Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Aksjer som skiftet eier uten at alle tidligere eiere viste om det (arveoppgjør)

madammim

Anbefalte innlegg

Jeg må med andre ord prøve å nøste i hva som ble gjort etter bestemors død. Jeg vet ikke sikkert hva som ble gjort og sagt tilbake på 80-tallet. Alt jeg vet er det jeg har skrevet her, altså det min mor sier har skjedd. Det har i følge henne ikke vært gjort noe offisielt med arven. Hvem som står som eier av hus og grunn i dag er kanskje eldste bror. Det kan også være at han har skilt ut en tomt der ny-huset står før bestemor døde. Dette er jo en landbruks-eiendom, og han har kanskje på en eller annen måte brukt odelsretten sin. Jeg vet ikke om det er driveplikt, men han sysler litt med bær. I det store og hele kan jeg lite om dette temaet.

Jeg har ingen ønsker om å starte noen store konflikter her, det samme gjelder min mor. Men det er andre søsken som reagerte voldsomt på dette. Konfliktene fra tidligere ligger ganske grunt, for å si det sånn.

Tenkte det var greit å forhøre seg litt her før det eventuelt braker løs igjen. Jeg synes det er vanskelig å forstå at en part kan arve alt, kun fordi familiekonflikten forhindret at ting ble ordnet opp i på rett måte for 30 år siden.

En liten sidenote. Det gjelder egentlig 2 andeler/aksjer. Min bestefar og hans bror (de var bare 2) delte landbruks-landet etter sin far i to. De bodde i hvert sitt hus og hadde da 1 andel i kraftlaget hver. Min bestefars bror hadde ingen livsarvinger. Hans kones familie ville vel da normalt ha arvet 50%? Begge disse andelene ble overført til nevnte bror i 2006.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjelder egentlig 2 andeler/aksjer. Min bestefar og hans bror (de var bare 2) delte landbruks-landet etter sin far i to. De bodde i hvert sitt hus og hadde da 1 andel i kraftlaget hver. Min bestefars bror hadde ingen livsarvinger. Hans kones familie ville vel da normalt ha arvet 50%? Begge disse andelene ble overført til nevnte bror i 2006.

Herr Brun gir deg feilinformasjon.

Det er bare å slå opp i arveloven. Du tenker helt riktig. Det er ikke korrekt fordeling etter arveloven at en bror skal få dette alene, og det er helt riktig at din grandonkels kones familie skal ha 50%.

Lenke til kommentar

Var disse andelene verdisatt i 2006? Slike andeler har vel sjelden hatt noen stor økonomisk verdi, men primært vært folks bidrag til å trygge infrastukturen i lokalsamfunnet. Har det vært betalt utbytte, eller har alle inntekter gått til drift/investeringer? Skal det at noen i 2013 vil kjøpe dem få betydning for et arveoppgjør som ble avsluttet i 2006?

Lenke til kommentar

Herr Brun gir deg feilinformasjon.

Det er bare å slå opp i arveloven. Du tenker helt riktig. Det er ikke korrekt fordeling etter arveloven at en bror skal få dette alene, og det er helt riktig at din grandonkels kones familie skal ha 50%.

Selvsagt er det feil dersom en bror har overtatt hele boet mot de andres vilje. Men spørsmålet her er ikke om fordelingen som ble gjort var feil eller riktig. Spørsmålet er om det er mulig å rette opp feil begått i et arveoppgjør på 80-tallet. Og det er det antagelig ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om andelene ble verdisatt i 2006. Jeg tror at folk har vært klar over at de besitter ganske store verdier gjennom disse aksjene lenge, kanskje tilbake til tidlig 90-tall. Tilbudet om å kjøpe aksjene er på 75.000,- per andel. Det har en eller annen gang vært gjort en splitting av aksjene fra 1 til 10, slik at en andel i dag utgjør 10 aksjer, og verdien er da 7500,- per aksje.

Lenke til kommentar

Hvis det er én andel det er snakk om, så er da 75.000,- virkelig en fillesum å ta opp igjen en gammel familiefeide for, særlig hvis den ideelt skulle vært delt mellom 3-4 søsken, blir jo "ingenting" på hver. Jeg ville bare latt det fare.

Lenke til kommentar

Min bestefar døde på 60-tallet. Bestemor i begynnelsen av 80-tallet. Hun satt i uskiftet bo. Eldste sønn bodde sammen med henne og overtok deretter hus, for så å bygge nytt hus på eiendommen. Det var 4 livsarvinger etter mine besteforeldre. Det ble aldri foretatt noe arveoppgjør etter besteforeldre, det "var ikke noe" å fordele, samt en del uenigheter søsknene i mellom.

Du skriver her at "det aldri ble foretatt noe oppgjør grunnet lite verdi".

KAN det være at det som faktisk skjedde var at: Alle andre søsken godtok at eldste sønn overtok det komplette dødsbo(de andre frasa seg arven), fordi de andre søsken ikke så noe tap i dette?

(Jeg er ikke så kompetent i arvelov at jeg vet om dette i det hele tatt er mulig(at søsken aksepterer at én av dem overtar alt), jeg bare antar det her)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...