Diablonor Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Hei, vi skal gå til innkjøp av utstyr for å ha backup av filer og data vi lager under utviklingsprosjektene våre på jobben. Jeg har fått henvisning til Qnap og Synology som gode kandidater til NAS-løsninger, men har et par spørsmål rundt pre-installert software, og hvilke hardware krav vi burde tenke på. Først og fremst: Hva skal vi ta backup av? - Filer (Alle type filer, tekst, bilder, video, etc) - Database data og struktur (Vi bruker mySQL under utvikling og testing) - Forskjellige prosjekter (Det må være enkelt å skille flere prosjekter fra hverandre) Spørsmålet er som følger: Hvilke NAS-løsninger tilbyr funksjonalitet som dette? Filer må ligge i riktig struktur, men om NAS funker som en vanlig FTP-server er vel ikke dette noe problem, og isåfall er ikke prosjektpunktet noe problem. Database data og struktur er litt mer vrien. Det kan jo taes manuel backup i form av filer, men det beste ville vært noe automatisert synkronisering eller replikering av databasen. Dette er det vel ikke alle NAS-er som har? Når det gjelder hardware trenger vi ikke mye plass. 1TB lagring (evnt 2x 1TB med tanke på speiling) er mer enn nok, det holder kanskje med 500 GB og. Langsiktig sett er det kanskje lurt å kjøpe en NAS med flere brønner enn 2, isåfall er det vel også greit å kjøpe 500GB disker nå, å utivde senere? Selv har jeg sett på noen NAS fra synology og qnap, men siden jeg sitter med null erfaring med akkurat dette, trenger jeg hjelp til å finne et produkt som dekker mine behov. Er det i tillegg mulighet for å automatisere backup-prosessen av filer? Jeg tenker først og fremst på dropbox, men kanskje det er lurere med noe form for automatisert revisjonssytem, slik som SVN eller GIT, men hvordan er det å sette opp slikt på et NAS? På forhånd, takk! Lenke til kommentar
pipati Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Skal mySQL kjøre på klient, med backup til NAS? Eller skal NAS kjøre mySQL for dere? Hvilke klienter utvikler dere på? Linux, Mac, Windows? Alle NAS kan dele filområder ut til klienter på Windows, Linux eller MAC, og disse kan mappes opp på klientene som en logisk disk og du kan lage filstrukturene slik de passer dere, Git er ikke noe problem, du bruker strukturene slik du vil. Backup av klienter kan settes opp med rsync, time machine sømløst til NAS. Vil du kjøre Java på NAS anbefales en NAS med intel prosessor. QNAP har mulighet for backup til skya gjennom en tjeneste de tilbyr, kjenner ikke andre NAS. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Av alt mitt datautstyr tror jeg den mest lettvinte komponenten og samtidig med flest muligheter når jeg trenger dem, heter Synology D211. De er vel kommet til 212 eller 213 nå, for 2-bays, men programvaren er nok den samme. Alle mulighetene du nevner etter hva jeg kan komme på her, jevnlige oppdateringer av programvare, gode apper å velge i, gode grensesnitt. Fullstendig problemfritt. Lenke til kommentar
Diablonor Skrevet 6. september 2013 Forfatter Del Skrevet 6. september 2013 mysql kjøres på en annen server, mens NAS skal holde backup av innholdet. Det høres bra ut Pop, etter mye research endte vi opp med å bestille Synology DS213. En grei pris, i tillegg til å møte alle kravene vi hadde. I tillegg støtter den webserver, slik at vi kan kjøre en intern wiki på arbeidsplassen rett fra denne. Gleder meg til å få testet den ut! Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå