Eriksendrul Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Fadern har en vakumpakke maskin, Og jeg har hørt for lenge siden at om du vakumpakker for eks biff og legger det i kokende vann får du det som er nærmest perfekt biff, all saftigheten og alt holder seg i kjøttet, Noen som har peilig på når du vet det er ferdig ? Åssen den skal se ut osv ? kan liksom ikke stikke et steketermometer gjennom plasten Lenke til kommentar
Zetheus Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Det finnes en tråd om temaet allerede. Måten å lage slik mat på kalles Sous Vide, og innebærer at man legger vakuumpakket mat i vannbad som holder temperaturer på 50-60 grader over flere timer. Det kan gjøre mange typer kjøtt veldig mørt https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1314656 Der tror jeg du finner mye god informasjon Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Teknikken kalles Sous-vide og kommer fra det franske kjøkken. Du kan lese mer om det her. http://en.wikipedia.org/wiki/Sous-vide Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 5. september 2013 Forfatter Del Skrevet 5. september 2013 hmmmm, har litt lyst og prøve og lage hamburgere på denne måten Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Kjør på! Det lønner seg å ha en veldig stabil stekeplate + tykkbunnet kjele for å få temperaturen så jevn som overhodet mulig. Steketider og slikt bør det være mulig å søke opp. Generelt vil nok ikke ting gå like galt om du lar det ligge for lenge i riktig temperatur som om du skulle stekt det for lenge. Det er også vanlig å brune overflaten for å få litt stekeskorpe. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 6. september 2013 Forfatter Del Skrevet 6. september 2013 Ja jeg skal prøve med termometer og la den ligge på 55 grader i en time,og raskt steke på begge sider etterpå =) Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Skal du gjøre dette optimalt må du ha egnet utstyr som har en presis termostatstyrt regulering. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Sous Vide kalles det som det også er nevnt her flere steder. Det fungerer tydeligvis for mange, jeg foretrekker gamlemåten å lage mat på enn så lenge, men ja det er mange som gjør det slik og det ser ut til å bli stadig flere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå