Gå til innhold

Hjelp til gaming-pc

Anbefalte innlegg

For noen dager siden fikk jeg tilbud av en kamerat om å kjøpe pcen hans, ettersom han har lagt gamingen på hyllen. Selv har jeg en laptop med i7 og GT555M grafikkort, så det å anskaffe seg en stasjonær hadde vært en stor oppgradering, men er den verdt pengene?

Han sa at han ville ha 3500 for den, men om jeg prøver å prute litt, vil jeg anta at jeg får gjort det.

Spesifikasjonene på maskinen er:

CPU - AMD Phenom 2 X4 965

GPU - 2 stk Radeon 5850 i CFX

HDD - 2x1 Terrabyte i RAID

SSD - 40 GB Intel

RAM - Corsair XM3 1333 MHz 6 GB

PSU - Corsair TX 750W

Kabinett - NZXT Phantom

Hovedkort - Asus Crosshair IV Formula

Vannkjøling - Corsair H50

Optisk leser/brenner

Jeg har nærmere 100 spill på steam, men kan bare kjøre et fåtall av de ettersom det virker som om GPUen til laptopen ikke er helt som den skal. Jeg har allerede en monitor, tastatur, headset og mus/musematte, så jeg trenger ikke å kjøpe noe ekstra om jeg velger å kjøpe pcen hans.

Så hva mener dere, er pcen hans verdt pengene i forhold til spesifikasjonene? Om/om ikke, hva er pcen hans egentlig verdt på dagens marked?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å sette pris på noe slikt ettersom at hardware ikke er ferskvare. Delene hver for seg har tilnærmet ingen verdi, men samlet får du en ok spille maskin for lite penger.

PSU, litt verdi da den støtter haswell
Kabinett, om du liker den så har denne en verdi
GPU x 2 har en meget begrensa verdi.

Resten er vel slikt som en bruker som inventar i boden. Hadde ikke gitt 3500 for denne.

Lenke til kommentar

Hvordan føler du grafikkortet du har nå duger til spill? Føler du at du trenger en oppgradering NÅ billig er ikke 3500 for det så ille mtp. at det omtrent er umulig å få en gaming pc for så lite.

Var jeg deg ville jeg beholdt laptopen med GT555, spill alle spilla på steam som kjører bra med den pc-en ferdig, så om et år eller så kjøpt en ny stasjonær pc.

Lenke til kommentar

hadde ikke betalt stort for denne.

Spessielt de 2 skjermkortene gir deg lite.

Jeg har 2 x 6970 (i CFX) og er ikke fornøyd, skal ha nytt nå for å kunne kjøre nye spill glatt.

De 5850 kortene har langt dårligere ytelse enn mine 6970, så kan ikke se for meg at du blir spessielt fornøyd

Lenke til kommentar

Hvordan føler du grafikkortet du har nå duger til spill?

Helt ærlig så føles det som om at GPUen jeg har nå ikke duger til spill i det hele tatt. Jeg mistenker riktignok at det er noe som er gale med den, da jeg utførte en 3D-mark test for en uke siden, og scoren min var urovekkende lav. Jeg har fremdeles garanti på maskinen i 3 mnd til, så jeg tenker på å få sendt den inn. Problemet er bare at nå som jeg har begynt på igjen på skolen er det vanskelig å få gjort skolearbeid uten maskin. Her er en link til resultatet på 3D-marken

Lenke til kommentar

Skal du ha noe ut av den her, så burde du kjøpe på en FX-8350 prosessor, ett nytt grafikkkort(kanskje GTX 780/770/760 og kanskje 8/16gb ram(trenger bare 8 til spilling). Noe som kommer til å koste mer enn PC'n, så det blir vel en totalsum på 8-9 tusen..... Alt etter behov :)

Ville kanskje ha revurdert det kjøpet og ventet en stund til du får kjøpt deg en ny gamerpc selv.

Lenke til kommentar

Ikke hør på de andre her, det er bare tull. 2x 5850 i Xfire vil være mer enn bra nok til å spille alle nyere spill på medium/high med brukbar FPS. Prøv å lure ned prisen til 2500, så har du et meget godt kjøp for pengene. Det er langt fra high-end, men mer enn nok til "vanlig gaming".

På sikt så kan du oppgradere hovedkort, prosessor, minne, skjermkort. En slik oppgradering - hvis du skal ha "nest best" - kommer på ca 6000. Kabinett og strømforsyning duger noen år til. PC er nok god nok til spill et år eller to til. Løp og kjøp!

EDIT: Crossfire 5850 er ikke langt unna 7950 i ytelse. 7950 er AMDs nest kraftigste skjermkort.

Endret av konduktans
Lenke til kommentar

Ikke hør på de andre her, det er bare tull. 2x 5850 i Xfire vil være mer enn bra nok til å spille alle nyere spill på medium/high med brukbar FPS. Prøv å lure ned prisen til 2500, så har du et meget godt kjøp for pengene. Det er langt fra high-end, men mer enn nok til "vanlig gaming".

EDIT: Crossfire 5850 er ikke langt unna 7950 i ytelse. 7950 er AMDs nest kraftigste skjermkort.

Jeg har 7770 i CFX, overklokket begge to. Et vanlig 7770 er noe svakere enn 6850 i syntetiske tester, mer tar innpå i nyere spill. Jeg vil anta at et av mine overklokkede kort er realtivt likt 6850 i spillytelse, og det jo den faktisk ytelsen i spill som teller. Når da et av mine kort, er like bra som oppfølgeren til kortet som er i denne maskinen, vel da bør mine råd om ytelsen telle en del.

I tilegg er 7770 noe av det bedre i CFX, de skalerer veldig bra faktisk. Jeg vet ikke hvor gode 5850 er der, men de er neppe like gode.

Jeg syntes at mine kort, leverer et minimum av kraft som trenges i en spill-maskin. Når TS da har svakere kort, som skalerer dårligere, da ville jeg ikke kjøpt den maskinen.

I tilegg er det blodpris å betale. Jeg ville ikke kjøpt denne maskinen. Jeg hadde kanskje kjøpt den for 2000,-, fordi det ikke er så mye penger, og du sikkert får noe glede av den, en stund. Det kan være du finner ut at du ikke spiller så mye krevende spill like vel, og dermed ikke trenger kraften. Jeg ville uansett ikke betalt 3500,-.

For den prisen kan du finne en langt bedre deal.

Her er det en fyr som selger en Alienware-sak med i7-920 til 3300,- uten skjermkort. Legg på 2000,-, kjøp et 760, og for 5300,- har du en god spillmaskin. Totaltkostnaden her er mindre enn bare komponenter for å få maskinen TS spør om opp til dagens standard.

EDIT: Lagt til annonsen. Disclaimer: Jeg aner ikke hvem dette er , eller om det som står i annonsen stemmer, jeg fant den helt tilfeldig http://www.hardware.no/bruktmarked/annonse/31345

Endret av OJ Doe
Lenke til kommentar

Tror jeg velger å gjøre som det de fleste av dere anbefaler, å takke høflig nei til tilbudet. Kan så klart høre med han om han er villig til å gå ned i pris, men tviler på at han går så lavt som det enkelte av dere mener den er verdt. Får holde ut med laptopen i en stund til, så får jeg heller prøve å sende den på reparasjon i høstferien eller noe. Frister veldig med å anskaffe seg stasjonær, og jeg har sett på det i sikkert et år, men nå kommer russetiden, og da kommer jeg til å trenge pengene.

Hadde vært fint om noen av dere kunne kommentert resultatet på 3D-mark testen, bare så jeg er sikker på at jeg ikke misforstår resultatet. Testen viser at jeg har GT 635M og scorer 467 poeng på grafikkytelse, mens testene med samme CPU som jeg har scorer omtrent 1300. Er dette noe garantien vil dekke?

Lenke til kommentar

Helt ærlig så føles det som om at GPUen jeg har nå ikke duger til spill i det hele tatt. Jeg mistenker riktignok at det er noe som er gale med den, da jeg utførte en 3D-mark test for en uke siden, og scoren min var urovekkende lav. Jeg har fremdeles garanti på maskinen i 3 mnd til, så jeg tenker på å få sendt den inn. Problemet er bare at nå som jeg har begynt på igjen på skolen er det vanskelig å få gjort skolearbeid uten maskin. Her er en link til resultatet på 3D-marken

Gjennomsnittlig score for ditt oppsett er 1600-1800 poeng, så du har definitivt et problem med maskinvaren, mest sannsynlig driverproblemer (last ned siste driver fra nvidia.com) eller overopphetingsproblemer (for mye støv.)

Grunnen til at 3DMark kaller kortet for GT 635M er fordi GT 555M ble omdøpt til GT 635M.

3DMark-scoren avhenger sjelden på CPUen, og er stort sett et mål for skjermkort-ytelse.

Lenke til kommentar

Gjennomsnittlig score for ditt oppsett er 1600-1800 poeng, så du har definitivt et problem med maskinvaren, mest sannsynlig driverproblemer (last ned siste driver fra nvidia.com) eller overopphetingsproblemer (for mye støv.)

Grunnen til at 3DMark kaller kortet for GT 635M er fordi GT 555M ble omdøpt til GT 635M.

3DMark-scoren avhenger sjelden på CPUen, og er stort sett et mål for skjermkort-ytelse.

Stemmer godt at maskinen kan bråke fryktelig, men det å bruke tørrluft inn i åpninger gir ikke noe resultat for meg, og det å åpne maskinen for å komme nærmere støvet er vel vanskelig å gjøre uten å bryte garantien?

Jeg sørger for at jeg har installert de nyeste driverne til maskinen. Jeg har riktignok installert win8 på maskinen, og innbiller meg å ha lest at chipsettet ikke er støttet for win8, men så begynte jeg å merke problemet mens jeg enda hadde win7 også, da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...