Gå til innhold

Hvorfor mener noen folk at FRP er best?

Anbefalte innlegg

Det er ikke det samme om en jente blir voldtatt i Norge eller i utlandet, foruten i prinsippet. Norske politikere og i neste rekke norske velgere har et ansvar for først og fremst å skape et trygt samfunn i Norge, ikke i resten av verden. Det er ikke ideelt at kriminaliteten bare flytter seg til et annet land, men det er enda mindre ideelt at vi ikke klarer å forhindre det i vårt eget land. Man må feie for sin egen dør før man begynner å tenke på andre.

Det var ikke det jeg sa. Jeg sa at det er like ille om noen blir drept eller voldtatt i Norge som i utlandet. Men ja: Vi må sørge for trygghet her ja. Men jeg tror ikke noe på at vi tjener på å mure oss selv inne. Og jeg mener at det ikke er riktig heller...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Er dere som støtter FrP desperate nå siden dere stadig må starte nye tråder om FrP med noenlunde samme overskrift.

Det du spør om er besvart i denne

Kan Frp styre Norge?

tråden.

når jeg tar valgomaten så viser det alltid 41% til frp. hvorfor mener folk at det er best?

jeg personlig er egentlig for krf og høyre.

skrik ut hvis du vet hvorfor!

Mest sannsynlig fordi svarene ikke er veid. Personlig tar jeg aldri slike valgomater, men stoler på egen vurderingsevne.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Synes valgomater preges veldig av den de dagsaktuelle valgkamp-sakene og ikke sier nok om de mer grunnleggende forskjellene i partiene.

Husker for noen år siden da et spørsmål var om klimaendringene var menneskeskapte. På det tidspunktet var allerede prosenten av forskere som motsa dette faktum lavere enn standardavvik for feil. Spørsmålet avdekket jo om FrP hadde klart å forvirre deg med tåkeprat, men ikke så mye annet. Slike spørsmål viser deg det svaret du vil ha, ikke om deres standpunkter er tatt på samme grunnlag som dine.

Selv de som tror at den menneskeskapte andelen av klimaendringer er betydelig, kan jo være helt på spor med FrP når det gjelder hva man skal gjøre med det. Andre mener man må ta drastiske og ubehaglige valg og at det er siste sjanse snart, og ser seg forpliktet til å stemme MDG. Det avdekker vel ingen valgomat.

Et annet eksempel spørsmålet om folk som tjener 1.5M skal betale 100% skatt på toppen. Det er ingen som mener det før de allerede har valgt ut Rødt. Mange kan være enige i at folk som tjener mer enn 1.5% tåler noe høyere skattebelasting, men setter du opp et så enten-eller spørsmål i en valgomat, trenger du ikke lete lengre. Da vet du at denne personen er en Rødt-velger. Det er ikke andre veien: "Åja, du mener at alle rikinger ikke skal tjene en krone mer enn 1.5 mill? Har du hørt om Rødt? Det kan være partiet for deg". Spørsmålet er jo faktisk meningsløst.

Valgomatene viser deg det du ønsker å se. Det er derfor de spør "Erna eller Jens?" først. Da trenger de ikke styre med gode statistiske eller ideologiske spørsmål med avansert vekting.

Det er ikke den ting i verden jeg kan knotte inn for å si at jeg er mot overvåking av uskyldige og DLD er et overgrep, at jeg vektlegger stabilitet og endringsaversjon i forhold til rettsstatlige prinsipper, at jeg mener at private sykehus kan være et godt tillegg men da helt på på statens premisser, at jeg mener at statlig ansvar for infrastruktur også betyr statlig garanti for post- og nettjenester, at faktisk det er kynisk umoral å la profitt være en faktor i drift av barnehager, gamlehjem og sykehus, at fødestuer og jordmorstillinger ikke skal kuttes så lenge det er behov. Dette er ting som påvirker mitt valg. Valgomaten viser bare ting som påvirker hva politikerne kommer til å snakke om i debattene. Debattene er jo fullstendig uinteressante i år. De kranger om hvordan sykehusenes bruk av private tjenester skal organiseres. Om hva de katastrofale konsekvensene av de andres neste sykehusreform kommer til å være uten at reformen engang er beskrevet (eller tenkt gjennom). Om hvorvidt KrF kan akseptere det dersom Høyre forhandler med FrP om justeringer av handlingsregelen.

Det påvirker pinadø ikke mitt valg det gram.

Hadde valgomaten spurt "Vil du stemme på et parti som lytter til forskerne i klimasaken?" "Vil du stemme på et parti som lytter til økonomene når det gjelder handlingsregelen?" og "Vil du stemme på et parti som heller snakker om enkeltskandaler enn de store linjene"? så tror jeg det kunne vært interessant å se resultatene.

Nå viser de meg bare det jeg vil se. Bortsett fra at jeg ikke ser Piratene der da.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Ja. Men om man stenger folk som har behov for beskyttelse ute, så fører man også en poltiikk som fører til død osv.

Ja, kanskje - men mitt inntrykk er at mange kjapt reiser ned på ferie mm. Så jeg har mine tanker om hvor mange som virkelig trenger beskyttelse - Uansett; det fører også til død i Norge slik politikken er ført. Pri 1 bør være å sørge for sikkerheten til sine velgere og landet først og fremst.

Ja. Og der er Venstre og Høyre mer enn gode nok. =)

Høyre er grei nok, men stemmer nok FrP, for å hjelpe til slik at slike som KrF ikke skal få for mye å si. Venstre er mest lik KrF fikk jeg fortalt, så de ser jeg bort fra nå.

Lenke til kommentar

Ja, kanskje - men mitt inntrykk er at mange kjapt reiser ned på ferie mm. Så jeg har mine tanker om hvor mange som virkelig trenger beskyttelse - Uansett; det fører også til død i Norge slik politikken er ført. Pri 1 bør være å sørge for sikkerheten til sine velgere og landet først og fremst.

Trenger ikke FrP for å sørge for det...

Høyre er grei nok,

Og da er selvsagt Venstre grei nok også. Det er minimale forskjeller på de to på dette punktet.

men stemmer nok FrP, for å hjelpe til slik at slike som KrF ikke skal få for mye å si.

Om strengest mulig innvandringspolitikk er det aller viktigste, for all del. :)

Jeg for min del mener at en passe streng innvandringspolitikk, slik man får med Venstre og Høyre er mer enn godt nok. Her redder man nok flere enn motsatt også.

Dessuten er det feil med lukkede asyl-mottak. Folk som ikke har gjort noe galt skal ikke sperres inne som om de var kriminelle (frihetsberøvelse)

Venstre er mest lik KrF fikk jeg fortalt, så de ser jeg bort fra nå.

Helt i orden... KrF og Venstre har mye av den samme politikken, ja. Men de skiller seg som sagt på det liberale planet, og det gjør det også med FrP. FrP er alt annet enn et liberalistisk parti som partiet påstår seg å være... Jeg er ateist, og har på ingen måte noe til overs for KrFs særinteressepolitikk, men jeg velger likevel å kalle en spade for en spade. Jeg er usikker på hvordan KrF og Venstre skiller seg innvandringsspørsmål. Om man tar og legger sammen oppslutningen til Venstre og KrF, og Høyre, så vil man se at den store majoriteten av folk, ikke er "der" som FrP er når det gjelder innvandring; mon tro hvorfor... Legger man til alle på venstresiden i politikken, så ser man det enda tydeligere. Uansett verserer det mange usanne myter om Venstre og KrF når det gjelder dette. Blant annet så tror en del at vi er for fri innvandring. Det er langt i fra tilfellet... I forhold til for eksempel DLF eller anarkister, så har Venstre en meget streng asyl og innvandringspolitikk.

Men jeg mener det er forskjell på å barbere seg, og skjære av seg hodet.

Lenke til kommentar

Trenger ikke FrP for å sørge for det...

Det kan virke som man er nødt til det

Dessuten er det feil med lukkede asyl-mottak. Folk som ikke har gjort noe galt skal ikke sperres inne som om de var kriminelle (frihetsberøvelse)

Jeg syns ikke det. Selvfølgelig gjøres det til et punkt at man ser på de automatisk som kriminelle, av motstandere av løsningen. Det er likt med andre ting i samfunnet der man må ha en viss kontroll iom at noen kan være kriminelle mm. F.eks har man endel som forsvinner/gjemmer seg osv.

Skal man f.eks inn en plass på byen, så må man stå i kø, og man må stå der til man blir kontrollert i døra. Man er jo fri til å gå ut av køen/reis hjem(frihet), men da kommer man altså ikke inn, hvis man da ikke stiller seg i kø bakerst igjen. Det er vel ikke fordi man misstenker at alle er kriminelle (mindreårige mm) man må gjøre dette - det er en kontroll, nettopp for å ha kontroll på at man ikke får inn uønskede og de som ikke skal være der.

Når det er sagt, så er det helt bort i natta hvordan systemet er idag. Det er helt idiotisk at folk bor her i xx år, for så å bli sendt ut. Det bør toppen ta et par mnd elns før de enten blir får være her, eller blir sendt ut. Personlig tror jeg det hadde vært langt bedre for alle parter - dermed står de ikke lenge i køen.

Lenke til kommentar

Det kan virke som man er nødt til det

Så hva er forskjellen? Hva er den største forskjellen på FrP (i forhold til):, Høyre og Venstre?

Jeg ønsker meg tall, og ikke påstander. :)

Jeg syns ikke det. Selvfølgelig gjøres det til et punkt at man ser på de automatisk som kriminelle, av motstandere av løsningen. Det er likt med andre ting i samfunnet der man må ha en viss kontroll iom at noen kan være kriminelle mm. F.eks har man endel som forsvinner/gjemmer seg osv.

Skal man f.eks inn en plass på byen, så må man stå i kø, og man må stå der til man blir kontrollert i døra. Man er jo fri til å gå ut av køen/reis hjem(frihet), men da kommer man altså ikke inn, hvis man da ikke stiller seg i kø bakerst igjen. Det er vel ikke fordi man misstenker at alle er kriminelle (mindreårige mm) man må gjøre dette - det er en kontroll, nettopp for å ha kontroll på at man ikke får inn uønskede og de som ikke skal være der.

Når det er sagt, så er det helt bort i natta hvordan systemet er idag. Det er helt idiotisk at folk bor her i xx år, for så å bli sendt ut. Det bør toppen ta et par mnd elns før de enten blir får være her, eller blir sendt ut. Personlig tror jeg det hadde vært langt bedre for alle parter - dermed står de ikke lenge i køen.

Jeg er enig i det siste du skriver. Dette er alle de borgerlige partiene enige om, altså at vi må få et mer effektivt system, som sørger for at de som ikke skal være her blir sendt ut raskere. At kriminelle innvandrere blir sendt ut raskere, slik at de ikke slår rot, og for at vi skal unngå mange problemer relatert til dette. Jeg mener uansett det er viktigere HVEM vi tar inn, enn hvor mange, som jeg har sagt tidligere. (Det blir ikke mer enn i dag uansett, men bare nevner det. Det vil i alle fall fall gjøre dagens situasjon bedre). Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Selve valget er jo hemmelig, så der har ingen noe å tape på å stemme det de innerst inne ønsker å stemme på uten at noen får vite hva de har stemt. Så det du sier blir litt misvisende tror jeg. Det store flertallet i Norge er heller ikke for FrPs politikk. De har en andel i befolkningen som støtter dem, og som er svært delaktige på VGs og Dagbladets kommentarfelter, ja, men folk flest vil ikke ha FrP. =P

Dagbladet er nå vel en sosialistisk fundert avis, om jeg ikke tar feil. De har jo massevis med sosialistisk oppfølging.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...