Gå til innhold

Hjelp med kabler!

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte Yamaha RX-V475 Black samen med Dynavoice F6 EX, C4, S4 og Magic Sub 8. Kjøpte dette som pakketilbud og eg trudde at alle kabler kom med, men det ser det vist ikkje ut som. Hakke kjøpt noko slikt før så veit ikkje kva type kabler eg bør kjøpe.

Det eg trenger kabler til er 5 høgtalarar og 1 subwoffer. Bruker alle desse same kabel? Las noko om at eg trenger ein "subwoofer" kabel, kva meines med dette?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm jeg har en Yamaha rx-a810 med 2 stykk cerwin vega v-15f høytalere.

jeg brukte biltema høyttaler kabel. tror det var 3 eller 4 mm med banan plugg inn til høyttaler, men ingen banan plugg til forsterker. biltema høyttaler kabler funker like bra som dyre høyttaler kabler.

jeg tror det er samme åssen kabel som blir brukt, så høyttaler og bass kabel er det samme, tror jeg da.

Lenke til kommentar

Takker for svar! Eg spør fordi etter å ha sett på tilkoblingsmulighetene:

http://i.i.com.com/cnwk.1d/i/tim/2013/02/27/yamaha_rx-v475_back_panel.jpg

Så såg eg berre 5 tilkoblingsmuligheter: Front Left Right, Centre, Surround Left Right. Såg ikkje noko til bass, og etter å ha søkt litt står det at eg skal bruke "Pre-Out" men veit ikkje kva type kabel dette er. RCA? Er det då RCA tilkoblingsmuligheter på bassen da?

Dette er tilkoblingsmuligheitene til bassen (I følgje Google): http://www.videosonido.com/contingut/m_pujadocuments/documents/Image/productos/dynavoice/trasera_sub8.JPG Ser ikkje kor eg skal tilkoble RCAen der :&

Edit: tipper rca må være der Line In er. Men skal eg tilkoble RCAen til Left eller Right Line in? Er d ein spesiel rca kabel eg trenger eller funker kva som helst?

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Har snakket med surround.no folka, trenger vist 5 normal høgtalar kablar, dei anbefaler: 2x2.5mm. Trenger også RCA for suben. Har nokre RCA kablar som manglar skjerming heime, men tipper på at aluminiumfolie kan fikse dette :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

2.5mm holder i massevis for ditt anlegg.

Normale RCA kabler har skjerm, de er normalt av en coax type. Har du en rød+hvit liggende som normalt følger med de fleste lydkomponenter så kan du bruke denne. Bare bruk den ene fargen, og la den andre henge løst. Hvis det er 2 innganger på suben, hvit og rød, så kun bruk den hvite. Er det en kontakt merket LFE in så bruk denne.

Å tvinne aluminiumsfolie rundt kabelen kan gjøre mer skade enn det gjør godt. Dette fordi signalene den hindrer ikke har noe sted å gå, og kan dermed forsterkes i stedet. Skjermen fungerer da som en antenne. All skjermking bør jordes, helst mot chassiset på komponentene.

Den enkleste måten å hindre interferens hvis man ikke har skjermet kabel, noe f.eks. en høyttaler kabel ikke er, er å ikke la de ligge sammen med sterkstrømskabler, de man plugger i stikkontakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...