Gå til innhold

Ny ruter vil ikke koble seg til med dynamisk IP

Szmekken

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg sårt litt hjelp her :p

Jeg har byttet ruter, men kommer meg ikke på nett. Den gamle ruteren benyttet dynamisk IP og var plug and play. Den koblet seg på nett automatisk. Den nye ruteren klarer ikke å koble seg på. Jeg forsøkte å sette den til statisk IP og kopiere IP, submask, DNS etc fra den gamle ruteren og da fungerer det (til IPen skifter selvsagt).

Jeg er redd jeg er temmelig evneveik på området.

Vet noen hva som kan være problemet?

Endret av Szmekken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og da mottar den ikke IP adresse m.m?

Hva slags utstyr har du? Hvordan er det koblet opp? Hvilken ISP har du?

Nei den gjør ikke det er jeg redd. Men som sagt fungerer det å kopiere verdier fra den andre ruteren.

Det er en billigruter jeg skal bruke midlertidig. Den er basert på NETGEAR JWNR-2000. Det er fiber, rett fra veggutak med ethernetkabel til WANport på ruter. ISPen er en sær bedriftsløsning ingen har hørt om :p.

Endret av Szmekken
Lenke til kommentar

Jeg koblet den nye til den gamle bare som et ledd i feilsøkingen. Målet er jo å få den til å fungere rett på fiberen.

Det er vel egentlig ikke noe å ta screenshoat av. Etter å ha nullstilt den nye ruteren prøver jeg en automatisk konfigurering, som bare blir stående å søke etter internettforbindelse i det uendlige.

Etter det prøvde jeg å konfigurere den manuelt med verdier fra den andre ruteren (Statisk IP, IP subnet mask, Gateway IP og DNSx2 ). Da kom den på nett, men når IP adressen skifter fra ISP slutter det jo å fungere igjen, derfor må jeg få den til å fungere med dynamisk IP.

Jeg har ikke endret noen andre verdier enn overnevnte.

Endret av Szmekken
Lenke til kommentar

Ikke noe vits i å sensurere MAC-adresser og DNS adresser...:p Eneste som har noe å si her, er WAN IP'en din...;)

Kan ikke se noe som er feil her... Kan være at ISP'en din låser DHCP leasen til MAC-adressen til den gamle routeren din... Er det mulig å kopiere MAC'en fra den gamle routeren, til den nye? (Ut i fra siste bildet nederst)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...