Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Japansk bil. som veteran bil, problem?

Garsen

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er interessert i å anskaffe meg en toyota corolla levin apex ae86. disse ble først produsert i 1983. noe som betyr at de nå er veteran biler i Norge,

det som kan være et problem er jo at disse bilene ikke solgt i Norge. og derfor ikke er typegodkjente.

mitt spørsmål er som følger:

-Er det noe problem å importere en bil fra Japan når den er veteranbil?

-hvis mulig blir det da på motorhistorisk grunnlag?

på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du interesse for slike gamle toyotaer anbefaller jeg at du blir medlem på ts-ogn.no, der alle toyota interesserte samler seg. Diskusjon.no er et bra forum, men er svært få som har interesse for slike biler.

Men for å svare på spørsmålet ditt:

Har importert en AE86 sprinter trueno fra Japan selv for ikke lenge siden, og det er nesten umulig å få den godkjent, med mindre du er villig til å bruke masse tid og penger på å skaffe dokumentasjon på at bilen tilfredsstiler massevis av krav. Toyota Norge er også kjent for ikke være særlig samarbeidsvillige når det gjelder godkjenninger.

Det letteste for deg er enten å kjøpe en norsk ae86, har sett minst en ae86 hvert år som selges som rust oppusning prosjekt, eller importere en europeisk versjon, Danmark har flere tilsalgs men de koster som regel cirka 100.000kr, noe som er litt drøyt når du også må betale moms. Eller forhør deg med statens vegvesen hva som skal til å godkjenne en slik på motorhistorisk grunnlag, og se om det er verdt det. PS: Da må bilen være helt original, og kan aldri moddes på noen måte.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Å få en AE86 som er importert i fra japan godkjent er mer enn bare å skaffe masse dokumentasjon. Du må og forvente å bytte ut mange deler, særlig det som har med sikkerhet å gjøre, så dette er E merket. Og man kan vel tenke seg hvor mange som har produsert E merkede seter, stoler, lykter o.l til disse bilene.

Slik sett ville jeg heller sett rundt etter en AE86 som er levert i Europa.

Danmark har vel, dessverre, høye priser på disse bilene som Icemann nevner så det kan være en idé å sjekke andre land.

Sist jeg selv var på tur til å importere en AE86 var det i fra Sveits hvor bilen var innenfor en mer fornuftig prisklasse for en god tid tilbake.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Danmark kan være fæle på å salte veiene, så det er mye rust i bilene der. Har en kompis som rustsveisa sin AE86 for 40k på verksted. Det var MYE arbeid på den bilen gitt.

Jeg ville heller sett etter en i Tyskland eller Frankrike, undersøk hvilke regioner de salter i og ikke. Og husk, den MÅ være LHD. RHD-biler, selv de i England, er som oftest importert. Og de som selger dem lyver gjerne for å få den solgt, spesielt til utlandet, vanskelig å krangle på kjøpet da.

Lenke til kommentar

Så lenge bilen har et Europeisk chassi nummer er det ikke noe problem å få den godkjennt. USA biler er også mulige, men disse kommer under 1.15 regelen, og må være 110% orginale for å bli godkjennt.

JDM biler er bare å glemme å få skilter på.

Om bilen er rusten, så kjører du den til latvia og får den rustsveisa, lakka og fiksa 100% drøye 20k.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

JDM går fint, om du er rik og orker papirmølle fra helvete. USDM trenger ikke bli 1.15, finnes flere US-imports som er regga som vanlige personbiler, blant anna min RX7. Men som oftest så går det jo galt da.

Ang rust, så kjører du ikke til Latvia og gjør en drit. For går det galt, så har du INGEN garanti. I Norge kan du iallefall klage, og har noe lovverk på din side.

Så kjøp heller en bil fra et land de ikke salter så jævlig, så er du godt i gang!

Lenke til kommentar

Lå en AE86 til salgs på finn til ca. 50 000,- for noen mnd siden. Lite rust og det fulgte med MASSE dyre deler. Der hadde man fått mye for penga og det var nesten så jeg klinte til.

De er visst ikke til å oppdrive i Japan har jeg hørt. De jeg kjenner har importert fra Finland og da slipper du papirmølla.

http://www.speedhunters.com/2013/07/less-is-more-a-norwegian-style-ae86/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...