Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier så og si nekter overnattingsbesøk

Gjest medlem-207017

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-207017

Hei, skriver denne saken for bestevenninna mi. Skal prøve å gjøre den kort, og håper virkelig du tar deg tid til å lese gjennom hele.

Hun har hybel i bofellesskap med to andre.

Huseier krever 300 kroner i betaling per natt om hun skal få besøk, + en skriftlig søknad. Så selv da er det ikke sikkert.

Kommer ikke til å sove i gjesterommet, bare gulvet i rommet til venninna. Og om jeg/moren henns kommer på besøk er det bare for en helg. Kommer ikke til å bruke de andre rommene (bortsett fra gangen for å gå gjennom inn og ut). Kan spise og dusje et annet sted. Trenger ikke engang bruke doen. Kun et lite flate av gulvet (har med sovepose), og kan være ute hele dagen. Har huseier da fortsatt rett til å kreve det huseier krever?

Jeg og moren hennes ønsker å besøke henne, men syntes dette gjorde det vanskelig for oss alle. Venninna mi er mildt sagt svært oppgitt over dette, og skulle ønske hun fikk klarhet i dette før hun skrev under. Dette vil gjøre det svært vanskelig for henne å ha besøk av meg og hennes egen mor, og hun skal jo bo der en stund. Hun er alene i byen og har angst for andre mennesker - så det siste hun behøver i livet er dette. Personlig synes jeg leietaker idetminste burde ha rett over sine egne kvadratmetere, sålenge det ikke blir gjort noe skade o.l., og når andre rom og gjenstander ikke blir brukt, og de andre boende ikke blir påvirket og er har sagt det er greit med besøk.

Har leietaker noen rettigheter her?

Håper på hjelp!

Endret av medlem-207017
Gjenopprettet slettet innhold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overnatting er lov. Det er heller ingen anledning for huseier å ta ekstra betalt for en slik overnatting. Og siden huseier godtar overnatting mot betaling har vedkommende juridisk sett godtatt å la deg overnatte gratis når du er på besøk hos din venninne.

Moderator får heller flytte tråden fra forbruker til juss.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Overnatting er lov. Det er heller ingen anledning for huseier å ta ekstra betalt for en slik overnatting. Og siden huseier godtar overnatting mot betaling har vedkommende juridisk sett godtatt å la deg overnatte gratis når du er på besøk hos din venninne.

Har huseier rett til å kreve betaling?

Lenke til kommentar

Står det i regelverket e.l.?

Men, hun kan?

Fra lovdata.no:

§ 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig

Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6.

Den som har betalt beløp i strid med første ledd, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleieren. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd.

Kravet etter annet ledd forrentes etter lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 fra den dag beløpet ble betalt, med mindre betaleren må anses i vesentlig grad medansvarlig for overtredelsen.

----------------

Så det er kanskje enklest å betale for overnattingen, kreve kvittering og, når leieavtalen er over, men innen 3 år, kreve beløpet tilbakebetalt. Da kan ikke huseier gjøre seg vanskelig før det er for sent.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

§ 3-7 i husleigelova forbyr denne typen ekstrautgifter.

Men når det kjem til kravet om at ein må søke om å få ha overnatting så kan eg ikkje finne noken hjemmel som tilseier at dette ikkje kan spesifikt avtalast i leigeavtalen.

Det kan avtales i leieavtalen, jfr. husleieloven pgf 5-1 annet og tredje ledd, men huseier kan ikke ensidig bestemme det. Overnattingsforbud er ikke en vanlig ordensregel eller et rimelig påbud etter pgf 5-2.

Hun fant ut igår at det faktisk står i kontrakten at "Dersom det er besøk, skal vedkommende betale tilegg eller i et eventuelt gjesterom i huset. Dette for å unngå kaoset og manglende adgang til dusj, varmt vann, toalett, vasken osv. med påfølgende klage og krangel." (litt dårlig norsk i det - utleier er forresten av utenlandsk opprinnelse)

Det står uansett ikke hvor mye tillegget skal være på.. Men siden det står i kontrakten, gjelder da ikke loven på dette punktet?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Hun har faktisk ikke lest avtalen før hun signerte? da kan hun vel takke seg selv.

Ja.. :/ jeg ba henne se om det står i kontrakten, og først da merket hun seg den delen.

Lenke til kommentar

Hun har faktisk ikke lest avtalen før hun signerte? da kan hun vel takke seg selv.

FEIL! Husleieloven er i hovedgrad ufravikelig. Dvs. at du kan skrive under på nesten hva som helst uten at det får rettslige konsekvenser.

Til Putetrekket:

Som The Avatar nevnte: § 3-7 i husleigelova forbyr denne typen ekstrautgifter.

Krikkert, som er jurist, har også langt på vei antydet at hun ikke trenger å søke om tillatelse til overnattingen heller.

Det huseier har gjort er å snike seg unna loven ved å antyde at en overnatting fører med seg ulemper, men som kan betales bort. Sier seg selv at logikken ikke holder. Ikke det juridiske heller. Hun kan trygt invitere til overnatting så lenge husværet ikke blir overfylt. Huseier har godtatt overnattingen mot betaling og har dermed godtatt overnattingen uten betaling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når noen skriver at jeg antyder noe er det en fordel at de leser innleggene mine først. Jeg antyder nemlig at dette er noe som kan avtales men ikke ensidig pålegges.

Husleieloven er ikke ufravikelig på punktet leietakers bruk av boligen, se ordlyden i husleieloven pgf 5-1 annet og tredje ledd. Det blir for enkel jus å påstå at husleieloven er ufravikelig uten å lese de aktuelle bestemmelsene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når noen skriver at jeg antyder noe er det en fordel at de leser innleggene mine først. Jeg antyder nemlig at dette er noe som kan avtales men ikke ensidig pålegges.

Husleieloven er ikke ufravikelig på punktet leietakers bruk av boligen, se ordlyden i husleieloven pgf 5-1 annet og tredje ledd. Det blir for enkel jus å påstå at husleieloven er ufravikelig uten å lese de aktuelle bestemmelsene.

Mulig jeg formulerte meg upresist, men jeg skrev overnattingen og ikke overnattinger. Slik jeg har fortstått Ts har venninna gitt beskjed om overnattingen og fått ja mot betaling. Da trengs det ikke søkes en gang til uten leie siden den delen av avtalen er ugyldig pga. ufravikelighetsdelen.

Jeg ser fremdeles ikke hvordan 5-1 andre og tredje ledd tillater avtaler som hindrer overnatting uten søknad. Gjester/overnatting må da være innenfor forholdet, som er avtalt i dette tilfellet, da utleier tross alt bare krever skriftlig søknad. Og jeg mener at denne delen med søknad ikke kan avtales fordi det går innenfor ufravikelighetsdelen. Søknad til overnatting kan ikke sies å ha noe med fomålet til bruk av husrommet, bare overnatting i seg selv.

Korriger meg hvis jeg tar feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...