Apekatta Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Hei! Har noen spørsmål angående min hyundai getz som jeg håper noen her med peiling kanskje kan svare på Det gjelder kløtsjen. Jeg er ikke så veldig vant til å kjøre manuell da jeg tidligere har kjørt mest automat, så jeg vet ikke om det er et problem en gang, men tenkte jeg kunne høre her. Jeg syns det er akkurat som om noe dunker litt mot kløtsjen, ikke sånn at det høres høyt i bilen men at jeg liksom kjenner det når jeg har foten på kløtsjen. Det er uavhengig om jeg har kløtsjen inne eller ikke, og jeg kjenner det ofte best ved humper eller ujevnheter i veien. Er dette normalt eller noe som burde sjekkes ut? Ingen varsellamper som lyser. I tillegg så knirker kløtsjen litt, det har den begynt med kun siste uka. Det er en 2003-modell og den har kjørt cirka 100 000 km. Vi hadde den på service for bare to uker siden og da var det kun normale slitasje, ikke noe som måtte fikses på. Er ganske blank på bil selv, har en samboer som kan litt mer enn meg, men er ikke veldig bilkyndig han heller. Det er jeg som bruker bilen mest. Takknemlig for alle innslag! :-) Lenke til kommentar
haxtorita Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Jeg vett ikke sikkert jeg heller. Men det kan være girkassa som har løsna på 1skrue eller noe kansje ?I og med at det sjer på ugjevn veg.Du bør få noen som kan til og se på det fortest muligt.. ellers kan du plutseligt sitte uten bil Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Vet ikke om du mener mer enn jeg tenker, men på eldre biler er ofte klutsjen litt "løs" altså hvis du holder foten helt inntil, så vil kløtsj-pedalen dirre mot foten din, altså den er ikke helt fast. Slik er det også på min S40, helt normalt. Vanskelig å vite om det er slik du mener, på nye biler er den mer "solid" eller stille Lenke til kommentar
Apekatta Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 Takk for svar! Trooor ikke det er selve pedalen som er løs, men skal ikke si det for sikkert. Er som sagt ikke sikker på om det er unormalt en gang, samboer har ikke merket noe rart men han har ikke kjørt bilen like mye som meg i det siste. Selve klutsjen og giren fungerer helt fint, god flyt, det er bare denne "dunkinga" jeg har lagt merke til - og når jeg først er oppmerksom på det så merker jeg det jo hele tiden. Men syns det ofte er i forbindelse med hump og ujevnheter jeg merker det ja. Hvis en skrue er løs, er dette noe vi kan se selv eller må fagskyndig se på? Hva skjer hvis man bare kjører med det? Lenke til kommentar
MorganGaming Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 det er helt normalt på gamle biler at pedalene blir litt slappe i fisken, og gjerne dirrer/vibrerer kraftig når du bruker den Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 det er helt normalt på gamle biler at pedalene blir litt slappe i fisken, og gjerne dirrer/vibrerer kraftig når du bruker den lol Vibrering i clutch pedalen er som oftest kast i lamell plata og det skjer svært sjeldent. Gjerne ofte etter at man har bytta clutch og hengt kassa i lamellen eller bikka for mye på kassa ved montering. Du får en pedal som slår/pulserer. Trådstarter sier det skjer spesielt ved dumper osv. Jeg ser for meg en slakk/dunk som forplanter seg og hun linker det til clutchpedalen. Prøv å hold venstrefoten rett ned i gulvplata og kjør over dumper. Ikke rør clutchpedalen. Kjenner du dunken da? For meg høres det ut som typisk stab. stag. Gjerne indre klem foringer. Du burde ha anmerket problemet ved service så hadde dem sikkert sett mer på det. At det knirker i clutchpedalen er helt vanlig. Finn noe sprayfett og saus inn den retur fjæra oppunder pedalen. 1 Lenke til kommentar
dopus Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Skal jo en del til før man får kast i lamellen. Som andre sier her så er det vanlig med litt vibrasjoner i clutchpedalen. Kan ikke huske at dette var noe kjennt problem da jeg jobbet på delelageret hos en Mazda/Huyndai forhandler. mer vanlig med foringer , stabstag..og foringer til giroverføringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå