Gå til innhold

Anbefalte innlegg

...Nå i dag så tror man at hvis man er døpt så kommer man til himmelen uansett hva. Så her er spørsmålet: Hvorfor tror man at hvis du er døpt så kommer du til himmelen?...

Fordi kristne i dåpen blir ett med Jesus Kristus som er i himmelen, en side av dem er med andre ord etter dåpen i himmelen :)

PS: ikke dermed sagt at du ikke kan falle ut av himmelen, ut av Jesus Kristus som du har blitt ett med.

Joh 15:5 "Jeg er vintreet, dere er greinene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre. Den som ikke blir i meg, blir kastet utenfor som en grein og visner. Og greinene blir samlet sammen og kastet på ilden, og de brenner."

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, ingen gjerninger, kun tro.

Vent litt, kun tro på Jesu Kristi gjerninger ! At de teller som ens egne gjerninger ! :)

Jak 2:26 "For som kroppen er død uten ånd, er troen død uten gjerninger"

Ef 2:8 "For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv. For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem."

Jesus Kristus har gjort de gode gjerningene, de kristne trenger bare å "vandre i dem" (som om de er deres egne gjerninger) og dermed har de gjort seg "fortjent" til evig liv. Men som du ser, er det hele egentlig en gave fra Gud, de kristne har ikke gjort noe som har gjort dem fortjent til evig liv, de har bare tatt til seg Jesu Kristi gjerninger, Jesu Kristi rettferdige liv, gjennom tro.

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi kristne i dåpen blir ett med Jesus Kristus som er i himmelen, en side av dem er med andre ord etter dåpen i himmelen :)

PS: ikke dermed sagt at du ikke kan falle ut av himmelen, ut av Jesus Kristus som du har blitt ett med.

Joh 15:5 "Jeg er vintreet, dere er greinene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre. Den som ikke blir i meg, blir kastet utenfor som en grein og visner. Og greinene blir samlet sammen og kastet på ilden, og de brenner."

Jah, hva er vel kristensvar uten referanse til den mest upålitelige jødefiendtlige evangelisten av dem alle - Johannes.

Johannes er - som de andre evangelister - full av løgn. Han motsier seg sjøl ved en rekke anledninger, hvilket er en skavank han deler med de øvrige evangelister.

Lenke til kommentar

Det er en mørk hemmelighet bak barnedåp, som kirken er for pussy til å inrømme. grunnen til barnedåp er for at barnet ikke skal komme til helvete om det dør før det er blitt så gammelt at det kan selv forstå religion og selv ta et valg om det vil bli kristent eller ikke. et mørkt faktum som kirken ikke tør å fortelle oss

Lenke til kommentar

Refs muslimene og andre religioner så kan du til slutt refse oss. Vi dreper tross alt ikke mennesker og selv om vi ikke er helt for likestilling så vil vi ikke at kvinner skal behandles som dyr, men bli behandlet med kjærlighet.

Nå omhandler ikke denne tråden muslimer. Den omhandler en kristen tradisjon.

Hvis noen drar opp en tråd for muslimer så har nok ikke så mange et problem med å peke ut at profeten deres - ved å gifte seg med en 9 år gammel jente - kan regnes som pedofil per nåværende standarder.

Lenke til kommentar

Og hva mener du om muslimene?

Respekterer de kanskje grunnlegende menneskerettigheter ved å drepe folk og behandle kvinner som dyr? Respekterer du de? Nei, jeg tror at du innerst inne skjønner at det er feil å ødelegge slike tråder. Hvis du ikke vil respektere oss så er det greit. Start egne tråder hvor du fordømmer og gjør narr av oss kristne, men ikke ødelegg andres tråder er poenget.

Eg mener akkurat det samme om alle religiøse som tror de kan tvinge sin religion på andre. Ekstreme muslimer er samme pakket som ekstreme kristne, eller ekstreme jøder.

Lenke til kommentar

Nå er jo de fleste kristne i Norge liberale og de tvinger ikke troen sin over på noen. Hva vi gjorde for 1000 år siden er en annen sak. Da var det en annen kultur og dessuten så kan man ikke konsentrere seg om hva som skjedde for lenge siden. Jeg hater ikke tyskere selv om det var Tyskland som var hoveddrivkraften til andre verdenskrig og det store jødehatet.

Det finnes kun noen få i Norge som er ekstremt konservative. De fleste kristne er for homofile, de vil ha likestilling osv. Jeg må innrømme at jeg er en konservativ krisen som er imot homofili og delvis imot likestilling siden jeg mener at det har ødelagt så mange hjem og familier. Alle kristne er ikke slik og jeg har mitt syn siden jeg føler at det er sannhet og andre føler kanskje helt forskjell. Du skal ikke ta alle kristne over en kam.

Jeg føler at vi avslutter diskusjonen her for å ikke ødelegge TS sin tråd også sender du meg PM om det er noe mer :)

Lenke til kommentar

Barnedåp fører til en åndelig fred over barnet samt velsignelse. Hvis ett barn dør når det blir født uten at det er døpt så kommer det til himmelen tror jeg. Barnet skal døpes når det er spebarn mener jeg også bekrefter men dåpen ved en konfirmasjon. Konfirm Comfirm altså bekrefte. Bekrefte dåpen med andre ord...

Hehe, det sier litt at man må finne på et nytt sakrament(konfirmasjon) bare for å erstatte det som dåp virkelig er. En begravelse av det gamle syndige livet som døde med Jesus på korset.

Lenke til kommentar

Det er en mørk hemmelighet bak barnedåp, som kirken er for pussy til å inrømme. grunnen til barnedåp er for at barnet ikke skal komme til helvete om det dør før det er blitt så gammelt at det kan selv forstå religion og selv ta et valg om det vil bli kristent eller ikke. et mørkt faktum som kirken ikke tør å fortelle oss

Det er ikke en hemmelighet. Det er ikke lenge siden presten sa til barnet når det ble døpt: "Nå går du over fra å være et djevelsns barn til å bli Guds barn"

Lenke til kommentar

Det er ikke en hemmelighet. Det er ikke lenge siden presten sa til barnet når det ble døpt: "Nå går du over fra å være et djevelsns barn til å bli Guds barn"

jeg har aldri sett eller hørt det bli sagt, mer eler mindre direkte. men whatever blah blah my ass

Endret av SonicDragon
Lenke til kommentar

Den eneste måte å komme til enighet om barnedåp(Eller en hvilket som helst teologisk debatt) er å gå til Bibelen. :)

Første Petersbrev 3, 21-22:
21 det som i sitt motbilde, dåpen, nå frelser dere. Dåpen er ingen renselse fra ytre urenhet, men en god samvittighets pakt med Gud, i kraft av Jesu Kristi oppstandelse. 22 han som for opp til himmelen og nå sitter ved Guds høyre hånd, etter at engler, myndigheter og makter er ham underlagt.
Romerbrevet 6, 1-8:
Hva skal vi da si? Skal vi fortsette å synde, for at nåden kan bli enda større? 2 Slett ikke! Vi som døde bort fra synden, hvordan kan vi fremdeles leve i den? 3 Eller vet dere ikke at alle vi som ble døpt til Kristus Jesus, ble døpt til hans død? 4 Vi ble altså begravet med ham da vi ble døpt med denne dåp til døden, for at vi skal leve det nye livet, likesom Kristus ble reist opp fra de døde ved Faderens veldige kraft. 5 Har vi vokst sammen med Kristus i en død som er lik hans, skal vi også være ett med ham i en oppstandelse som er lik hans. 6 Vi vet at vårt gamle menneske ble korsfestet med ham, for at det legeme som er under synden, skulle gjøres til intet og vi ikke lenger være slaver under synden. 7 For synden har ikke lenger noen rett over den som er død. 8 Er vi døde med Kristus, tror vi også at vi skal leve med ham.
Apostlenes gjerninger 8, 36-38 (Den etiopiske hoffmann)
36 Og som de drog frem på veien, kom de til et sted hvor det var vann, og hoffmannen sa: Se, her er vann; hva er til hinder for at jeg blir døpt? 37 Og Filip sa: ”Tror du av hele ditt hjerte, så kan det skje.” Men han svarte og sa: ”Jeg tror at Jesus Kristus er Guds Sønn.” 38 Og han bød vognen å holde, og de steg ned i vannet, både Filip og hoffmannen, og han døpte ham.
Apostlenes gjerninger 19, 1-5
Mens Apollos var i Korint, reiste Paulus gjennom innlandet og kom til Efesos. Der støtte han på noen disipler 2 og spurte dem: ”Fikk dere Den Hellige Ånd da dere kom til troen?” Men de svarte: ”Vi har ikke engang hørt at det er noen Hellig Ånd.” 3 ”Hva slags dåp er dere døpt med?” spurte han. De sa: ”Johannes’ dåp.” 4 Da sa Paulus: ”Johannes døpte med omvendelsens dåp, men sa til folket at de skulle tro på den som kom etter ham, og det er Jesus.” 5 De hørte på dette og lot seg døpe til Herren Jesu navn.
Markus 16, 16
16 Den som tror og blir døpt, skal bli frelst; men den som ikke tror, skal bli fordømt.
Markus 10, 13-15
13 De bar små barn til ham for at han skulle røre ved dem, men disiplene viste dem bort. 14 Da Jesus så det, ble han sint og sa til dem: «La de små barna komme til meg, og hindre dem ikke! For Guds rike tilhører slike som dem. Sannelig, jeg sier dere: Den som ikke tar imot Guds rike slik som et lite barn, skal ikke komme inn i det.» 16 Og han tok dem inn til seg, la hendene på dem og velsignet dem.
Jeg synes dette taler nok for seg selv, Paulus sa til hoffmannen at man måtte tro før man døpte seg.
Etter at jesus talte om barna, velsignet han dem, han døpte dem ikke.
Peter sier at dåpen er en god samvittighets pakt med Gud, altså noe som et uvitende barn ikke er i stand til å begå.
Paulus sier i Romerbrevet at dåpen ar en begravelse at det gamle livet, noe som et barn ikke har.
Les skriftstedene og døm selv. ;)
Lenke til kommentar

Jeg tror det har blitt en tradisjon, akkurat som konfirmasjon. En koselig stund der familie og venner møtes, for å titte på det nye barnet.

Man viser for alle at man ønsker at barnet skal vokse opp i kristen tro osv.

Ingen ting med om barnet kommer til himmelen eller ikke å gjøre.

Det står også at tro er "veien inn" og ikke gjerninger, og dåp er vel en gjerning.

Jeg tror ikke man nødvendigvis viser at man ønsker barnet skal vokse opp i kristen tro. Jeg tror dette, som iFire nevner, er blitt en tradisjon, det har vel også etterhvert blitt forbundet med å gi barnet et offisielt navn. Et tegn på dette er jo at man har "borgerlig" konfirmasjon og "navnefest", som så vidt jeg veit er det samme som vanlig konfirmasjon og barnedåp, bare uten noe religion.

Lenke til kommentar

Les skriftstedene og døm selv. ;)

Som sagt en zillion ganger før, hadde disse skriftene kommet med et bittelite bevis for seg så ville det jo ikke vært noen tvil om at en (om enn merkelig, dum og tilbedningskåt) gud sto bak dette. Men pr i dag, to-tre tusen år etter at dette ble skrevet, så finnes det ingen beviser for denne guden, så hvorfor i all verden skal vi da ta disse ubekreftede sitatene for god fisk da? For alt vi vet kan dette være fantasiene til en gruppe ignorante bronsealder menn med skrivekløe....

Som du sier selv så bunner dette ut i ren tro, tro på at disse historiene, gjettningene og påstandene er sanne, men igjen, når de kun fremstår som historier, gjettninger og påstander så er det faktisk naturlig at folk er skeptiske til disse påstandene også. noe du også burde være. Å tro at dette er den fulle og hele sannhet er og blir ignorant og stupid når det ikke er annet enn påstander....

Å være skeptisk til ale slike påstander er faktisk den eneste fornuftige handlingen man kan gjøre, for man skal ikke tro og følge påstander når det ikke finnes bevis for dem, samme hvor deilige og komfortable slike påstander enn måtte være for den enkelte. Egentlig helt utrolig at folk kan være så ukritiske som de er når det kommer til religiøse og overnaturlige påstander, enkelte kobler bare ut hjernen liksom.... Men kommer skattefuten og påstår at han skal ha hundre tusen ekstra i skatt, da er hjernen på plass plutselig hos den religiøse også og beviser skal på bordet... Merkelig fenomen religion og hvor stupide enkelte får seg til å bli for å frede troen sin... :(

• Liker 4
Lenke til kommentar

:)

Påstander.... bortkastet vind...

Nei, ingen påstander, den samme ånd som drev Jesus Kristus til å gi sitt liv for hele verden, er i dag virksom i de kristne. Denne ånden er Gud, RWS :) eller trodde du det kristne verdenssamfunnet er noe menneskelaget ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jah, hva er vel kristensvar uten referanse til den mest upålitelige jødefiendtlige evangelisten av dem alle - Johannes.

Johannes er - som de andre evangelister - full av løgn. Han motsier seg sjøl ved en rekke anledninger, hvilket er en skavank han deler med de øvrige evangelister.

Nei Johannes og de andre lyver ikke, det er bare du som ikke forstår metaforene deres.
Med tanke på at det var jødene som fikk Jesus og andre kristne drept og forfulgt var Johannes i sin fulle rett når han skrev det han skrev om dem
Lenke til kommentar

eller trodde du det kristne verdenssamfunnet er noe menneskelaget ?

Jeg er HELT sikker på at de kristne mytene er menneskeskapte ja... Skl ikke så mye lesing til i bibelen før det går opp for en at den guden som der beskrives rett og slett er for dum og klønete for å få til noe som helst... :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er HELT sikker på at de kristne mytene er menneskeskapte ja... Skl ikke så mye lesing til i bibelen før det går opp for en at den guden som der beskrives rett og slett er for dum og klønete for å få til noe som helst... :)

Å sier du det, hvordan forklarer du da at han skapte det kristne verdenssamfunnet ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...