AnonymDiskusjon Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 hei! spør her på vegne av min bror, han er i en litt merkelig situasjon ang barnebidrag, han har 3 barn med denne kvinnen. og betaler etter min forståelse mellom 8-12000 i barnebidrag. barnemoren kommer også med krav om at nå når han har fått seg ny kjæreste så har hun rett på mer barnebidrag, dvs 3000 kr meir i mnd. nav er ikke til hjelp da de holder side med barnemoren. min bror må jobbe 14 timers arbeidsdag for å få høy nok lønning til at det skal dekke alt, men han begynner og bli sliten, har fått en del mere gjeld av dette her. barnemor er skal etter det jeg vet være i arbeid, men kun deltids etter det jeg forstår. er det noen plass der det står noen faste bestemmelser om barnebidrag? der jeg kan hjelpe han som han kan bruke til å kanskje fått senket barnebidraget litt. er barnebidrag behovsprøvd med tanke på beløp etc? og inntekten til barnefar har noe å si? Anonymous poster hash: ba822...fa9 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Forsøk nav's kalkulator for barnebidrag: http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/ Uansett skal den bidragspliktige aldri betale mer enn 25 prosent av bruttoinntekten i bidrag før eventuelt samværsfradrag. Kilde. Endret 4. september 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Det at bidragspliktige får seg samboer eller bor sammen med andre voksne vil kunne påvirke bidraget. Grunnen er at bidrag regnes ut i forhold til noe som heter bidragsevne. Bidragsevne er inntekt (brutto) - trygdeavgift, skatt, eget underhold og egne boutgifter. Bor man sammen med andre regnes det med at eget underhold og egne boutgifter reduseres (ikke til 50 % - men en god del). Da blir bidragsevnen større. Men som mobile999 nevner er det klare avgrensingsregler for barnebidrag - blant annet 25 % regelen. I realiteten betyr det for svært mange at det å få seg samboer ikke betyr noe for bidraget, da det allerede er avgrenset av 25 % regelen. Som eks kan sies at har man 380 000 kr i inntekt, mottaker har 100 000 i inntekt + utvidet barnetrygd og småbarntillegg vil man som enslig ha en bidragsevne på 7 915 kr etter kalkulatoren. 7 915 er også omtrent 25 % av inntekt. Bidraget uten samvær blir da ca 7 915 for tre barn. Får man en samboer vil bidragsevnen stige til 11 626 pr måned, men pga av 25 % regelen blir bidraget akkurat det samme. Og både inntekten til bidragsyter og bidragsmottaker har noe å si for bidraget. Samme gjelder samværsregler. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 takk for svar! hmm, da er det kanskje ikke så ille alikavell, mtp at han har vekslende inntekt, dvs 400 000.- til 900 000, som kommer av om han er på plattform eller ikkje, han bruker og være utleid dithen. men nå i det siste så har han fått utbetalt ca 25000 netto, så må finne 25%, men da må han vell ha fast inntekt (det jeg mener er at finne seg en jobb der lønna ikke vil svinge så voldsomt) Anonymous poster hash: ba822...fa9 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå