Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nybegynner sykkel

Snicker

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Jeg og frøkena har begge tatt oss A lappen. Og har veldig lyst på en relativt lettkjørt og billig sykkel å starte med. Kan noen komme med tips? Det er jo en jungel der ute.

Har som krav at det ikke må være en chopper eller speed sykkel. Over 400cc i alle fall. Og ikke koste over 50K

Har sett på en del Honda CBer. Og de virker fin. Har hørt det er kvalitet som varer også. Men har vært litt småtjafs med de vi har funnet. Vobbling i en viss hastighet, klarer ikke å holde seg gående på tomgang, ulyder osv... Så vi leter fortsatt. Hadde satt veldig pris på noen tips.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle jeg hatt noe annet enn den jeg har i dag, og ut fra kritteriene dine, så hadde jeg nok valgt en KTM Duke 390 eller en sykkel ala Kawazaki Z800.

Ducati er også veldig flotte sykler og særlig "Monster" serien. Usikker på hvor langt ned i pris man får disse.

Generelt sett mye flott der ute, men KTM Duke 390 har jeg for meg er en lettkjørt og morsom sykkel som ikke koster skjorta :)

Lenke til kommentar

Hei, Bandit ser jeg litt etter ja. Har enda ikke funnet en lokalt. (Rogaland) Er det gode sykler, kvalitet, sitter ikke for lavt på den?

KTM Duke så ut som en perfekt sykkel. Men det er visst kun 2013 mod. Og det blir for kostbart som en ny sykkel. Må ha noe jeg ikke ville grått blod av hvis jeg var så uheldig og velte. Kawasaki Z800 var jo også en hinsides rå sykkel. Men igjen for ny og for dyr.Fant den ikke under 130 000.

Lenke til kommentar

Suzuki Bandit / Honda Hornet er gode nybegynnersykler. Merk at Hornet er dyrere å forsikre pga at de går mye i dørken (skolesyklene).

Ducati SS 750 og Ducati Monster 600 er veldig billig å forsikre og lettkjørt. Litt høyere forbruk og ikke like driftssikker som riskokerene.

Sjekk også at størrelse passer dere fysisk. En CBR1000 har lavere sadel enn en CBR600.

CBR600 F3 hadde jeg selv og den var veldig driftssikker og lite forbruk. Og god guff!

Lenke til kommentar

Hei folkens,

Jeg og frøkena har begge tatt oss A lappen. Og har veldig lyst på en relativt lettkjørt og billig sykkel å starte med. Kan noen komme med tips? Det er jo en jungel der ute.

Har som krav at det ikke må være en chopper eller speed sykkel. Over 400cc i alle fall. Og ikke koste over 50K

Har sett på en del Honda CBer. Og de virker fin. Har hørt det er kvalitet som varer også. Men har vært litt småtjafs med de vi har funnet. Vobbling i en viss hastighet, klarer ikke å holde seg gående på tomgang, ulyder osv... Så vi leter fortsatt. Hadde satt veldig pris på noen tips.

På forhånd takk :)

Har blitt litt varmere i trøya siden mitt forrige innlegg og har opparbeidet meg noen førstegangserfaringer den siste tiden.

Personlig, så fant jeg først en sykkel jeg likte utseendet på og som sto i stil til hva jeg faktisk ønsker å bruke en sykkel til. Har også prøvesittet en del sykler.

Så i det hele tatt FØR jeg meldte meg på MC lappen, så kjøpte jeg meg en Yamaha XVS1300A (V-Star) cruiser. En skikkelig rå cruiser i mine øyne. Jeg har øvekjørt en god del med denne og jeg synes jeg mestrer sykkelen veldig bra i dag.

Så begynte jeg omsider på MC kurset og har nå kjørt noen timer på en Honda CB 600 Hornet. I forhold til min Yamaha XVS 1300A så er dette en HELT annen sykkel. Mye lettere og manøvrere og man føler nermest man sitter på en moped i forhold til min. En skikkelig lettkjørt og morsom skolesykkel og man skal ikke se bort i fra at jeg kommer til å kjøpe meg en Honda CB600 Hornet som nr. 2 sykkel :)

MEN!... det er et stoort MEN her...:

Jeg synes slike typisk 600cc plastikk raketter er kjedelige og man blir jo ikke lagt merke til i trafikken med en slik. Dag ut og dag inn så ser jeg fargerike eggformede plastikkracere langs veien og ingen av dem får meg til å heve øyebrynene.

Men så kommer det en cruiser buldrende forbi men en særdeles selvsikker, tilbakelendt fyr sittende oppå. Først DA fårjeg lyst til å parkere bilen å sette meg på en sykkel.

Min Yamaha XVS1300A er så absolutt ikke det råeste man får tak i av cruisere, men det er utrolig morsomt med et maskineri som vibrerer og buldrer mellom beina. Det er også skikkelig fart i den (Selv om den ikke kan målse seg med plastikk racere). 0-100 går unna på rundt 4-5sek. og på en sykkel i den størrelsen så føles det utrolig fort. Dessuten så sitter jeg som en greve på denne sykkelen i forhold til en CB 600 Hornet.

Her er en video jeg tok av en øvekjøring rundt på byde like ved her jeg bor:

https://www.youtube.com/watch?v=dPvUgpm6vwo

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Har nå vært å prøvd en CB 500 97mod. og var veldig fornøyd med den. Men merket ørelite wobbling i 50km/t. Han forklarte meg at det var noe med dekkbalansen. Det forsvant når jeg kjørte under 50 og over 50km/t. Er dette grunn til bekymring? Hva sier dere?

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Har nå vært å prøvd en CB 500 97mod. og var veldig fornøyd med den. Men merket ørelite wobbling i 50km/t. Han forklarte meg at det var noe med dekkbalansen. Det forsvant når jeg kjørte under 50 og over 50km/t. Er dette grunn til bekymring? Hva sier dere?

Kjørte en CB 600 Hornet 2006mod. på kjøreskolen og dette synes jeg er et veldig klokt valg som første sykkel. Den er mye lettere og håndtere og mestre enn min V-Star 1300 som er langt tyngre og mer "brutal" på lave turtall. Man må virkelig ha teknikken inne for å få til bykjøring i små hastigheter med V-Star'en.

Det jeg derimot la merke til med Hornet'en er at den ble veldig "slapp" med to på sykkelen. man merket tydelig forskjell på draget og jeg kjørte ikke hardt for å si det sån. men alene så virker den kvikk og grei.

personlig så trodde jeg faktisk det var mer fart i en 600cc Hornet enn dette, men det kan jo hende de nrett og slett krever såpass mye turtall at jeg ikke fikk testet den skikkelig. var jo tross alt skolesykkelen.

Min store og tunge V-Star 1300 som er en Cruiser kjører nok kanskje ikke fra Hornet'en med tanke på aksellerasjon etc. men jeg kan ha 200kg. ekstra på sykkelen uten å merke det nevneverdig.

men som sagt, skulle jeg hatt en nummer to sykkel selv som var litt mer lettkjørt, så ville jeg uten tvil valgt enten Honda CB600 Hornet eller evt. en Duke 690R. :)

Lenke til kommentar

Det ble denne : En Honda CB 500 tror det er en perfekt nybegynner sykkel. Godt drag og god lyd. Veldig enkel å kjøre.

Den hadde jeg nok glatt valgt selv også hvis jeg skulle hatt en rimelig og lettkjørt sykkel.

Kjører en slik som dette på trafikkskolen (som jeg dog tror er en 600...?) men ellers er den klin lik. En meget lettkjørt sykkel og fin å trene balanse med :)

Men å eie en slik sykkel selv (for min del) blir nok muligens litt for snaut og da tenker jeg mest på sittestillingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...