Gå til innhold

Øke kapasiteten på et raid5

Egpix

Anbefalte innlegg

Har satt opp to hardware raid på maskinen. Et raid 0 for win7 og et raid 5 for dalagring. Raid 0 består av 2stk SSD. Raid5 består av 4stk 500Gb sata disker (1500Gb kapasitet). Jeg vil nå øke kapasiteten på raid5. Kan jeg ganske enkelt bytte ut disken en etter en, liten (500Gb) for stor (6000Gb) og la raidet bygge seg opp mellom hvert disk bytte for så tilslutt å ha ualokert plass tilsvarende 4500Gb som jeg kan alokere fra operativsystemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs helt på kontrolleren din. Hva slags kontroller bruker du? Dette vil ta laaaang tid og for hver gang den rebuilder så vil du være utsatt for en eventuell 2. harddisk feil. Jeg ville tatt en backup (dette bør du ha i tillegg til RAID'et ditt om det er kritiske data) av alle dataene, opprettet array'et på nytt og kopiert tilbake.

Lenke til kommentar

Skjønner at dette vil ta litt tid, men det er greit.

Kaare_t

Hvorfor avhenger det av raid kontrolleren hvorvidt den uallokerte plassen er tilgjengelig etter at diskene er byttet ut? Vil kanskje ikke kontrolleren vise denne plassen og gjøre den tilgjengelig for operativsystemet? Har forøvrig et Asus hovedkort med Southbridge/JMicron storage kontroller.

Lenke til kommentar

Raidet er så lite at du kan og bør lagre en kopi og ta det over på et fersk raid med nye og større disker.

Det fins løsninger som gjør det mulig å ta det steg for steg; men det er ikke risikofritt å drive med unødvendig gjenoppbygging og migrering. Erstatter du en etter en... så må det igjennom 3 komplette gjenoppbygginger før du har det over på nye disker.

Kopier innholdet til en av de store diskene du skal bruke i det nye raidet. Opprett nytt raid5 med de resterende nye diskene med en "manglende" disk, kopier inn innholdet, og legg til den siste disken.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Skjønner at dette vil ta litt tid, men det er greit.

Kaare_t

Hvorfor avhenger det av raid kontrolleren hvorvidt den uallokerte plassen er tilgjengelig etter at diskene er byttet ut? Vil kanskje ikke kontrolleren vise denne plassen og gjøre den tilgjengelig for operativsystemet? Har forøvrig et Asus hovedkort med Southbridge/JMicron storage kontroller.

Det er ikke alle RAID kontrollere som støtter dynamisk utvidelse av array størrelsen. Om din kontroller ikke støtter dette så betyr det i essens at selv om du bytter ut en og en disk til større disker med rebuild mellom hver gang, så hjelper ikke det når du ikke får ekspandert ditt eksisterende array etter bytte av disker.

Jeg er usikker på disse innebygde RAID kontrollerene på hovedkortene, og hvor mye funksjonalitet som ligger her. I essens kan du sjekke om det i det hele tatt går an å legge til disker dynamisk og utvide array'et uten å opprette det på nytt.

Du har disse to alternativene som beror på hvor mye funksjonalitet kontrolleren din har (dette er bare RAID spesifikt, følg de andre tipsene rundt data backup/kopiering/tilbakekopiering):

1. Kontrolleren støtter online utvidelse; du legger til/bytter disker, går inn i setup'en og konfigurerer den nye disken inn i ditt eksisterende array. Når denne er lagt til så velger du å ekspandere arrayet med så mye du ønsker av den nye disken.

2. Kontrolleren støtter ikke online utvidelse; du må slette ditt gamle array, opprette ett nytt array med de eventuelle nye diskene osv.

Jeg ville ihvertfall undersøkt først så slipper du å gjøre dobbelt arbeid i tilfelle kontrolleren din ikke støtter online ekspansjon. Kalles mange ganger for "Live array expansion" eller liknende avhengig av kontroller.

Lenke til kommentar

Har satt opp to hardware raid på maskinen. Et raid 0 for win7 og et raid 5 for dalagring. Raid 0 består av 2stk SSD. Raid5 består av 4stk 500Gb sata disker (1500Gb kapasitet). Jeg vil nå øke kapasiteten på raid5. Kan jeg ganske enkelt bytte ut disken en etter en, liten (500Gb) for stor (6000Gb) og la raidet bygge seg opp mellom hvert disk bytte for så tilslutt å ha ualokert plass tilsvarende 4500Gb som jeg kan alokere fra operativsystemet?

Har du Areca kontroller, så kan man gjøre dette lett. Har du ikkje Areca, så har du kjøpt feil hardwareraidkontroller :green:

Noe sier meg at du har noe billig dritt :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Er jo ikike bare det. Problemet kan også bli partisjons- /volumtype. MBR tillater kun 2,2TB partisjon/disk størrelse. Med å smekke inn så store hard disker som TS tenker å gjøre, vil ikke MBR funke, da må det brukes GPT partisjon/volum.

Jeg gjetter at Egpix kjører RAID5 oppsettet sitt som MBR, så han vil få ut maks 2,2TB uansett hvor store og mange disker han kobler til RAID'et sitt.

Kanksje en måte å gjøre dette på er å ta backup av RAID5, og så slette hele volumet og så formatere det som GPT. Da vil han ikke støtte på MBR begrensingen ved senere utvidelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...