Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Benkarmatur - tips ønskes

Anbefalte innlegg

Kona vil ha bedre lys under kjøkkenbenken.

Jeg tenkte umiddelbart på "lyslister", gjerne bestående av LED som følger kjøkkenet helt rundt. Hestesko form.

2 utfordringer der, kjøkkenet er ikke 90 grader samt at det er 1 skap ved siden av komfyren slik at det må brukes kabel dit. Selvsagt er dette i motsatt ende av der strømmen/bryteren er.

Hvis "listene" også kan skjøtes med kabel så er vi reddet men det har ikke jeg funnet.

Noen tips som kan hjelpe meg - slik at kona får viljen sin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har montert en del kjøkkenbelysning på jobben i det siste, og jeg bruker nå kun LED strips med LED driver som kan dimmes på impuls.

Problemet er å få tilførsel frem til LED stripsene under skaper der du ikke har k-rør liggende, dette kan dog ordnes med kreativ bruk av multiboks og sokkel. Evt. kan kabel legges åpen.

Å kjøpe dette på nettet er jo forholdsvis billig, men monteringen er ikke rett fram hvis du ikke har gjort det før. Å gjøre det via elektriker koster nok rundt/over 5000,-

Endret av Akse
Lenke til kommentar

JA, absolutt en god mulighet. Har du erfaring med de? Vi vil trenge 6 stk., regner med at det er mulig og strekke en kabel mellom de slik at alle får strøm? Samt at bryterne ikke brukes men det fortsatt kontrolleres av bryteren i veggen.

1. De er dyre. 2. LED strips er enklere.

OK, LED strips - hvor finner jeg de? Det som er viktig her er godt lys og jeg ble egentlig ikke vettskremt av prisen på SG modellene.

Takk til alle som har svart i tråden.

Lenke til kommentar

Takk, søkte hos Clas Ohlson uten treff.

Jula gav denne:

http://www.jula.no/led-stripe-12v-629277

Mens google gav meg denne:

http://www.ledstrips.no/led-strips-rene-farger/led-strips-rene-farger-ikke-vanntett/5-meter-led-strips-varmhvit-ikke-vanntett-5050-60-leds-pr-meter.html

Er det slike du mener? Hittil ukjent for meg men dette må sjekkes ut, men tror nok jeg kjører "safe" med SG eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen Akse.

Det virker som om du har peiling, jeg blir litt skremt hvor latterlig rimelig dette er.

Men er det slik at jeg kan kjøpe settene:

LED-lister 4x70 lm 4-pk

LED-lister 40 cm 3x50 lm 3-pk

Koble det sammen i lengder og få lys under kjøkkenbenken?

Evt. denne:

LED-list 5 m 1300 lm

Overskapene har en utformin som gjør at det kan monteres slik at det blir pent, men som sagt er dette helt ny teknologi for meg.

Igjen takk for innspill.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...