Gå til innhold

Ikkje ta med valkortet når du går og stemmer

Anbefalte innlegg

Som mangeårig valfunksjonær er det lite som irriterer meg meir enn når veljarar kjem med stemmeseddelen i den eine handa og valkortet i den andre.

Høflege som me er, så tek me i mot valkortet og legg det i ein bunke. Me ser ikkje på det, og etter at vallokalet stenger så hiv me det. Men det enklaste hadde vore om folk hadde latt vera å ta dette med seg. Det er nemlig ikkje godt nok som legitimasjon, og kan ikkje brukast til noko av oss. Ein lyt kunna legitimera seg for å stemma, med mindre ein kjenner nokre av valfunksjonærane, og då er det førarkort/pass, ev. bankkort osv som gjeld.

Spar heller på valkortet og bruk det til å tenna opp i peisen til vinteren.

Endret av KVTL
Bruker feilinformerer, se lenger ned. MVH MODERATOR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det passe dust at det står på dem at vi bør ta dem med.

Ja, eg ser det står at ein bør ta det med seg. Men kva er poenget? Legitimasjon er det einaste som trengs. Me har fått beskjed om at me ikkje skal fortelja folk at "heh, kva skal eg med dette?", men lata som om valkortet er viktige greier. Men det er det altså ikkje.

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

Som mangeårig valfunksjonær er det lite som irriterer meg meir enn når veljarar kjem med stemmeseddelen i den eine handa og valkortet i den andre.

Høflege som me er, så tek me i mot valkortet og legg det i ein bunke. Me ser ikkje på det, og etter at vallokalet stenger så hiv me det. Men det enklaste hadde vore om folk hadde latt vera å ta dette med seg. Det er nemlig ikkje godt nok som legitimasjon, og kan ikkje brukast til noko av oss. Ein lyt kunna legitimera seg for å stemma, med mindre ein kjenner nokre av valfunksjonærane, og då er det førarkort/pass, ev. bankkort osv som gjeld.

Dette er et svært dårlig råd i Oslo, Bergen, Trondheim og 12 andre kommuner. Her er det nemlig elektronisk avkryssing i manntallet. Dette går mye raskere og smidigere når velgeren har med valgkortet fordi valgmedarbeideren da kan skanne strekkoden og krysse av i manntallet med et klikk.

I tillegg tyder det på at trådstarter befinner seg i en liten kommune. I større kommuner uten elektronisk manntall er det også en fordel med valgkort fordi der kan det stå henvisning til side og linje i manntallet for å gjøre det rasker å finne velgeren.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er et svært dårlig råd i Oslo, Bergen, Trondheim og 12 andre kommuner. Her er det nemlig elektronisk avkryssing i manntallet. Dette går mye raskere og smidigere når velgeren har med valgkortet fordi valgmedarbeideren da kan skanne strekkoden og krysse av i manntallet med et klikk.

I tillegg tyder det på at trådstarter befinner seg i en liten kommune. I større kommuner uten elektronisk manntall er det også en fordel med valgkort fordi der kan det stå henvisning til side og linje i manntallet for å gjøre det rasker å finne velgeren.

Så... Jeg, som bor i Oslo, bør ta med både valgkortet og legitimasjon når jeg skal stemme?

Lenke til kommentar

Æsj. Målet var å gjera livet surt for ein "fiende" av meg som er valfunksjonær i Bergen, men akk—slik skulle det ikkje gå.

Lenke til kommentar

Jeg synes at "Rode" "Side" og "linje"-merkingen på valgkortet gjør jobben min MYE lettere enn om jeg skulle lete etter navnet til en person med flere etternavn på måfå uten å vite sidetallet de havnet på.

Kanskje du skulle lære deg å bruke denne informasjonen fra valgkortet slik at du kan være maksimalt effektiv?

Med mindre du er med i en ekstremt liten valgkredts slik at du bare har et par dusin navn å krysse av.

Når du må krysse av flere hundre mennesker i en bok med over fire hundre navn, så er valgkortet helt fantastisk.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Æsj. Målet var å gjera livet surt for ein "fiende" av meg som er valfunksjonær i Bergen, men akk—slik skulle det ikkje gå.

Det er ikke behov for å feilinformere. Som nevnt overfor så er valgkort til stor hjelp for valgfunksjonærene på steder med litt størrelse.

Denne tråden stenges.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...