AnonymDiskusjon Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Heisann! Jeg er en gutt på 20 år som har slitt med kviser siden jeg var 12-13 år gammel. Da jeg gikk i 9. klasse gikk jeg til lege og ble satt på en tetracyclin-kur uten effekt. Etter dette fikk jeg igjennom enda flere kurer med andre antibiotikavarianter, men kvisene forsvant ikke. Jeg ble deretter sendt til en hudlege, som av en eller annen grunn satte meg på enda en tetracyclin-kur. Under denne perioden prøvde jeg også diverse typer lokalbehandling uten hell. For et par år siden bestemte jeg meg for å slutte med absolutt alt dette. Tilstanden ble ikke forverret, men kvisene har enda ikke forsvunnet. Jeg har ikke mange dype og smertefulle kviser, men jeg har fullt av små kviser på ryggen og jeg får et par-tre nye kviser i ansiktet hver dag, spesielt rundt nesa og munnen. Dette går ut over selvtilliten min, og det er utrolig frustrerende for meg å konstant gå rundt og tenke på det. Hvor stor er sjansen for at jeg vil bli satt på en isotretinoin-kur om jeg skaffer meg en time med en hudlege? Jeg er en fattig student, så jeg vil nødig kaste bort penger på en hudlegetime om en ny antibiotikakur er alt jeg vil ende opp med. Og hvor mye koster en isotretinion-kur? På forhånd takk! Anonymous poster hash: e11d6...c4d Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Du får det om du vil bare gå til legen din, husk at dette er et meget alvorlig legemiddel. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 Så man må ikke nødvendigvis bli henvist til en hudlege før man får skrevet ut en resept? Er for øvrig klar over at det er alvorlig, og jeg er oppmerksom på bivirkningene, men jeg har prøvd alt annet. Anonymous poster hash: e11d6...c4d Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Det er null sjanse for at du vil bli satt på en isotretinoin-kur ved ny time med en hudlege. Du vil garantert ende opp med en ny antibiotikakur. Det er kun hudspesialister som kan skrive resept på greiene. Endret 4. september 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 Har bestilt legetime nå, så får jeg bare se hva han mener om saken. Takker for hjelpen! Anonymous poster hash: e11d6...c4d Lenke til kommentar
arsenalfan Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Det er null sjanse for at du vil bli satt på en isotretinoin-kur ved ny time med en hudlege. Du vil garantert ende opp med en ny antibiotikakur. Det er kun hudspesialister som kan skrive resept på greiene. hudleger kan strengt talt skrive ut resept på dette legemiddelet. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 hudlege = hudspesialist Lenke til kommentar
arsenalfan Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 hudlege = hudspesialist Ja, riktig. Du må ikke motsi deg selv.... Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Innlegget er ikke ment som at hudleger ikke kan skrive ut resepten. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 Så kun hudspesialister, som er det samme som hudleger, kan skrive ut resept på isotretinoin. Men hudleger kan ikke? Gotcha. Anonymous poster hash: e11d6...c4d Lenke til kommentar
arsenalfan Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Ok, men lett å misforstå innlegget ditt når du skriver at det er null % sjanse for at du får en iso-kur ved ny time til hudlege, også skriver du rett etter at det kun er hudspesialister som kan skrive ut resept.... PS: Det er heller ikke 0% sjanse for at han ikke får resept på iso. Kommer an på legen, og hvordan pasienten forklarer hvordan har han det med kvisene. Dårlig selvtillit etc... Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Jeg får visst presisere siden det ikke ble helt heldig: For det første er det kun hudleger/hudspesialister som kan skrive ut greiene. For det andre så er det null sjanse for at du vil bli satt på en isotretinoin-kur ved ny time med en hudlege/hudspesialist. Du vil garantert ende opp med en ny antibiotikakur. Det vil ikke ha noenting å si hvordan man forklarer seg, hvilken lege man kommer til, hvilket humør legen er i den dagen etc. Isotretonoin kommer ikke til å bli gitt før en (helst 2) ny(e) antibiotikakur(er). Endret 4. september 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. september 2013 Forfatter Del Skrevet 5. september 2013 Når man allerede har kjørt flere antibiotika-kurer uten særlig hell, må legen vurdere iso. Det er ikke nødvendig å skulle sette en pasient på 4-5 kurer på samme type legemiddel når det allerede har vist seg at han ikke responderer særlig godt på det. Vær klar på at du vil ha Iso og at du har forstått risikoene det innebærer. Det hjalp veldig da jeg fikk utskrevet resept på det. Anonymous poster hash: cd148...fb1 Lenke til kommentar
arsenalfan Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Når man allerede har kjørt flere antibiotika-kurer uten særlig hell, må legen vurdere iso. Det er ikke nødvendig å skulle sette en pasient på 4-5 kurer på samme type legemiddel når det allerede har vist seg at han ikke responderer særlig godt på det. Vær klar på at du vil ha Iso og at du har forstått risikoene det innebærer. Det hjalp veldig da jeg fikk utskrevet resept på det. Anonymous poster hash: cd148...fb1 Samme her. Jeg gikk på en antibiotikakur før jeg fikk iso. Lenke til kommentar
as. Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 (endret) Jeg anbefaler deg å bestille time hos fastlegen din, som deretter vil henvise deg videre til hudlege. Hos hudlegen forklarer du medisinhistorien din, og presenterer ditt ønske om å forsøke isotretinoin (som "siste utvei"). Om du har hatt en medisinsk historie som innebærer depresjoner, eller har/har hatt høye leververdier, er det en mulighet for at du ikke kan gå på kuren. Det er ikke slik at man må "kjempe" for å få utskrevet dette legemiddelet, slik som enkelte antyder over. Når det gjelder utgiftene til dette er det en del som kan refunderes via helfo. Isotretinoin er et ganske dyrt legemiddel, så sørg for å få kvittering stemplet på apoteket du tar det ut. Deretter fyller du inn dette skjemaet:http://www.helfo.no/SiteCollectionDocuments/Skjemaer/S%C3%B8knad%20om%20bidrag%20til%20legemidler%20p%C3%A5%20hvit%20resept.pdf Som det fremgår av vilkårene, refunderes utgifter over 1667 kroner. Lykke til! Endret 5. september 2013 av as. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. september 2013 Forfatter Del Skrevet 5. september 2013 Takker for er utfyllende svar! Har fått legetime på tirsdag, så får håpe på det beste. Anonymous poster hash: e11d6...c4d Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå