EndreAnd Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Hei!Jeg er en 14 år gammel gutt, som har fått lov av foreldrene mine å kjøpe alle spill som jeg vil ha, siden jeg var 10år gammel. Hvis noen skulle vært innteriserte i hva spill med 18års aldersgrense jeg har:Mw2, black ops, black ops 2, mw3, bf3, GTA san Andreas. Dette er de jeg vet om. Har masse spill på steam, som jeg tror er 18+ på, men er ikke helt sikker. I dag så hadde faren mitt vært på et møte der en person pratet om hvor dårlig det er for personer under 18 år, å spille 18års spill. Jeg fikk da beskjed om at jeg ikke fikk lov å kjøpe GTA 5, siden det er 18års aldersgrense. Jeg har protestert men far min sier bare at han vil holde seg til reglene, siden han mannen på møtet anbefalte det. Har noen av dere tips til hva jeg kan gjøre, for å overbevise faren min?Artikkler, undersøkelser etc? Endret 20. september 2013 av Feqzz Emnetittel Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Eg anbefaler ikke 18-års grense spill til folk under 18 uansett hva de måtte ha kjøpt før. Aldersgrensene er der for en grunn. Og ang undersøkelser så er det vel mange som mener at voldelige spill er grunnen til at "små" unger dreper vennene sine, foreldrene sine osv over there i USA spesielt. Endret 4. september 2013 av IcedInsanity 5 Lenke til kommentar
StrangeWorld Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Og ang undersøkelser så er det vel mange som mener at voldelige spill er grunnen til at "små" unger dreper vennene sine, foreldrene sine osv over there i USA spesielt. Myte. Det handlar nok heller om den liberale våpenkulturen amerikanarane har. 3 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Du må vise han artikkelen jeg har vedlagt. Her står det blandt annet at skytespill fungerer som god hjernetrim. Det viser seg også at kirurger som spiller skytespill som COD gjør det bedre enn de som ikke gjør det. Du blir også en bedre beslutningstaker. "Konklusjonen er at spillere blant annet oppnår bedre evne til å styre oppmerksomheten, resonnere og fatte beslutninger Når han ser dette er jeg nesten bombesikker på at han kommer til å sette seg ned på kne for å be om tilgivelse. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ti-ars-forskning-Skytespill-er-bra-for-hjernen-7081248.html#.UieawNKkrko Endret 4. september 2013 av ZPAS 1 Lenke til kommentar
EndreAnd Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Du må vise han artikkelen jeg har vedlagt. Her står det blandt annet at skytespill fungerer som god hjernetrim. Det viser seg også at kirurger som spiller skytespill som COD gjør det bedre enn de som ikke gjør det. Du blir også en bedre beslutningstaker. "Konklusjonen er at spillere blant annet oppnår bedre evne til å styre oppmerksomheten, resonnere og fatte beslutninger Når han ser dette er jeg nesten bombesikker på at han kommer til å sette seg ned på kne for å be om tilgivelse. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ti-ars-forskning-Skytespill-er-bra-for-hjernen-7081248.html#.UieawNKkrko Takk, for et svar som hjelper meg med å komme videre med dette problemet! Endret 8. september 2013 av Dysfunctional Lenke til kommentar
SLi Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Så lenge du forstår, og klarer å skille virkligheten fra spill, så syntes jeg det er greit. Jeg har (nesten) alltid fått lov å spille skytespill. Jeg husker at det var et James Bond spill jeg ikke fikk lov å spille pga. 12 års grense. Jeg spilte det alltid hos venner og sånt. Fikk selfølgelig litt kjeft da. Nå har ikke lenger min mor kontroll over hva jeg spiller, jeg spiller det jeg har lyst til. Den eneste grunnen til at jeg får lov til det (eller fikk lov til det når jeg var på din alder, er 17-snart 18 nå) var at jeg faktisk klarte å skille virkligheten fra spill. Jeg syntes filmer og serier er MYE verre. Føler at jeg blir trukket inn i serier og filmer, det er litt skummelt. 3 Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Hvor mye man blir påvirket av spill varierer fra person til person, så hvis min unge tidligere hadde vist voldelige tendenser eller lignende ville jeg ikke latt ham spille det. Det er altså opp til faren din å vurdere hvorvidt du er i stand til å takle spill med 18-årsgrense, istedenfor å høre utelukkende på en "ekspert". For min del fikk jeg mitt første GTA-spill som tiåring, og aldri følt meg påvirket av det Endret 4. september 2013 av Diabetus Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 (endret) Myte. Det handlar nok heller om den liberale våpenkulturen amerikanarane har. Sa ikke at det ikke er myte heller. Var undersøkelsene og den generelle oppfatningen vi snakket om, om det er spill som faktisk ER grunnen, er muligt en myte. Og så slapper vi helt av og lar personangrepene ligge. Vi klarer å svare hverandre uten å synke så lavt i en diskusjon at vi må kalle hverandre negative ting. Endret 5. september 2013 av IcedInsanity Lenke til kommentar
EndreAnd Skrevet 5. september 2013 Forfatter Del Skrevet 5. september 2013 Så lenge du forstår, og klarer å skille virkligheten fra spill, så syntes jeg det er greit. Nå er det dessverre ikke du som er faren min da. Hvis dere ikke har lest første posten, så vil jeg repetere at jeg har fått lov til å kjøpe hvilket som helt spill, som jeg vil ha siden jeg var 10år. I går så var faren min på et møte der de diskuterte spill med 18års aldresgrene, og hvor "farlig" det kunne være for barn. Jeg fikk da ikke lov å bestille GTA V. Jeg er nå ute etter noen bra argumenter, eller artikler som jeg kan vise til faren min, så han vil skifte mening. Lenke til kommentar
dopus Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Spillet har da ikke 18 års grense uten grunn. Synes faren din gjør det rette, GTA er da mer litt mer preget av andre ting også en kun skyting og poengsamling (slik som bf3 og cod). Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 (endret) Vet han hvordan GTA V ser ut/er? Husker mamma nektet meg å kjøpte GTA San Andreas når jeg var på samme alder, men fikk kjøpt spillet i butikk, kasta coveret og spilte det. Fint at hun ikke visste hva det var, og når hun kom inn kjørte jeg bil og forklarte at det var et bilspill Ellers kan du inngå et slags kompromiss med faren din, feks hvis du får lov å kjøpe spillet lover du å bare spille det x timer hver dag og ta oppvaskmaskinen i en måned eller noe sånt skit Endret 5. september 2013 av Audun0505 Lenke til kommentar
SLi Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Jeg var jo på din side.. Les innlegget mitt på nytt. Vet han hvordan GTA V ser ut/er? Husker mamma nektet meg å kjøpte GTA San Andreas når jeg var på samme alder, men fikk kjøpt spillet i butikk, kasta coveret og spilte det. Fint at hun ikke visste hva det var, og når hun kom inn kjørte jeg bil og forklarte at det var et bilspill Ellers kan du inngå et slags kompromiss med faren din, feks hvis du får lov å kjøpe spillet lover du å bare spille det x timer hver dag og ta oppvaskmaskinen i en måned eller noe sånt skit Hahaha det gjorde jeg med San Andreas og! 3 Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 Jeg var jo på din side.. Les innlegget mitt på nytt. Hahaha det gjorde jeg med San Andreas og! Samme her. Også hvis jeg spiller med unge familiemedlemmer på besøk osv, har jeg gjerne gta på og bare kjører litt rundt Lenke til kommentar
h_var Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 Beste rådet jeg kan gi er rett å slett å akseptere at du ikke kommer til å spille GTA 5 denne høsten. Spill noe annet i stedet og vis faren din at du er moden for alderen og respekter grensene han setter for deg. Da er det mye større sannsynlighet for at han gir deg tillatelse til å handle de spillene du har lyst på etter en stund, enn om du skulle mase konstant eller han tar deg i å prøve å omgå forbudet. Skulle det ikke fungere, kan du alltids flytte på hybel så fort du begynner på VGS, så får du styre tingene dine sjæl. 2 Lenke til kommentar
SLi Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 Du kan jo alltids prøve å kjøpe det selv i butikken? Du må jo spille det i skjul da men.. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 Minner meg om min barndom hvor jeg som tiåring måtte putte snarveien til Quake 3 i papirkurven og tømme papirkurven foran mora mi (som hadde hørt på bygda at det var voldelig), for så å lage en ny snarvei på skrivebordet (gadd ikke en gang skifte ikon og navn på snarveien) så fort hun hadde forlatt datarommet mitt.. Har ikke sansen for tenåringssytetråder, men akkurat når det kommer til aldersgrenser på spill som GTA så må jeg innrømme at det frister å hjelpe trådstarter med å få tak i GTA V (hvis han tror han klarer å spille det uten at faren legger merke til det).. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Hvis en klarer å skille mellom virkelighet og fiksjon, og ens oppførsel/temperament ikke endrer seg drastisk med en gang man får i seg disse "voldelige" spillene, burde man kunne få lov til å spille disse spillene. Jeg har fått lov til å spille alle spill med 18-årsgrebse siden jeg var 8 år. Jeg har aldri tatt noen skade av det. Ta opp dette med morra di, og se hvordan det går. Samt evt. vis henne artikkelen nevnt ovenfor. Gi alt i ett, og ikke gi deg. Knus hennes argumenter. Lenke til kommentar
Rottenspacehead Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Er ikke denne tråden imot reglene på forumet ?`Skal vel ikke hjelpe en person med å skaffe seg et produkt som loven sier han ikke har lov til å bruke/ha. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Er ikke denne tråden imot reglene på forumet ?`Skal vel ikke hjelpe en person med å skaffe seg et produkt som loven sier han ikke har lov til å bruke/ha. Nå er vel streng tatt PEGI en anbefalning i forhold til hvem (alder) butikkene skal selge til og hvor gammel man "bør" være for å spille spillet, rent lovmessig er det dog ingenting som sier at det er "ulovlig" å spille et 18 års spill for en gutt på 14 eller se en film som er beregnet på 20 åringer så lenge dette er greit for foreldrene (Dog mulig jeg tar feil så gjerne korriger meg en som har god kjennskap på lovområdet ). En liten advarsel til tidligere poster her inne : Husk å holde dere til Topic, da gjelder også normal folkeskikk på forumet og det innebærer at man ikke kaster rundt seg med frekke spydigheter osv. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Er ikke denne tråden imot reglene på forumet ?`Skal vel ikke hjelpe en person med å skaffe seg et produkt som loven sier han ikke har lov til å bruke/ha. Det er ikke ulovlig for 14-åringer å spille spill med 18-årsgrense. Derfor ikke i mot loven, og derfor ikke ulovlig på forumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå