden en WDC disk på 200gb 8mb cache og en strømforsyning, 360W chieftech.

Jeg trengte en ekstra størmforsyning derfor kjøpte jeg denne, har en tilsvarende som kom med kabinettet fra før. På denne er alle kontakter oppbrukt.

2 på dvd / cdbrenner

3 på harddisker

1 på viftestyring

1 på diskett stasjon

1 på en vifte utenom viftekontrolleren.

Brenner og DVD spiller er koblet med en ide kabel til hovedkortet.

2 stk harddisker står tilkoblet hovedkortet.

Den siste er koblet til IDE kontrollern

Den nye disken skal også til IDE kontrolleren, dette er ikke noe problem.

Jeg kobler også strøm til disken fra den nye strømforsyningen. Den nye strømforsyningen er kun tilkoblet den nye disken. Resten av kontaktene er frie.

Når jeg starter maskinen starter alle disker opp utenom den nye som er tilkoblet den nye strømforsyningen. Hva kan jeg gjøre for at disse styres likt ? Altså starter opp på normal måte som de andre ?

Jeg vil jo helst bruke den nye disken min =)

Takker for seriøse svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøpte du NY strømforsyning fordi du ikke hadde flere kontakter igjen på den gamle, og skal du kjøre to strømforysninger i samme maskin, samtidig?! Er ikke dette en enklere og billigere løsning?

PS: linken du oppgir funker ikke, cookies req..

Kortslutte to ledninger, javel. Da trenger jeg nok litt mer detaljer =)

Jeg kjøper ikke noe sterker nei

Lenke til kommentar

Cluet er at den nye strømforsyningen din ikke starter med mindre den og er koblet til power-knappen. Har du gjort dette?

Vanligvis kobles atx strøm til hk. Her er det to kretser som må kortsluttes for at psu skal starte. Disse kretsene blir forlenget på hk ned til pinnene som power-knappen til kabinettet skal kobles på. Ved å trykke på powerknappen vil disse to pinnene (med de to kretsene fra psu) kortsluttes.

Du må finne en eller annen måte å kortslutte kretsen på den nye psu-en samtidig som den andre starter (tvinne ledninger rundt pinnene..?), eller lage en egen knapp for denne psu-en

http://www.ocshoot.no/atxtweak.htm

edit; hn66 var litt kjappere enn meg, men jeg forklarer forhåpentligvis litt bedre :p

Lenke til kommentar

utifra linken du gir der "enden" skal jeg altså lodde en liten kabel fra powergood til power supply on. Dette da på den nye strømforsyningen.

Har jeg da forstått dette riktig ?

Vil bare være helt sikker

Noen som har en guide til hvordan jeg mekker en knapp til dette ? kunne hvert av intresse å se.

Lenke til kommentar

så lenge de to har kontakt vil psu-en være operativ. Det kan altså være smartere å lage en knapp enn å skjøte de med en permanent kabel.

Forslaget mitt er at du striper litt av plasten på power-on ledningen fra powerknappen til hovedkortet, og skjøter inn powergood og power supply on på hver sin kabel. Isoler godt med el-teip og voila - begge psu-ene styres fra powerknappen på kabinettet

Lenke til kommentar

Prøv å stikke en liten flat skrutrekker inn sammen med ledningen, helt på siden. Da kan du prøve å lirke ut pinnen. Mener å huske at pinnen var limt fast på min kontakt. Ikke mye lim, så med litt lirking fra ulike kanter gikk det fint.

Hvorfor vil du ha med pinnen? Backup i tilfelle du vil bruke atx-kontakten igjen?

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke kjøpe én sterkere strømforsyning? Da slipper du dette problemet.

Som anført i denne posten konkluderer jeg med at min egen Chieftec 360W PSU er for svak. Spørsmålet mitt er om det kan forsvares å gå til anskaffelse av en ny PSU til 1.593 kr eller om det finnes et rimeligere alternativ.

Strømforsyning er nok undervurdert av mange, men hva er hardware uten strøm?

Lenke til kommentar

Det er nok rimligere å kjøpe en PSU på 360W i tillegg da dette koster rundt 450 kroner.

Det var hvertfall svaret noen fikk da de stilte samme spørsmål som det du gjør nå.

Min PSU gikk det visst ikke an å koble sammen med min gamle, så jeg byttet den inn og fikk pengene igjen. Så jeg tok bare en gammel strømforsyning med hjem fra jobb som har startknapp påmontert.

Dette fungerer som smurt.

Denne strømforsyningen støtter da kun 4 IDE disker/cdrom + floppy etc.

Ikke spess sterk heller, så jeg tok bare å koblet inn viftekontrolleren samt en harddisk til denne PSU'en.

*gjesp, jobb*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...