Pallantir Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Denne er snål. Jeg byttet det trådløse mini-PCIe-kortet som sitter i den nesten nye, bærbare Acer pc-en min (for å få AC-nettverk da jeg fikk ny ruter). Jeg har gjort tilsvarende greier mange ganger før, jeg drev også en stund som datadoktor, så jeg er ingen fersking innenfor sånt. Jeg avsluttet Windows 8 (ikke mobb, det fulgte med pc-en!), ventet til pc-en hadde slått seg av, tok ut strømkabelen (nyttet ikke å ta ut batteriet, det er internt) og skrudde opp bunnplata. Det hadde jeg også gjort på forhånd, for å dobbeltsjekke at det trådløse nettverkskortet hadde riktig format. Ut med Broadcom-kortet og inn med et splitter nytt Intel-kort (7260.HMWANWB) som støtter AC i full hastighet. På plass med alt igjen, og så...ingenting. Det vil si når jeg trykker på strømknappen, blir strømdioden slått på, og vifta spinner opp i noen sekunder. Så er det stopp. Jeg lurte på om det kunne være det at Broadcom-kortet på en eller annen måte var hardcoded inn i UEFI-en, så jeg sprettet opp greia igjen, byttet tilbake og prøvde på nytt. Så lenge bunnplata er av, funker den for øvrig bare med strømmpluggen inne, men den funker ikke bedre enn med Intel-kortet. Fremdeles er det bare susing fra vifta i noen sekunder og så ikke noe. Skrudde på bunnplata igjen, og prøvde å holde inne "reset"-knappen i bunnen (tror den bare kobler fra hovedbatteriet, og ikke UEFI-batteriet) i et minutt, for sikkerhets skyld. Fremdeles samme resultat. Har noen en anelse om hva f... dette kan være? Jeg er 100 % sikker på at jeg ikke var borti noe galt, og jeg er like sikker på at alt var og er plugget godt inn på hovedkortet. Så hvorfor skulle noe sånt skje? Edit: Det kommer det vanlige (og smått plagsomme) Acer-pipen når jeg kobler til og fra strømkabelen, og når den har stått "på" en stund (dioden som viser at den står på lyser, og den er merkbart varmere enn omgivelsene under bunnen) uten at strømmen har vært tilkoblet, blir ladedioden oransje istedenfor blå, som den er når maskinen er fulladet. I tillegg har jeg prøvd å koblet pc-en til en ekstern skjerm med HDMI, men den får ikke signal fra pc-en. Edit 2: Det er tydelig at den fungerer på en måte, for når den står med strømmen på, spinner vifta av og til opp. Veldig rart. Edit 3: Jeg tok Intel-kortet og satte det i min Dell Preciscion M6500 mobile arbeidsstasjon. Kanskje en liten sjanse å ta, det er en toppspeccet 2010-modell, og det er første gang jeg ikke føler trang til å bytte jobb-pc etter et års tid, tror jeg vil ha den til den ikke lar seg reparere mer! Den dektekterte ikke kortet i det hele tatt. Så jeg satte inn et annet (jeg kjøpte noen stykker av dem), og det ble funnet med en gang under oppstart og fungerer upåklagelig med AC. Så det virker som om det kan ha vært en feil på nettverkskortet, og at det på en eller annen måtte skadet Aceren. Så da har vi det interessante spørsmålet om hvem som har ansvaret. PC-en er bare et halvt år gammel og langt innenfor garantitiden, og det må da være lov å bytte nettverkskort på en pc man har kjøpt. Men er det så Intels feil eller Acers feil at et nettverkskort med produksjonsfeil var i stand til å ødelegge den bærbare pc-en? Hmm... Endret 4. september 2013 av Pallantir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå