ilpostino Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Jeg har laget et Excell-skjema hvor jeg har pleid å registrere antall timer jeg har holdt på med saker på jobben. Dette ligger vedlagt. Behandlede saker HW.xlsx Jeg har fått spørsmål fra en annen avdeling om å lage noe tilsvarende men de vil ha en mer prosjekt-basert registrering enn times-basert løsning slik jeg har laget pt. Det jeg sliter litt med å redefinere hvordan månedsarkene skal se ut. Jeg har lyst til å sette opp en tabell hvor både saksbehandler, prosjekt og antall timer per dag kan settes inn på en enklest mulig måte. Noen tips? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Dette er et stort spørsmål med mange forskjellige fasiter. Å lage et "datasystem" består blant annet av tre viktige valg. Hva er mest hensiktsmessige måte å få data inn? Hva er mest hensiktsmessige måte å lagre dataene? Hva er mest hensiktsmessige måte å få dataene ut? Et Excelbasert system består gjerne av at dataene skrives inn der man vil ha dem ut, og der lagres de også. Det trenger ikke gjøres på den måten, du er på god vei med sammendragsarket ditt der du lager sammendrag av dataene fra forskjellige vinkler. Du forenkler veldig hvis du ikke deler opp pr måned, men bare fyller inn i tabellen nedover ettersom tiden går og aksepterer den som et lagersted og ikke et lesested. Kanskje er det heller ikke optimalt å skrive rett inn i tabellen, men heller ha en userform for skriving og redigering. http://www.contextures.com/xlUserForm01.html Det er en liten kunst å lage en userform så hjelpsom som mulig, men det er riktig gøy. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. september 2013 Forfatter Del Skrevet 6. september 2013 Takk for gode tips. Det er nettop designet/utformingen av dette jeg er usikker på og du kommer med et par gode poeng for en mulig løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå