Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 kan noen hjelpe meg med disse oppgavene? Om du ikke orker å hjelpe med alle kan du i det minste hjelpe med en? 1.1 Hvilke tre typer av kontroll må gjøres før en elinstallasjon er helt ferdig? 1.2 Hvilke kontroller må gjøres før kunden kan begynne å bruke elinstallasjonen? 1.3 Hvorfor er det viktig at kunden, eller den som eier boligen, får en kopi av kontrollresultatene (dokumentasjon)? 1.5 Hvis resistansen på en komponent skal måles, må anlegget være spenningsløst. Hvorfor? 1.6 Hva er grunnene til at det må være godkjent instrument hvis det skal måles spenning eller strøm på et anlegg eller en elinstallasjon? 1.8 Hva er grunnen til at dette spesielle instrumentet må brukes for å kontrollere at det ikke er kontakt mellom to ledere? 1.28 Du jobber som lærling i et elinstallasjonsfirma. Du skal være med en elektriker for å installere en varmekabel. Før dere drar på jobb, skal du gjøre noen beregninger. Du har fått i oppdrag å finne ut hvilken resistans en varmekabel har, og i tillegg finne ut hvor høy strøm varmekabelen trekker. Varmekabelen har effekten P = 1000 W. a) Beregn resistansen R. b) Beregn strømmen I. 1.29 Når du og elmontøren er ferdig med å legge den nye varmekabelen, ber kunden dere om hjelp. I garasjen har han fra før en gammel varmekabel i gulvet. Kunden skal feste en kran på gulvet og skal da lage hull for å feste den. Men for å ikke å ødelegge varmekabelen ber kunden dere om å finne hvor varmekabelen er lagt. a) Elmontøren ber deg om å komme med forslag på hvordan det går an å finne varmekabelen i garasjegulvet. b) Begrunn forslaget ditt. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Hvilken 3 typer ? Det er jeg litt usikker på , mulig jeg missforstår spørsmålet eller mangler noe kontekst . Men om du går ut fra 5 sikre (et hefte for å utarbeide en standar boligdokumentasjon) som omfavner Risikovurdering , Kursliste , Sluttkontroll , Utstyrsdokumentasjon og Erklæring om samsvar . Visuel kontroll og er viktig å utfør selvsagt . Men om du ellers har utarbeidet deg dokumentasjonen i 5 sikre skal du ha alt du trenger.1.2 : Om du går ut fra 5 sikre vil du ha opparbeidet nødvendig dokumentasjon . I det tilfelle da gjerne rapport fra risikovurdering , kursfortegnelse , rapport fra sluttkontroll , Utstyrsdokumentasjon og Erklæring om samsvar . 1.3 : For at kunden skal føle seg trygg på at de kontroller som er påkrevd er utført , og samtidig ha mulighet til å se over Utstyrsdokumentasjon å se om det han har betalt er riktig . Ikke noe fasit svar , men bare ut av ren logisk tankegang. 1.5 : Forde under resistansmåling benyttes instrumentets egen spenning til å drive en målestrøm gjennom kretsen . Derfor må den type måling utføres spenningsløst .1.6 : Et ikke godkjent instrument kan vise helt feil verdier , og godkjente instrument for måling av presise strømmer/spenning må ofte sendes til kalibrering med et jevnt mellomrom . Og dersom du måler høyspenning med instrument som kun er godkjent for f.eks 400 volt kan du risikere at hele instrumente eksploderer i hendenne på deg , eller lager en lysbue . Kort svar er vel for at det kan være direkte livs farlig . 1.8 : Til det brukkes en megger / isolasjonsmåler som vil sende en høy spenning gjennom installasjonen å sjekker at ikke noe strømm hopper over til andre ledere . Minstekravet på denne målingen skal være 1 Mega Ohm . Litt usikker på krava på hus installasjon da jeg selv jobber på skip , men vi bruker å stille den på 1000 volt når vi tar disse målingenne , men har og et stille for 500 volt . Endret 4. september 2013 av Evil-Duck 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 (endret) 1.28 : a: beregn resistans i kabelenR= U^2 / PR= (230x230) V / 1000 WR= 52900 V / 1000 W = 52,9 Ohm b:Beregn strømmen (I)I = P / UI = 1000 W / 230 VI = 4,35 A Mener jeg på det blir edit: I dette regnestykket går jeg ut fra at Spenningen (U) er 230 volt da ingenting annet er oppgitt . I = Strøm/ampere P= Effekt/Watt R=Ressistans/Ohm Endret 4. september 2013 av Evil-Duck 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 1.29 : a: Om dokumentasjon på varmekabelen som er lagt der fra før skal dette være veldig greit å gå ut fra da forlegning skal være tegnet med mål skal være tegnet ned , så da er det bare å gå ut ifra den . Det er dog ikke ofte etter min ærfaring at er gjort , så på jobben min bruker vi ofte varmekamera for å se hvordan varmekabelen ligger , men er nok ikke alle små elektro bedrifter som har slikt utstyr . b: Begrunn forslaget ? slike oppgaver er bare dumme... Er vel ikke noen annen begrunning en at det er den logiske måten å gjøre det på 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 (endret) Ad 1.6 ."Godkjenning av instrumenter". Denne er da ganske interessant. Så vidt som jeg kan huske så finnes det ingen pålagt godkjenningsinstans for måleinstrumenter og heller ikke noe særskilt krav om at måleinstrumenter skal være godkjente. Kan ikke huske at dette står i NEK:400:2010 eller noen andre streder. Jeg tror ikke det finnes noe annet formelt krav enn at produsenten og/eller imprtøren skal CE merke instrumentet som en garanti for at instrumentet oppfyller geldende europanormer og gjeldende regelverk i Europa. Med andre ord "ingen instrumenter er godkjente" annet enn ut i fra den godkjenning som skjer i regi av produsent og/eller importør. En annen problemstilling det er jo at instrumenter kan ha et kalibreringssertifikat, utarbeidet av et testlaboratorium men det vil jo være noe som skjer i regi av produsent/importør. Når man kjøper Fluke da får man Fluke kvalitet, og ukent Kina det gir ukjent Kina kvalitet. Er instrumenter CE merket så karanterer dog produsent/importør at instrumentet oppfyller kravene til slike instrumenter i Europa. Hvis det skulle være slik at jeg tar feil og det faktisk finnes et krav til godkjenning av instrumenter annet enn det som følger av CE merkingen, så ville det være meget interessant med en tilbakemelding. Edit: En virksomhet kan godt ha innarbeidet i sin driftsdokumentasjon at instrumenter for eksempel skal sendes til Nemko med visse intervaller for kalibrering. http://www.nemko.com/no/node/2372 Jeg kan ikke huske at det står noe slikt krav i FEL, eller i NEK 400:2010, i forskrift om elektrisk materiell, eller andre steder. (Men kan det være at jeg husker feil ??!!) Skal man være sikker på at et instrument viser korrekte verdier over tid så må man faktisk ha rutiner for kalibrering, men som nevnt, kan ikke huske at det er påbudt i myndighetenes regelverk. Det hadde faktisk vært supert med en tilbakemelding hvis det er noen som vet at jeg tar feil. (Sitter jo med en liten tvil, for det virker jo nesten ulogisk at det ikke skal være et krav om kalibrering av måleinstrumentene.) Endret 6. september 2013 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå