Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tilbudt stilling i utenlandsk selskap

Tandamram

Anbefalte innlegg

Jeg har mottatt en kontrakt fra et utenlandsk selskap med tilbud om stilling i en by i Norge. I kontrakten spesifiseres det at man ved behov kan bli mobilisert til andre steder i verden.

Selskapet har hovedkontor i UK, og har avdelinger rundtom i verden.

Kontrakten er veldig omfattende, og det er flere punkter jeg reagerer på:

• Overtid er inkludert i grunnlønn
  • Overtid må påberegnes
  • Oppsigelsestid i intervaller:
    • 14 dager inntil 6 måneder
    • 1 måned inntil 2 år
    • 3 måneder etter 2 år

Som nevnt er det snakk om et ansettelsesforhold i en norsk avdeling, men likevel henvises det til en UK-basert adresse. Jeg mistenker ikke noe snusk her, men er det er noe spesielt jeg bør ta hensyn til? Vil arbeidsmiljøloven i verste tilfelle overstyre kontrakten, i og med at arbeidssted er i Norge?

Jeg forstått at det ikke er lov å inkludere overtid i grunnlønn, siden det ikke er en lederstilling eller spesielt uavhengig stilling. Ellers er det verdt å nevne at det ikke er nevnt noen kompensasjon ved reising, utstasjonering etc. Verdt å ta opp?

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har i dag en kontrakt hvor overtid er inkludert, men ikke spesifisert, men har en friere rolle enn hva jeg antar dette jobbtilbudet innebærer. Det står som sagt også i kontrakten at man må regne med å arbeide utover det som er spesifisert i kontrakten.

Dokumentet er 12 sider langt, som gjør meg litt var for alle betingelsene.

Lenke til kommentar

Dokumentet er 12 sider langt, som gjør meg litt var for alle betingelsene.

Er noen vesentlige forskjeller mellom norsk og britisk avatalerett. I britiske kontrakter må nesten alle eventualiteter tas høyde for, mens norsk lov dekker stort sett det som en norsk kontrakt ikke dekker. Spør noen jurister for mer utfyllende svar. Jeg har bare hatt en kort forelesning i kontraktrett og dette ble så vidt nevnt av foreleser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...