Gjest medlem-207017 Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Hei, jeg og ei som jobber skiftende vakter spurte sjefen om muligheten for dobbeltvakter - dette sa han nei til. Han uttrykte at han ikke vil skrive opp at vi jobber dobbelt, og gi oss tillegg. Vi krever verken at han dokumenterer det, eller at vi får ekstra betalt. Noen med ideer om hvordan vi kan overbevise han? Finnes det ingen måte? Vi kommer ikke til å kreve overtidsbetaling eller noe som helst.. Tvert imot kunne jeg fått mindre lønn for at det skal gå.. Begge kommer jo til å fortsette å jobbe like mye og det vil jo ikke påvirke arbeidsstedet eller de andre på noen som helst måte.. Og hvis vi får, vil det kun være snakk om kanskje 2-3 dobbeltvakter tilsammen i måneden.. Endret 2. september 2014 av medlem-207017 Gjenoppretter slettet innhold Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Det spiller ingen rolle at dere vil jobbe mer. Arbeidsmiljøloven nekter dere å jobbe mer enn 13 timer om gangen og den tvinger arbeidsgiveren deres til å betale overtidstillegg. Jeg forstår arbeidsgiveren deres godt. Hvis han følger loven vil det bli vanskelig og dyrt for ham å legge opp til overtid. Hvis han ikke følger loven og får besøk av Arbeidstilsynet, hjelper det ingenting å fortelle at dere ba om å få jobbe overtid uten overtidstillegg. Nå er det stortingsvalg hvert øyeblikk. For et mer fleksibelt arbeidsliv vil du muligens stemme blått. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Av en eller annen grunn slapp kamerat Kolberg ut en hemmelighet for et par år siden: Det finnes et kontor i noe slags arbeids-relatert (direktorat, eller LO, eller...) hvor man kan søke om og få godkjent unntak fra en del arbeidstidsbestemmelser i arbeidsmiljøloven. Denne unntaksmuligheten var meg totalt ukjent inntil jeg hørte det der på radioen, så den har vært godt gjemt... Endret 4. september 2013 av akroev Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Av en eller annen grunn slapp kamerat Kolberg ut en hemmelighet for et par år siden: Det finnes et kontor i noe slags arbeids-relatert (direktorat, eller LO, eller...) hvor man kan søke om og få godkjent unntak fra en del arbeidstidsbestemmelser i arbeidsmiljøloven. Denne unntaksmuligheten var meg totalt ukjent inntil jeg hørte det der på radioen, så den har vært godt gjemt... Så du meiner altså at det finnes eit hemmelig arbeidsrelatert kontor ein eller anna plass der du kan hente tillatelse til å ikkje følge lova? Korleis i all verden skal trådstarter klare å dra noke nyttig ut av denne opplysninga? Men arbeidsmiljølova inneheld ein del unntaksbestemmelser som ein kan benytte. § 10-6. Overtid (9) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra grensen på 13 timer i åttende ledd, men slik at den samlede arbeidstid ikke overstiger 16 timer i løpet av 24 timer. Arbeidstaker skal i så fall sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. Så dersom bedrifta er tariffstyrt, så kan trådstarter be den tillittsvalgte i fagforeninga inngå skriftlig avtale med sjefen om at dere kan jobbe 16 timers skift i løpet av eit døgn. I tillegg står det i loven at ein kan søke til arbeidstilsynet dersom det er behov for enda meir overtid. Men det er godt fortsåelig at sjefen ikkje ønsker å gå inn i ei slik avtale. I tillegg til at det blir dyrare fordi dere får rett til overtidsbetaling eller avspasering, så vil det stilles endå strengare krav til arbeidsgivers HMS-system for å sikre at ingen jobber meir enn dei har helse til. Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017 Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Så du meiner altså at det finnes eit hemmelig arbeidsrelatert kontor ein eller anna plass der du kan hente tillatelse til å ikkje følge lova? Korleis i all verden skal trådstarter klare å dra noke nyttig ut av denne opplysninga? Men arbeidsmiljølova inneheld ein del unntaksbestemmelser som ein kan benytte. Så dersom bedrifta er tariffstyrt, så kan trådstarter be den tillittsvalgte i fagforeninga inngå skriftlig avtale med sjefen om at dere kan jobbe 16 timers skift i løpet av eit døgn. I tillegg står det i loven at ein kan søke til arbeidstilsynet dersom det er behov for enda meir overtid. Men det er godt fortsåelig at sjefen ikkje ønsker å gå inn i ei slik avtale. I tillegg til at det blir dyrare fordi dere får rett til overtidsbetaling eller avspasering, så vil det stilles endå strengare krav til arbeidsgivers HMS-system for å sikre at ingen jobber meir enn dei har helse til. Vet du hvordan jeg går frem når det kommer til å kontakte den tillitsvalgte i fagforeningen? (vet ikke hvilket fagforening som jeg da skal snakke med - og bedriften er vel tariffstyrt når jeg får krav på 5 ukers ferie?) Sjefen nevnte at hvis det blir dobbeltvakter, blir det noe mellom meg og kollegaen.. Han sa han ikke vil skrive opp at vi jobber 15t, noe jeg skjønner, og ikke krever på noen som helst måte. Tror dere det kan være en mulighet for å da jobbe dobbelt uten at vi dokumenterer det? Iogmed at hun er den eneste jeg kan skifte vakter med, er jeg litt desp... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 5 vekers ferie har du krav på uansett. Er du fagorganisert? Dersom du ikkje er fagorganisert så har du nok ikkje nokon tilitsvalgt som du kan bruke for å inngå ein slik avtale. For å finne ut kven i fagforeininga din som er den tilitsvalgte så kan du logge inn på fagorganisasjonssida din, eller ringe hovedkontoret til foreninga. Alternativt så kan du melde deg inn i ei fagforening og eventuellt bli din eigen tillitsvalgt dersom du er den einaste som er fagorganisert. Det å bytte vakter privat utan innblanding frå sjefen går sjølvsagt ann. Eigentleg så skal all arbeidstid dokumenterast, så det kan bli litt styr om arbeidstilsynet kjem på kontroll. Men slik privat bytting er det ikkje så lett å oppdage, og sjefen har ein plausibel forklaring på at han/ho ikkje visste om at dei ansatte bytter vakter privat. Det einaste du må passe litt på er du og kollegaen din må sjølv holde styr på at regnskapet er gjort opp, dere bør også ha tilsvarande lik lønn og kompetanse. Så lenge arbeidet blir gjort utan problem, og sjefen din kan vende eit blindt auge til ordninga så tviler eg at sjefen kjem til å protestere på at dere ordner dette "off the record". Lenke til kommentar
Kalkunkrøll Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Det er akkurat pga sånne som deg at vi har arbeidsmiljøloven, din tulling. Hadde du fått lov til dette så hadde du svekket verdien av arbeiderenes arbeidskraft. Det er ikke bare deg det går utover at du å akseptere underbetalt arbeid, det gjør absolutt alle. Du er ikke på en lekeplass, men i en jobb, og vi vil ikke ha et arbeidsmarked der noen bare kan godta elendige arbeidsvilkår og presse lønninger ned på den måten. 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017 Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 (endret) 5 vekers ferie har du krav på uansett. Er du fagorganisert? Dersom du ikkje er fagorganisert så har du nok ikkje nokon tilitsvalgt som du kan bruke for å inngå ein slik avtale. For å finne ut kven i fagforeininga din som er den tilitsvalgte så kan du logge inn på fagorganisasjonssida din, eller ringe hovedkontoret til foreninga. Alternativt så kan du melde deg inn i ei fagforening og eventuellt bli din eigen tillitsvalgt dersom du er den einaste som er fagorganisert. Det å bytte vakter privat utan innblanding frå sjefen går sjølvsagt ann. Eigentleg så skal all arbeidstid dokumenterast, så det kan bli litt styr om arbeidstilsynet kjem på kontroll. Men slik privat bytting er det ikkje så lett å oppdage, og sjefen har ein plausibel forklaring på at han/ho ikkje visste om at dei ansatte bytter vakter privat. Det einaste du må passe litt på er du og kollegaen din må sjølv holde styr på at regnskapet er gjort opp, dere bør også ha tilsvarande lik lønn og kompetanse. Så lenge arbeidet blir gjort utan problem, og sjefen din kan vende eit blindt auge til ordninga så tviler eg at sjefen kjem til å protestere på at dere ordner dette "off the record". Jeg håper det kan gå. Skal iaf prøves. Han sa jo at om det blir slik bytting så er det mellom meg og kollegaen. Tolket det som at sålenge det er mellom oss kan det kanskje gå, så lenge han ikke har noe med saken å gjøre. Men må vi ikke si ifra til arbeidsgiver når vi bytter vakter? Eller er det bare å gjøre det? Vi er faktisk helt like. Begge 19 år gamle jenter med deltidsjobb og kommer til å slutte utover 2014 pga studier og flytting (noe sjefen vet). Lik kompetanse. Identisk arbeid. Endret 5. september 2013 av medlem-207017 Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017 Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 (endret) Det er akkurat pga sånne som deg at vi har arbeidsmiljøloven, din tulling. Hadde du fått lov til dette så hadde du svekket verdien av arbeiderenes arbeidskraft. Det er ikke bare deg det går utover at du å akseptere underbetalt arbeid, det gjør absolutt alle. Du er ikke på en lekeplass, men i en jobb, og vi vil ikke ha et arbeidsmarked der noen bare kan godta elendige arbeidsvilkår og presse lønninger ned på den måten. Hva med en lov der man ser viktigheten i enkeltindividets behov og mer frihet i arbeidet? Skjønner at det er nødvendig med et system, men fleksibilitet er og viktig for å kunne tilpasse arbeidet best mulig for hver enkelt arbeider.. Vi er ikke en gjeng roboter med identiske forutsetninger og behov. Endret 5. september 2013 av medlem-207017 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 (endret) Ser man stort på det er flertallets behov for stabilitet og trygghet viktigere enn noen enkeltindividers frihet til å jobbe mer enn vanlig. Dessuten vil slike folk alltids ha mulighet til å forme sin egen hverdag, mens et system som tillater at arbeidstakere underbyr hverandre er en slippery slope. Endret 5. september 2013 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Det å bytte vakter privat utan innblanding frå sjefen går sjølvsagt ann. Eigentleg så skal all arbeidstid dokumenterast, så det kan bli litt styr om arbeidstilsynet kjem på kontroll. Men slik privat bytting er det ikkje så lett å oppdage, og sjefen har ein plausibel forklaring på at han/ho ikkje visste om at dei ansatte bytter vakter privat. Men det vil likevel se særdeles dårlig ut for sjefen i tilfelle det blir brann eller liknende på arbeidsplassen og han ikke har kontroll på hvilke av de ansatte som er på jobb. Så det kan hende at han har noe imot det likevel. Lenke til kommentar
Kalkunkrøll Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Hva med en lov der man ser viktigheten i enkeltindividets behov og mer frihet i arbeidet? Skjønner at det er nødvendig med et system, men fleksibilitet er og viktig for å kunne tilpasse arbeidet best mulig for hver enkelt arbeider.. Vi er ikke en gjeng roboter med identiske forutsetninger og behov. Fordi det i praksis er å sluke andres arbeidsplasser og presse ned vilkårene for arbeiderne. Vi er heller ikke en gjeng individer som skal ha vår egen skreddersydde arbeidsfordeling slik den passer oss. Arbeidsplassen er ikke der for å tjene våre behov, men for oss å tjene dens behov mot betaling til å ha mat på bordet, noe som kan blir vanskelig å få om enkeltindivider skal kunne ta til seg arbeidsoppgaver og arbeidsplasser ved å underby andre, noe ingen er tjent med. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 (endret) Av en eller annen grunn slapp kamerat Kolberg ut en hemmelighet for et par år siden: Det finnes et kontor i noe slags arbeids-relatert (direktorat, eller LO, eller...) hvor man kan søke om og få godkjent unntak fra en del arbeidstidsbestemmelser i arbeidsmiljøloven. Denne unntaksmuligheten var meg totalt ukjent inntil jeg hørte det der på radioen, så den har vært godt gjemt... Det har aldri vært hemmelig, det er Arbeidstilsynet det er snakk om som kan gi dispensasjoner, og det står da også klart spesifisert i selve Arbeidsmiljølovens paragraf om overtid, 6. ledd. Når dette var så ukjent for deg, så hadde du altså ikke lest loven særlig grundig... De gir imidlertid ikke dispensasjon fra 13-timers-regelen, bare maksgrensene for overtid i løpet av en uke (20t) eller et halvår (200t). For å fravike 13-timersregelen i åttende ledd kreves 1) tariffavtale, og 2) egen avtale mellom arbeidsgiver og de ansattes tilitsvalgte (lokalt på arbeidsplassen). Endret 5. september 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå