Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Oppgave 2. Kabeltype: PR 2x1,5 mm2 Cu. Beregn resistansen i 75 m: RPR75m= kan noen si hvordan jeg regner ut denne? Lenke til kommentar
Flymodus Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 (endret) (75m*2*0,0178cu)/1,5mm=1.78 Ohm Det blir nok ganske stort spenningsfall her, så mulig 10A sikring blir for mye. Endret 4. september 2013 av Flymodus Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Du kan starte med at kopar har ein resistans på 0.0175 [Ω · mm² / m]. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 er svaret 1.75? Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Vil anbefale deg på det sterkeste at du forstår hva du gjør å ikke bare kopierer det som blir skrevet her , det er en bjørnetjenste du kommer til å angre på . Men svaret å regnestykket som Flymodus nevner skal være rett så lenge resistansverdien på Cu som han bruker er rett . Formelen ser i prasis slik ut : Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Vil anbefale deg på det sterkeste at du forstår hva du gjør å ikke bare kopierer det som blir skrevet her , det er en bjørnetjenste du kommer til å angre på . Men svaret å regnestykket som Flymodus nevner skal være rett så lenge resistansverdien på Cu som han bruker er rett . Formelen ser i prasis slik ut : jeg har prøvd litt på det nå. har fått svaret 1.75 . så jeg lurer på om det er rett eller ikke? om ikke, hva har jeg gjort feil? Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 jeg har prøvd litt på det nå. har fått svaret 1.75 . så jeg lurer på om det er rett eller ikke? om ikke, hva har jeg gjort feil? Hvilken resistansverdi bruker du ? dersom du bruker 0.0175 så skal svaret være rett . Men Flymodus har brukt 0,0178 som resistansverdi . Jeg vet ikke i hodet hva som er rett , så det må du eventuelt sjekke opp selv , står i NEK400 / montørhåndboka Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Hvilken resistansverdi bruker du ? dersom du bruker 0.0175 så skal svaret være rett . Men Flymodus har brukt 0,0178 som resistansverdi . Jeg vet ikke i hodet hva som er rett , så det må du eventuelt sjekke opp selv , står i NEK400 / montørhåndboka Bruker 0,0175 . takk for svar. http://www.datele.no/HTML/VG1%20elektro/VG1-filer/HUSKELAPPEN/HUSKELAPPEN-filer/ELEKTROTEKNIKK-filer/ELEKTROTEKNIKK/004-%20MATERIALKONSTANTER.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå