Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål om Sobril

Mr83

Anbefalte innlegg

Akkurat fått en pakke med solbriller av legen. Ba om å få bare 10mg,, har prøvd sterkere doser før for å si det slik,, men det er vel par år siden nå, redd de ikke vil funke,stor dose burde jeg ta for å få en god natt søvn uten bivirkninger.? Trenger egentlig bare en kveld å slappe av hode mitt,, følt meg litt funka i hode i det siste,, å er ikke helt sikker på grunnen, men hatt en del angst i det siste,, å trenger total avslapping,, kan fortelle litt om meg selv, siste møtt ei jente det ikke funka med... Kanskje problem ligger der? Vet ikke... Mistet en del av livet mitt følte jegbfor fire år siden,, men å miste en nyfødt unge,, med exen min,,, har mange ganger brukt småting,, til å ende opp med sitte å høre musikk å bruke det som unnskyldning for hvor sliten jeg kan være,, tørr ikke drikke slik jeg gjorde før,, ettersom drikkinga gjør meg avhengi lett,, ja, jeg har vert hos psykolog hele pakka osv,,, holdt på å blitt innlagt flere ganger,, Pga hatt perioder med å drikke bort hode,, har en gang i måneden jeg kan ta 10 Sove tab, bare for å slippe å tenke en eller en annen gang,, utenom dette, er jeg en fyr som trener ganske mye,, aktiv,, har draget på damene,, men vanskelig med å finne den rette,,, dette ble mye,,, jeg har bare akkurat hatt 2 uker med sinnsykt mye angst,, er veldig flink til å skjule dette,, forvirra og sliten i hode,, har ikke lyst å ta sovetab mer,, spørsmålet er vel hvor mange mg,,, (kroppen min tåler det meste) solbril man burde ta for å få en avslappende kveld, å sovne å få et par timer uten å tenke litt,, uten å ruse deg ned

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mr83

de færreste, hvis noen, her på forumet er nok leger. Og selv en lege kan ikke svare på dine spørsmål uten å undersøke deg og ha din fulle sykdsomshistorie tilgjengelig.

Du har det sikkert ikke spesielt godt akkurat nå, men i første omgang følger du det legen allerede har satt som dosering for deg. Får du ikke ønsket effekt tar du kontakt med legen din og tar det opp med han/hun.

Det er det eneste jeg kan råde deg til.

ellers sier Felleskatalogen dette om sobril og dosering, det samme vil stå i pakningsvedlegget ditt (tar vekk noe som ikke virker til å gjelde deg):

Dosering: Ved lettere urotilstander: 10 mg 3-4 ganger daglig. Normaldosering: 15 mg 3-4 ganger daglig, som ved behov kan økes til 25 mg 3-4 ganger daglig. Ved angst og uro i forbindelse med depresjoner: 25 mg 3-4 ganger daglig.

Ved søvnvansker: 15-25 mg 1-2 timer før en legger seg.

Legemiddelbehandling av angst skal alltid være et adjuvans. Behandlingen skal om mulig innledes, følges opp og avsluttes av den samme legen. Legemidlet bør forskrives med minste effektive dose over kortest mulig tidsintervall.

Forsiktighetsregler: Benzodiazepiner anbefales ikke til primær behandling av psykotisk sykdom, og de bør (pga. risiko for å provosere selvmordsforsøk) ikke anvendes alene til behandling av depresjon eller angst i forbindelse med depresjon. Varigheten av behandlingen bør normalt ikke overskride 4 uker når det brukes som hypnotikum, og 2-3 måneder når det brukes som et anxiolytikum. Behandling ut over denne perioden bør ikke skje uten revurdering av situasjonen. Det utvikles vanligvis toleranse for den sedative komponenten etter 1-2 uker. Pga. fare for tilvenning bør preparatet gis i et begrenset tidsrom. Risikoen for avhengighet øker med dosen og med behandlingens varighet. Risikoen er også større for alkoholikere, narkomane og narkomanidisponerte, og må derfor forskrives med forsiktighet til disse.

og mye mye mer, les pakningsvedlegget ditt, og snakk med legen din :)

Lenke til kommentar

Milligram er milligram er milligram. Så, ja, 2*10mg er det samme som 1*20mg og 3*10mg er det samme som 30mg.

Takk :)

Var setningen til TS om "ba om å få bare 10 mg" som gjorde at jeg lurte.

Noen som vet hvilken virkning jeg kan forvente fra 30 mg? Prøvde 10 mg og merket at angsten var redusert noe, men likevel litt mindre virkning enn jeg hadde håpet på.

Anonymous poster hash: 3b1a7...a4d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...