Rembrandt Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Hei, har kjøpt meg en bruktbil og selgeren fortalte meg at det er slitt clutch og må skiftes. Fikk avslag på grunn av det og jeg kjørte bilen rett til verksted etter handelen og der testet mekaniker bilen, men han fant ingen feil med verken clutch, giring eller gassing. Selgeren prøvde først å innbytte bilen og gikk til merkeforhandleren og der fikk de beskjed om at clutchen må skiftes og det koster ca. 10.000 kr +++. Lurer på om hvis en mekaniker forteller meg at det er ikke noe feil med clutchen, skal jeg ha tiltro til det? Han fortalte meg at hvis det var hans bil ville han ikke ha gjort det og det er samme som å kaste 7000 kr ut av vindu. Det er en autorisert verksted og jeg var veldig god erfaring med dem. Men jeg personlig syntes at clutchen var veldig hard, men mekaniker fortalte meg at jeg har nå hydraulisk clutch og den gir annerledes følelse enn clutch med wire. Hva er deres formening i denne saken? Lenke til kommentar
dopus Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 (endret) en hydraulisk clutch skal da ikke være hard. Det går mer på hvilken type trykkplate som står på clutchlamellen. hvis du har hydraulisk clutch så kan du jo alltids "lufte" clutchen. Slavecylinderen bruker som regel samme bremsevæske som resten av bremsene på bilen, men blir sjeldent luftet når man skifter bremsevæske. sett bilen i gir med håndbrekk på og prøv å slipp clutchen ut sakte, hvis den begynne å slure så er det på tide å skifte dersom bilen "setter" seg i stedet bør ting være i orden. Hadde stolt på mekanikeren din i dette tilfelle, hvis han sier at ingenting er galt, det er forskjell på slitt og utslitt. du merker tidsnok når clutchen er på vei ut, turtallet stiger fortere enn farten når du akksellerer for eks. Forhandleren prøvde helt sikkert å presse prisen ned når forrige eier ville ha den som innbyttebil hos forhandler. Endret 5. september 2013 av dopus 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Om clutchen er slitt og slurer, så merker du det fort. Spar pengene å kjør. 1 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 hmm, hard clutch pedal.. og hydraulikk.. Jeg mistenker trykkplate. Åssen bil er det? 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Neida... Clutchen kan godt være slitt, men fremdeles klare å overføre maksimalt moment fra motoren. Når clutchlamellen begynner å bli tynnslitt og vikkingen i senter av lamellen kanskje er noe flatklemt kan det ofte føles i pedalen. Noen får lavere pedal, blir svampete, mens andre kan faktisk bli tyngre å trå på. Grei testprosedyre/tommelfingerregel for å se om clutchen enda holder nok kraft:Kjør på en åpen landevei, velg gjerne 3. eller 4. gir og kjør i en hastighet som gir turtall rundt der motoren har maks moment. For en sugebensiner er dette typisk 3500-4500o/min. I denne hastigheten gir du FULL gass, så trår du clutchpedalen raskt inn og slipper den raskt ut igjen slik at turtallet stiger til drøye 5000o/min. Hold full gass hele tiden. Når pedalen slippes ut skal turtallet synke RASKT tilbake til ca. det samme som når du trampa på pedalen. Synker turtallet veldig sakte eller ikke i det hele tatt er clutchen betydelig slitt og bør byttes umiddelbart. Synker turtallet ned i løpet av et snaut sekund er den slitt men kan holde en stund til ved snill bruk. 1 Lenke til kommentar
Rembrandt Skrevet 6. september 2013 Forfatter Del Skrevet 6. september 2013 Hei, takk for utfyllende informasjon om hvordan hydraulisk clutch fungerer og alle deres formeninger. Det kommer godt med for å øke kunnskapen min innen dette området. Bilen det er snakk om er en Toyota Corolla Verso og jeg personlig er fortsatt usikker på hardheten i clutch pedalen. Hvis mekanikeren ikke fant noe unormalt hardhet, kan det da hende at jeg er uvant til å kjøre med hydraulisk clutch? Jeg er fortsatt forvirret og trenger flere råd ang. dette... Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 hehe Å vurdere hardheten i en pedal over nett er desverre ikke enkelt. Når bilen er ny for deg i tillegg blir det enda mer tullete. Selgeren skulle aldri sagt noe om denne clutchen for nå sitter dette brent fast i panna på deg. At du fikk avslag i pris for dette er jo bare bra... Jeg jobber på Toyota og vi bytter mye clutch som normal slitedel. Og det går en del svinghjul i den sammenhengen. Ingenting av dette vil gi hard pedal, og jeg har ikke vært borti noe problemer med pedal bortsett fra knirk. Har hvertfall ikke sett en defekt trykkplate enda. Hydraulikken er det aldri noe feil med. Har kanskje bytte clutchmaster på Avensis en gang, men da står pedalen i bunn hele tiden. Sett deg ned på kne ved førerdør og prøv å dytt inn clutchpedalen med høyre hånd. Bare legg vekta di på. Dette skal gå lett. Man har vanligvis et slags "vippepunkt" mitt på vandringen hvor det er litt tyngre å dytte. Ofte litt hardere på DIesel. Ellers er pedalen fjærende og fin. Normalt etter et clutchskift og man har smørt ting ordentelig går pedalen veldig lett på Toyota. Nesten så man tror at noe er feil og at dette blir helt jævlig å kjøre med. Du kan da betjene pedalen urovekkende lett med en hånd. Under prøvekjøring er bare alt smooth til overraskelse. Over tid vil pedalen bli litt hardere og "normal". Stikk innom en Toyota bruktbil forhandler å test noen pedaler. Det hadde jeg gjort hvis jeg var usikker, men jeg trenger bare gå 10meter borti gata. Ellers får du nesten høre på han mekanikeren som har sett på det. I sånne tilfeller må man bare vurdere hva man selv ville gjort hvis det var min egen bil. Han hadde kjørt videre så da syntes jeg du skal gjøre det. Høres ut som en en riktig diagnosering og du har god erfaring med dem. Det er enten det eller bytt clutch. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå