Gå til innhold

Spm. rundt Tamron 70-300mm for Sony

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte nettopp et ovennevnte objektiv til kameraet mitt ( a58K). Har knipset litt bilder for å teste det og la merke til at lukkerlyden forandret seg veldig etter hvor lav/ høy blender var instillt.

Når jeg hadde blenderen på over f20 og tok bilde kom det for eksempel en ganske kraftige lukkerlyd i forhold til når blenderen var innstillt på f5.

Jeg er ganske ny i kameraverden og bare lurte på om dette var normalt? En venn av meg som har et Nikon kamera med samme objektiv har lik lyd uansett blenderinstilling og lukkertid og den er en del mer dempet også en hos meg.

Etter å ha tatt litt bilder reformaterte jeg minnekortet noe jeg hadde tenkt å gjøre uansett og skrudde deretter av kameraet. Når jeg tok det fram igjen litt senere for å ta flere bilder fikk jeg en beskjed på skjermen at kameraet ikke registrerte noe objektiv og at jeg måtte gå inn i menyen og skru på en instilling som lød noe som "camera w/o lens". Dette var veldig spesiellt syntes jeg og kameraet/ objektivet ville selvfølgelig ikke fokusere på noe siden objektivet ikke "blei funnet".

Problemet løste seg når jeg tok av objektivet og koblet det på på ny. Kan jo tyde på at jeg ikke festet det ordentlig første gang men var helt sikker på jeg gjorde det. ( det såg jevnt og bent ut og satt skikkelig fast)

Noen tanker her også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte nettopp et ovennevnte objektiv til kameraet mitt ( a58K). Har knipset litt bilder for å teste det og la merke til at lukkerlyden forandret seg veldig etter hvor lav/ høy blender var instillt.

Blender påvirker ikke lukkerlyden, men på mange objektiv er det mulig å høre når det blender ned. Jo mindre blender (større tall) desto mer må blenderlamellene bevege seg og desto mer lyd.

På andre spørsmål er det ikke lett å si noe utover at det tyder på dårlig kontakt et sted når objektivet ikke ble gjenkjent. Er det en engangsforetelse trenger du ikke tenke mer på det, skjer det igjen/repeterbart må du klage. Det skal ikke være slik med nytt kamera og ny linse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...