Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

ubetalt regning etter tvistesak

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg hadde en tvistesak mot en håndverker som endte med at advokater måtte inn for å komme til enighet, etter mye om og men ble advokatene til slutt enige om et beløp.

Jeg fikk en faktura i posten og sendte denne videre til revisoren jeg bruker som privatperspn, jeg bruker det av praktiske årsaker.

Nå nesten 6 måneder etterpå får jeg en mail om at kravet er ubetalt og att det vil blo ført rettsligoppgjør viss jeg ikke får dette betalt før Mandag.

Revisoren min er på ferie og jeg er på jobbreise i utlandet, beløpet er også i en klasse som jeg må avklare med banken før jeg betaler ut.

Men poenget er at jeg ikke har mottatt noen form for purring eller beskjed om at dette er ubetalt. Så dersom han går 'truer' med rettssak uten å ha sendt noen form for purring, blir dettw da avvist?

Jef kommer hjem om halvannen uke og har derfor både mulighet og tid til å ordne opp i dette da, så hvordan ligger dette ann og hva kan skje?

Anonymous poster hash: 57280...eaa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Rettslig oppgjør" er ikke noe uttrykk jeg har hørt før.

Du skriver at advokatene "ble enige" om et beløp. Hvilken adgang det er til å igangsette inndrivningsprosesser kommer an på hvordan enigheten kom i stand. Var det rettsforlik eller en ordinær enighet?

Men det spiller egentlig liten rolle: Det er ikke stort annet du kan gjøre nå enn å kontakte kreditoren/dennes advokat og forklare at du pga. reise er avskåret fra å ordne opp før om ca. halvannen uke. Hvis du skaper inntrykk av at du da faktisk kommer til å betale, vil de neppe gidde å igangsette noen formelle prosesser nå.

Og hvis du ikke har tenkt å motsette deg betalingen, er det bare å love at pengene kommer.

Lenke til kommentar

"Rettslig oppgjør" er ikke noe uttrykk jeg har hørt før.

Du skriver at advokatene "ble enige" om et beløp. Hvilken adgang det er til å igangsette inndrivningsprosesser kommer an på hvordan enigheten kom i stand. Var det rettsforlik eller en ordinær enighet?

Men det spiller egentlig liten rolle: Det er ikke stort annet du kan gjøre nå enn å kontakte kreditoren/dennes advokat og forklare at du pga. reise er avskåret fra å ordne opp før om ca. halvannen uke. Hvis du skaper inntrykk av at du da faktisk kommer til å betale, vil de neppe gidde å igangsette noen formelle prosesser nå.

Og hvis du ikke har tenkt å motsette deg betalingen, er det bare å love at pengene kommer.

Det var et uttrykk han brukte, så om det ikke har noen betydning så regner jeg med at han ønsker å gå rettensvei for å få pengene sine.

Jeg ønsker egentlig ikke kontakt med vedkommede dog jeg ettertrykkelig har gitt beskjed om at viss han har spørsmål skal han kontakte min advokat.

Jeg vet ikke hvilken advokat han har benyttet siden det var direkte fra han jeg fikk henvendelsen.

Det ble forhandlet om pris i mellom advokatene og det ble aldro tatt videre, har jeg ikke da rett på en ny regning/betalingsvarsel?

Jeg bare spøre siden det virker litt rart.

Lenke til kommentar

Det du må ta stilling til, er om du har plikt til å betale denne regningen. I så fall er det bare å si ifra at du skal betale og å gjøre så når du har anledning, ref. over.

Det er inngått en avtale om betaling men ingen nærmere avtale om betalingstidpunkt.

Men det jeg helst ser er å slippe så mye med noen før jeg kommer hjem, blir mest sannsynlig utilgjengelig på telefon og mail fra i morgen tidlig til midten av neste uke, uten at jeg ser det nødvendig å ha noe nærmere kontakt med byggherren så hva kan jeg forvente vil skje?

Lenke til kommentar

Det har betydning om det er et rettsforlik, fordi dette ihht. Tvangsfullbyrdelsesloven § 4-16 gir tvangskraft på visse vilkår, det betyr at motparten kan starte innkreving av beløpet via namsmannen uten ytterligere varsel. Er det ikke et rettsforlik gjelder vanlige regler om inkasso.

http://www.lovdata.no/all/tl-19920626-086-013.html#4-16

§ 5 i Gjeldbrevloven sier noe om forfall når det ikke er avtalt noen frist for betaling.

http://www.lovdata.no/all/hl-19390217-001.html#5

Lenke til kommentar

Det har betydning om det er et rettsforlik, fordi dette ihht. Tvangsfullbyrdelsesloven § 4-16 gir tvangskraft på visse vilkår, det betyr at motparten kan starte innkreving av beløpet via namsmannen uten ytterligere varsel. Er det ikke et rettsforlik gjelder vanlige regler om inkasso.

§ 5 i Gjeldbrevloven sier noe om forfall når det ikke er avtalt noen frist for betaling.

Om det faktisk foreligger et rettforlik fremgår oppfyllelsesfrist av Tvisteloven § 19-7.

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-090-038.html#19-7

Bitteliten skrivefeil

Endret av konungr
Lenke til kommentar

Saken har ikke vært i retten. Advokatene ble enige om et prisforslag som var akseptabelt for begge parter.

Lenke til kommentar

Det er inngått en avtale om betaling men ingen nærmere avtale om betalingstidpunkt.

Men det jeg helst ser er å slippe så mye med noen før jeg kommer hjem, blir mest sannsynlig utilgjengelig på telefon og mail fra i morgen tidlig til midten av neste uke, uten at jeg ser det nødvendig å ha noe nærmere kontakt med byggherren så hva kan jeg forvente vil skje?

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du vil. Det virker som om du går rundt grøten her.

Du har øyensynlig akseptert (ved din advokat) å betale motparten en sum. Da høres saken ganske enkel ut. Du bør finne dokumentet/brevet/e-postene som beskriver hva enigheten gikk ut på og sjekke om dette innebærer at du nå skal betale beløpet - dvs. at det ikke er noen "dersom" og "hvis" som gjør at du kan holde på pengene inntil videre. At det ikke står noe om betalingstid, spiller liten rolle, jf. gjeldsbrevloven § 5 som konungr viser til.

Og har du tid til å skrive innlegg på et nettforum, har du tid til å skrive en e-post til motparten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...