Rewws8 Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Hei! Jeg leier hos noen som har 1 internett forbindelse fordelt på seg selv og 4 hybelboere hvor jeg er inkludert. Linjen er bra 60Mb opp og ned, men det er noen som laster ned mye og da blir linjen ofte helt slukt for resten av brukerne og man kan ikke bruke nettet tilfredstillende før de hensynsløse brukerne er ferdig med sitt ego maraton av nedlastninger. Spørsmålet er om noen vet av ett trafikk shaping software program som har mer enn 30dagers fri lisens, hvor man også kan administrere nettverket slik at hver bruker får en maksimum og minimum kvote av linjen. Og at instillingene man gjør påvirker alle brukerne fra ett program slik at man ikke må installere eventuelle verktøy på alle pc'ene. Om det skulle vise seg at jeg må betale for det, har noen ett program de er svært fornøyd med som også ikke koster skjorta? Kort oppsummert så vil jeg ha ett trafikk-shaping program hvor jeg kan sette opp en PC som administrerer nettverks ressursene jevnt blant alle brukere permanent og helst gratis. Takker på forhånd for svar Endret 4. september 2013 av Rewws8 Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 sjekk om router støtter qos, om den gjør det kan du gi p2p programmer laveste prioritet og gi http høy prioritet. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Det beste er å råde utleier til å skaffe seg en router med god QoS (prioritering av trafikk). Om dere ikke alt har det. Det er jo sånn at enten må man prioritere i router, eller på hver enkelt PC. Bittorrentsoftware på hver PC kan stilles inn slik at det blir begrenset hastighet, men problemet er jo at hybelboere trolig ikke modne nok til å justere det opp igjen. Selv har jeg en Asus RT-N66U som koster ca 1000.- kr. Den har jeg flashet med Tomato Shibby firmware (tredjeparts). Med denne løsningen kan jeg sette verdi på f.eks bittorrent, slik at den aldri overstiger en gitt verdi (prioritetsklasse). I tillegg vil også høyere prioritert trafikk (eks surfing) kunne få rang over bittorrent. Asus RT-AC66U koster litt mer, men har den nye AC-standarden for rask trådløs. Endret 4. september 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå