Szmekken Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Nå trenger jeg sårt litt hjelp her Jeg har byttet ruter, men kommer meg ikke på nett. Den gamle ruteren benyttet dynamisk IP og var plug and play. Den koblet seg på nett automatisk. Den nye ruteren klarer ikke å koble seg på. Jeg forsøkte å sette den til statisk IP og kopiere IP, submask, DNS etc fra den gamle ruteren og da fungerer det (til IPen skifter selvsagt). Jeg er redd jeg er temmelig evneveik på området. Vet noen hva som kan være problemet? Endret 4. september 2013 av Szmekken Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Med mindre du har telenor, så skal den settes til DHCP eller motta automatisk Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 Med mindre du har telenor, så skal den settes til DHCP eller motta automatisk Den er satt til DHCP. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Og da mottar den ikke IP adresse m.m? Hva slags utstyr har du? Hvordan er det koblet opp? Hvilken ISP har du? Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Og da mottar den ikke IP adresse m.m? Hva slags utstyr har du? Hvordan er det koblet opp? Hvilken ISP har du? Nei den gjør ikke det er jeg redd. Men som sagt fungerer det å kopiere verdier fra den andre ruteren. Det er en billigruter jeg skal bruke midlertidig. Den er basert på NETGEAR JWNR-2000. Det er fiber, rett fra veggutak med ethernetkabel til WANport på ruter. ISPen er en sær bedriftsløsning ingen har hørt om . Endret 4. september 2013 av Szmekken Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Hva er på andre siden av vegguttaket ditt a? Hvordan var WAN interfacet konfigurert på den forrige routeren din? Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 Den fungerer forresten fint om jeg kobler den til en LANport på den andre ruteren nå den er på nett. Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 Hva er på andre siden av vegguttaket ditt a? Hvordan var WAN interfacet konfigurert på den forrige routeren din? Hehe, si det. Er hvertfall slik det har fungert med en Apple Airport Extreme hele tiden. Det siste er jeg redd jeg ikke har peiling på Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Så nå har du koblet den nye til den gamle? Ikke noe optimal løsning men... Hvilken IP får du på WAN interfacet? Kan du ikke ta screenshots av konfigen på begge routerne og poste her? Lettere når man ser det selv... Endret 4. september 2013 av _Christian_N Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Jeg koblet den nye til den gamle bare som et ledd i feilsøkingen. Målet er jo å få den til å fungere rett på fiberen. Det er vel egentlig ikke noe å ta screenshoat av. Etter å ha nullstilt den nye ruteren prøver jeg en automatisk konfigurering, som bare blir stående å søke etter internettforbindelse i det uendlige. Etter det prøvde jeg å konfigurere den manuelt med verdier fra den andre ruteren (Statisk IP, IP subnet mask, Gateway IP og DNSx2 ). Da kom den på nett, men når IP adressen skifter fra ISP slutter det jo å fungere igjen, derfor må jeg få den til å fungere med dynamisk IP. Jeg har ikke endret noen andre verdier enn overnevnte. Endret 4. september 2013 av Szmekken Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Greit nok det, men kunne godt ha tenkt meg å sett likevel.... Du sier jo selv at du ikke har veldig peil, kan være noe du overser eller bommer på..... Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 Da må du nesten si akkurat hva jeg skal screenshotte Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 WAN konfig sida i begge routerne.... Kan også ta med status sida.... Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 Jeg finner ingen WAN-configside :S. Hva ser jeg etter? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Der du har putta inn IP etc. fra den gamle routeren din.... Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 (endret) - Endret 4. september 2013 av Szmekken Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Ikke noe vits i å sensurere MAC-adresser og DNS adresser... Eneste som har noe å si her, er WAN IP'en din... Kan ikke se noe som er feil her... Kan være at ISP'en din låser DHCP leasen til MAC-adressen til den gamle routeren din... Er det mulig å kopiere MAC'en fra den gamle routeren, til den nye? (Ut i fra siste bildet nederst) Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Hm, jeg finner faktisk ingen MAC-adresse for den gamle ruteren. Endret 4. september 2013 av Szmekken Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 Kanskje ruteren bare ikke er kompatibel med linjen vår? Det er jo en fantastisk dårlig ruter. Som sagt var Apple AE´en oppe å gå av seg selv på sekunder. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Ja.. Er ikke akkurat no topp-router det der nei... Prøv å oppdater firmwaren på den og se om det skjer noe da.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå