Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter med søvnproblemer

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg slitt veldig med søvnvansker. Har gjort det ganske lenge egentlig, men har alltid trodd det var fordi jeg var deprimert, og nervøs for om jeg kom inn på studiet jeg hadde søkt på. Det siste halvåret har jeg opplevd en betydlig forbedring i livet, jeg sa opp jobben hos en sadist av en sjef, kom inn på studiet jeg hadde lyst på, fikk bolig i tide, og flyttet fra et lite bondesamfunn til Oslo for et par uker siden, og stortrives. Jeg har et fint sted å bo, hyggelige romkamerater, hyggelige venner, greie lærere og jeg henger bra med i studiene. Men jeg får fremdeles ikke sove.

I går natt sov jeg tre timer, og har vært trøtt i hele dag. Jeg la meg klokka 23:30, og i løpet av fem-ti minutter var jeg lys våken. Dette skjer mer eller mindre hver natt. Når jeg sier lys våken så mener jeg det, akkurat nå er jeg piggere enn jeg har vært i hele dag. Før har jeg hatt moderat suksess med å "tømme hodet for tanker", prøve å fokusere på enkle ting, som hva jeg skal spise til middag i morgen, men det hjelper ikke lengre. At jeg har bekymringer som kommer snikende er ikke til å legge skjul på, men de er ikke så alvorlige at de skulle forårsake søvnproblemer hver eneste natt.

Det går i en ond sirkel, i natt får jeg sannsynligvis ikke sove før 3-4-5-tida, og så står jeg opp ni, fordi jeg har tross alt ting jeg skal gjøre. Er et vrak hele dagen, legger meg i rimelig tid på kvelden, og kvikner til. Nok en rastløs natt, fulgt av en trøtt dag. Sånn går no dagan.

Noen som har noen råd? Legen min tar meg ikke på alvor, og jeg har dessuten verken lyst på eller råd til sovemedisin. Har prøvd melatonintabletter før, og det hjelper til en viss grad i et par dager, men så forsvinner effekten fullstendig. Tradisjonelle kjerringråd er også av liten interesse, da jeg har prøvd det meste uten hell. Hvis noen har hatt lignende problemer selv som de har klart å komme over, eller kjenner noen som har klart det, så er jeg veldig interessert i å høre hvordan det gikk til.

Takker for svar!

Anonymous poster hash: 0cc63...0dc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får prøve å se hva som stresser deg, for du har sannsynligvis noe du har gående enten fysisk eller psykisk.

Har laget en binaural-fil du kan teste i hodetelefoner for å roe ned hode og synkronisere ned frekvensen i hjernen. Den legger seg etterhvert på det området hjernen typisk er på i dyp søvn og den går fra det området som en normal våken hjerne har.

Når jeg testa denne første gangen holdt jeg på å sovne av midt på lyse dagen.

Kopier gjerne filen over på en mp3-spiller eller mobilen og bruk hodetelefoner.

Lenke til kommentar

Stikk på apoteket og kjøp deg Valeriana Natt, og bruk det som anvist på pakken (naturmedisin). Gå deg en lang tur på kveldstid noen timer før du skal legge deg, hold deg unna koffein etter kl18, hold rommet du skal sove i kaldt, tell antall utpust opp til 10 også begynn på nytt (<-- virker veldig bra). Hvis du har en iPhone anbefaler jeg deg å laste ned appen Headspace, som er et 10 minutters meditasjonsprogram som du kan gjennomføre hver dag, kan også hjelpe utrolig mye.

Ikke gå i fellen med å skaffe deg resept på b-preparater for å sove, det kommer bare til å gjøre ting verre på lang sikt.

Lenke til kommentar

Du får prøve å se hva som stresser deg, for du har sannsynligvis noe du har gående enten fysisk eller psykisk.

Det er liksom det som er så rart, fordi det er ingen større stressmomenter i livet mitt akkurat nå. Jeg sliter litt med usikkerhet rundt studiet mitt, om jeg har valgt riktig (jeg stortrives og interesserer meg veldig for det, er mer "utdanner jeg meg rett ut i arbeidsløsheten?", men det er et helt annet tema), og jeg har et par ting jeg skulle ha gjort som jeg utsetter, lese en pensumbok blant annet, men ingenting altoverskyggende.

Dette var interessant. Er det meningen at jeg skal høre på den før jeg legger meg, eller mens jeg prøver å sove? Kan den brukes hver natt?

Stikk på apoteket og kjøp deg Valeriana Natt, og bruk det som anvist på pakken (naturmedisin). Gå deg en lang tur på kveldstid noen timer før du skal legge deg, hold deg unna koffein etter kl18, hold rommet du skal sove i kaldt, tell antall utpust opp til 10 også begynn på nytt (<-- virker veldig bra). Hvis du har en iPhone anbefaler jeg deg å laste ned appen Headspace, som er et 10 minutters meditasjonsprogram som du kan gjennomføre hver dag, kan også hjelpe utrolig mye.

Ikke gå i fellen med å skaffe deg resept på b-preparater for å sove, det kommer bare til å gjøre ting verre på lang sikt.

Valerina Natt skal prøves til mandagen! Kjølig rom har jeg allerede, kaffe drikker jeg ikke, og en kveldstur er ikke særlig hensiktsmessig da jeg bor midt på Grünerløkka (har dessuten prøvd det før uten særlig sukess).

Angående B-preparater så er det ingen fare for at jeg skal begynne med det med det første, har selv vært vitne til, som pårørende, hvordan slike "sovemedisiner" kan ødelegge noen. Kan jeg ikke plukke det i naturen, så tar jeg det ikke!

Takker for svar, begge to! :)

Lenke til kommentar

Dette var interessant. Er det meningen at jeg skal høre på den før jeg legger meg, eller mens jeg prøver å sove? Kan den brukes hver natt?

Det er bare å prøve og se hva som fungerer best for deg. Kanskje bruke den før du legger deg og gå å legge deg når du er trett nok. Den kan brukes så ofte du vil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9qGJlz

Erfaring viser at for den som har søvnproblemer er det best å legge seg og stå opp til samme tid hver dag, også i helgene.

Når det gjelder meg så er det omvendt. Jeg pleier å søvn av ganske fort, og vips så er jeg i drømmelandet.

Endret av Slettet-9qGJlz
Lenke til kommentar

For min del har både Valerian-rot (Valerina natt, valerina forte, og nå sist "Neurol" fra apoteket i Sverige - akkurat samme preparat, men litt mindre piller, så smaken forsvinner raskere :p ), B-preparater og C-preparater gjort susen (selvsagt ikke i kombinasjon!).

Hvis du er ute etter noe du kan "plukke i naturen" er Valerian-produktene absolutt å anbefale, gjerne i en litt høyere dose enn det som står på pakken. Jeg oppdaget at Neurol (den fra Sverige) fungerte best hvis jeg først tok to piller et par timer før leggetid for "uro" og så to piller til en halvtime før jeg la meg for å sovne :)

Lenke til kommentar

Liten oppdatering:

Etter tre netter på Valerina Natt kan jeg nå meddele at effekten begynner å dabbe av. Jeg skal prøve å doble dosen i morgen og se om det hjelper, men jeg har uansett ikke råd til å fortsette å gå på det, med fire tabletter om dagen og 40 tabletter i en pakke vil jeg ende opp med rundt 600 kroner i måneden i utgifter. Det er over en tredjedel av hele månedsbudsjettet mitt, studentøkonomien min rekker rett og slett ikke så langt.

Den lydfilen hjalp verken hvis jeg hørte på den før jeg la meg, eller mens jeg prøvde å sove. Men takk for forsøket.

Skal begynne å trene i morgen, så får vi se om det hjelper.

Hvis noen har andre tips, er det bare å poste i vei.

Lenke til kommentar

Visst du bruker pc veldig mye skal et program kalt f.lux hjelpe! Jeg har ikke prøvd det over lengre perioder selv, og er ikke sikker på effekten men det er vel verdt et forsøk? :)

http://justgetflux.com/

Skal du bruke dette programmet er det lurt å stlle justeringen for fargeforskjellen på veldig sakte, ellers er min erfaring at programmet blir veldig fort avinstallert fordi det ser ut som skjermen har stått i en innrøkt bule i 50 år. Programmet funker bra fordi det justerer ned det blålige lyset som naturlig forsvinner på kvelden. Dette gjør igjen at kroppen produserer melatonin som virker søvndyssende, gitt at man ikke stimulerer seg med koffein etc som også påvirker dette eller generelt er veldig stressa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...