Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygd PC som bare av og til vil boote

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har et litt merkelig problem jeg ikke har vært borti tidligere.

For en måneds tid siden satte jeg sammen en billig PC for et familiemedlem, og den fungerer stort sett utmerket, men i det siste har den vært vanskelig å starte.

PC'en kan rebootes (gjennom Windows) problemfritt og den vil alltid kjøre gjennom POST og boote windows DERSOM den ikke blir skrudd av. Hvis den skrus helt av er det ofte slik at den ikke vil starte, skjermen forblir blank, og det kan ta en 3-4-5 forsøk før den booter. Av og til hjelper det ikke engang å ta strømmen på den, men det har så langt vært den mest effektive måten å få start på den på. Altså, koble fra strømkabelen og vente 10 sekunder før jeg setter den inn igjen.

En sjelden gang, gjerne når den absolutt ikke vil boote, får jeg denne beskjeden:

Boot failure detected - The system has experienced a boot failure possibly due to incorrect configuration. Previous settings in BIOS may not be compatible with current Hardware state.

Current CPU Speed: 3592 MHz
Current BCLK: 99,79 MHz
Current Memory Speed: 1330,61 MHz"

Jeg har bygget en god del PC'er, og føler jeg kan gå god for at det ikke er noen feilkoblinger ute og går her. Det som er så rart er at den fungerer utmerket når den først vil boote, har ingen stabilitetsproblemer eller lignende. B75 chipsettet kan vel ikke overklokkes heller, og jeg har ikke mulighet til å endre voltages og lignende. Jeg har allerede oppdatert til nyeste BIOS (F14). Grunnen til at jeg kjører Sandy Bridge CPU på hovedkortet er at jeg hadde en liggende og brukte den. Det skal uansett gå fint ifølge Gigabyte (compatability chart), men det er jo mulig det er CPU som er synderen.

Jeg sitter ikke ved PC'en nå, men specs er noe slikt:

550W PSU (XFX, tror jeg)
Core i5 2500K
Gigabyte GA-B75m DH3
8 GB RAM (4x2)
1TB Harddisk, husker ikke merke
Optisk drev
Geforce 650ti Boost 2GB

Er det noen som har vært borti et lignende problem før og har en pekepinn å gi meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte denne tråden helt. Jeg har allerede resatt BIOS, forøvrig.

Jeg tror jeg fant problemet, RAM-brikkene jeg har brukt krever 1.65 volt. BIOS nekter å gi mer enn 1.5. Når jeg kjører med kun 1 RAM-brikke har jeg ikke problem med at PC'en ikke vil starte. RAM voltage er ikke mulig å endre på heller, merkelig nok. Veldig sært problem.

Har bestilt 8GB med 1.5V RAM. Håper det funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...