Jannis-15 Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Messier 27 - Dumbbell Nebula Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Tommy.Johansen. Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Hellige kromkaker Et fantastisk stykke arbeid! Mvh Tommy Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Hei, Jan Erik. Dette bildet av "Timeglasståka" er meget bra !. Har du guide't manuelt, eller bruker du computer- / "Go To"-styring (f. eks. EQ6 Pro) med / uten CCD-guiding ? Er det guide't eksponert i én seanse ? Messier 27 er ikke noe enkelt fotoobjekt, da denne planetariske tåka er så lyssvak at det kan være vanskelig å se den visuelt i bynære områder med lysforurensning av atmosfæren. Vennlig hilsen Albert Andersson. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 5. september 2013 Forfatter Del Skrevet 5. september 2013 (endret) Takker. Dette er nok ikke timeglass-tåken, det er en annen tåke som ser ganske så andeledes ut og er betydelig mer lyssvak. De har nok noe til felles, men samtidig veldig forskjellige. Messier 27 som jeg har tatt bildet av er heller lyssterk i forhold, og ikke spesielt vanskelig å ta bildet av for nybegynnere. http://en.wikipedia.org/wiki/Hourglass_Nebula Jeg bruker et HEQ5-Pro stativ, som kan styres både via PC eller stand-alone håndkontroller. Bruker et 200mm søkerscopet til å guide med hvor jeg bruker et QHY5L-II Mono kamera. Dette gir en oppløsning på 5.36 "/pixel som er akkuratt nok til å guide hovedteleskopet med 550d'en i de fleste forhold - hvor jeg har en oppløsning på 0.89 "/pixel. Bruker PHD for guiding, da det fungerer utmerket til mitt bruk og er kjempelett i bruk. Det er 21x 300 sek eksponeringer, stacket i Deep Sky Stacker, og etterbehandlet i PS CS5.1 Fikk kun tatt 10x dark frames for å kalibrere for pixelfeil, men det hjalp en del alikevel. Ikke benyttet flat-frames eller biad-frames for kalibrering denne gangen. Slet litt med støy pga en sensor temp på ca 27c, men sluttresultatet ble ikke så ikke alikevel. Har nå bygd et mer permanent oppsett så det ikke må settes opp og tas ned for hver gang, men slik har jeg gjort dette hver gang frem til nå i september: Endret 5. september 2013 av Jannis-15 2 Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Takker. Dette er nok ikke timeglass-tåken, det er en annen tåke som ser ganske så andeledes ut og er betydelig mer lyssvak. De har nok noe til felles, men samtidig veldig forskjellige. Messier 27 som jeg har tatt bildet av er heller lyssterk i forhold, og ikke spesielt vanskelig å ta bildet av for nybegynnere. http://en.wikipedia.org/wiki/Hourglass_Nebula Jeg bruker et HEQ5-Pro stativ, som kan styres både via PC eller stand-alone håndkontroller. Bruker et 200mm søkerscopet til å guide med hvor jeg bruker et QHY5L-II Mono kamera. Dette gir en oppløsning på 5.36 "/pixel som er akkuratt nok til å guide hovedteleskopet med 550d'en i de fleste forhold - hvor jeg har en oppløsning på 0.89 "/pixel. Bruker PHD for guiding, da det fungerer utmerket til mitt bruk og er kjempelett i bruk. Det er 21x 300 sek eksponeringer, stacket i Deep Sky Stacker, og etterbehandlet i PS CS5.1 Fikk kun tatt 10x dark frames for å kalibrere for pixelfeil, men det hjalp en del alikevel. Ikke benyttet flat-frames eller biad-frames for kalibrering denne gangen. Slet litt med støy pga en sensor temp på ca 27c, men sluttresultatet ble ikke så ikke alikevel. Har nå bygd et mer permanent oppsett så det ikke må settes opp og tas ned for hver gang, men slik har jeg gjort dette hver gang frem til nå i september: https://www.youtube.com/watch?v=iP7hkl8iByM Hei igjen, Jan Erik. Beklager at jeg rotet med navn, - "din" tåke kalles "Manualtåken" på norsk. Tusen takk for utdypende opplysninger om utstyr og teknikk ! Det er imponerende gjort å sette opp en tysk ekvatorial-montering "kveld etter kveld", og få en korrekt poloppstilling ! Lykke til med permanent oppsett, - det vil både lette arbeidet og gi enda bedre kvalitet ! Jeg håper å få se flere astrobilder etter hvert ! Vennlig hilsen Albert Andersson. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 6. september 2013 Forfatter Del Skrevet 6. september 2013 Var faktisk ikke klar over det norske navnet på tåken. Har kun forholdt meg til engelsk når det gjelder astro. Eneste unntaket må vel være her på forumet hvor jeg prøver å bruke noe norsk i allefall. Oppsetting av HEQ5 stativet går egentlig ganske greit. Når man har gjort det noen hundre ganger går det nesten helt utenatt. Blir nok ikke bedre bildekvalitet direkte pga permanent oppsett, men kan totaltsett få bedre bilder pga mer tid blir brukt på å samle data kontra å sette opp/ta ned utstyr. Samt, om det har vært litt overskyet har jeg normalt ikke brydd meg med å sette det opp da det tar tid. Men nå er det "satt opp" og klart til bruk på ca 5 min, så da kan det bli mulig å bruke de litt dårligere dagene også til å samle data - selv om det bare skulle være opphold en times tid, eller om jeg må samle data sånn i mellom skyene. Men det vil jo til syvende å sist resultere i potensiellt bedre bilder som du sier. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Imponerende, ikke mer å si om den saken! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg