Gå til innhold

Eksamensklage og sånt...

mediamannen

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å forklare en kinkig situasjon på skolen, og høre om noen har synspunkter eller innspill.

I vår tok jeg en eksamen, som jeg strøk på. Det er fair, og sikkert greit. Jeg klagde på avgjørelsen i håp om å kunne bestå. Klagefristen var 12. juli, og klagen leverte jeg godt innenfor fristen.

Mot slutten av juli får jeg e-post om at jeg må melde meg opp til konteeksamen ganske snart hvis jeg skal ta den opp. Jeg har foreløpig ikke fått svar på klagen.

Konteeksamen var 7. august, svarfrist på klagen var 9. august. Hva er logikken bak dette? Hva er poenget med klaging når kontinga kommer før svar på klagen? Jeg fikk beskjed av studierådgiver om at jeg måtte velge enten eller.

Uansett, tiden gikk, og svarfristen var ute for lengst. Først 2. september kommer det brev i posten. Klagen fikk ikke mehold. Ny stryk, og sikkert fair det og. Likevel stusser jeg over et par ting:

* Svaret på klagen kom over tre uker etter fristen.

* Den interne sensoren som var satt opp var min egen veileder gjennom kurset, som dermed kjenner til valg av oppgave og bruk av kilder. Poenget med anonymisering (§2.5 ved skolens egne retningslinjer for sensur) er borte, og trynefaktor kan dermed spille en rolle utifra hvordan veileder og undertegnede har samarbeidet. Ettersom vi var en gruppe hvor alle delte eksamensresultatet med hverandre, er det grunn til å tro at vedkommende også kjente til resultatet (noe en klagesensor ikke skal gjøre).

Jeg skal ikke sutre over at jeg strøk, selv om det var lagt ned en viss innsats hvor en normalt består med god margin, men jeg stusser litt over skolens framgangsmåte her. Har jeg en sak, eller er det bare jeg som er så skuffet over resultatet at jeg leter etter småting for å ha noe å skylde på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klaget selv på egen eksamen før fristen i slutten av juni, fortsatt ikke fått den tilbake. Etter x antall eposter ble jeg ringt etter og fikk beskjed om å sende klagen på nytt. Enda ikke fått svar og fristen for å melde meg opp er 15 sept :(

Selv vet jeg ikke helt, håper noen som vet mer om dette svarer, da jeg også ønsker å høre :)

Lenke til kommentar

Jeg klaget på en karakter jeg fikk på en eksamen på vgs for noen år siden (Det bør nevnes at det var en skriftlig lokalgitt eksamen i gym). Jeg fikk heller ikke tilbake klagesvaret innen den fristen de hadde, og jeg måtte mase på dem flere ganger. Til slutt fikk jeg beskjed om å fysisk møte opp på fylkeshuset for å hente klagesvaret. Det jeg fikk i hånden da var ikke et en ny vurdering av eksamen, men en begrunnelse for hvorfor den første karakteren var riktig, skrevet av den samme personen som hadde vurdert eksamen første gang.

Lenke til kommentar

Har du fått stryk er vel sjansen såpass stor for at du må ta eksamen på nytt likevel, at det bør du gjøre selv om klagen ikke er behandlet, forutsatt at du ikke er trygg på at karakteren er helt feil. Stusser litt på at studieveileder ga deg beskjed om at du måtte velge enten eller. Er det virkelig regler som hindrer en student å melde seg opp til ny eksamen dersom en klage er til behandling?

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Jeg har vist oppgaven til medstudenter og bedt de være ærlige, for jeg vet jeg har skrevet en spesiell oppgave - samtidig som jeg selv mener den er innenfor oppgavens krav til besvarelse. De kan ikke skjønne hvorfor jeg stryker. Selv om jeg ber de være helt ærlige med meg, sier faktisk samtlige som har ett oppgaven at jeg burde være godt innenfor. Til og med studenter med mange års erfaring med eksamener og sensur. Om jeg ikke fortjener en god karakter, så skal jeg hvertfall ikke stryke, tenker både medstudentene og jeg.

Og ideen på oppgaven var også godkjent fra veileder, og jeg mener selv jeg har levert svakere besvarelser tidligere hvor jeg har bestått med mye bedre margin.

Dermed hadde jeg et håp om at klagen gikk igjennom, og dermed valgte jeg å ikke melde meg opp til konting da jeg ikke ønsket mer-arbeid ettersom preferansene fra medstudentene samt meg selv var at jeg bør kunne bestå.

La oss si at klagen hadde gått igjennom, og jeg hadde bestått - men jeg hadde strøket på nytt på kontingen igjen. Da er det karakteren fra kontingen som gjelder.

Uansett, jeg sutrer ikke over sensors vurdering som sådan, men jeg stusser over skolens framgangsmåte og håndtering her. Tydeligvis flere som sliter med at skolen ikke holder fristen. Skal man kunne akseptere det når studenter får konsekvenser dersom de ikke holder sine tidsfrister? Uansett - så er poenget med å konte fullstendig borte så lenge du ikke har fått svar på klagen. Hvis det er så, er det ikke noe poeng i klage - og det er jo lovfestet rett til å klage på eksamen så...

Endret av mediamannen
Lenke til kommentar

Enkelt, du melder deg opp til konteeksamen, og tar den ikke hvis du får godkjent klagen. Kalles å sikre seg :p men ja systemer er ikke perfekt.

Hmm, da tror jeg du har misforstått ;P Jeg fikk svar 2. september på klagen, konteeksamen var 7. august, ergo - det var umulig å vite svar på klagen før jeg måtte tatt konten. Uansett var forventet svarfrist på klagen 9. august, så ingenting henger på greip uansett..

Lenke til kommentar

Hmm, da tror jeg du har misforstått ;P Jeg fikk svar 2. september på klagen, konteeksamen var 7. august, ergo - det var umulig å vite svar på klagen før jeg måtte tatt konten. Uansett var forventet svarfrist på klagen 9. august, så ingenting henger på greip uansett..

Ah, må ha gått litt kjapt i svingene for meg tidligere, da var det mer logisk ja!

De har nok en kabal som skal gå opp, da blir det noen rare løsninger ;)

Lenke til kommentar
La oss si at klagen hadde gått igjennom, og jeg hadde bestått - men jeg hadde strøket på nytt på kontingen igjen. Da er det karakteren fra kontingen som gjelder.

I en normal verden er det den beste karakteren som gjelder. Ved gjentak av eksamen ved NTNU er det slik. Er du sikker på at du har forstått reglementet riktig, eller om den som eventuelt har opplyst deg om dette har korrekt informasjon? Det høres veldig rart ut, i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...