Leo_ Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Jeg tror mopedisten kan kjøre så fort han bare klarer så lenge han ikke bryter fartsgrensen og mopeden ellers tilfretsstiller de krav som settes. Jeg husker godt min egen moped som fint utrimmet klarte 80km/t i nedoverbakker utrimmet. Selvfølgelig kjørte jeg så fort som jeg kunne, jeg brøt ikke fartsgrensen, var minimalt i veien for noen og kom fortest mulig fram. Jeg tror mopedisen har sitt på det tørre. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Jeg tror mopedisten kan kjøre så fort han bare klarer så lenge han ikke bryter fartsgrensen og mopeden ellers tilfretsstiller de krav som settes. Jeg husker godt min egen moped som fint utrimmet klarte 80km/t i nedoverbakker utrimmet. Selvfølgelig kjørte jeg så fort som jeg kunne, jeg brøt ikke fartsgrensen, var minimalt i veien for noen og kom fortest mulig fram. Jeg tror mopedisen har sitt på det tørre. En moped er et kjøretøy med en makshastighet på 45 km/t, så jeg mener fortsatt ikke påstanden er sann. Jeg har en utrimmet scooter som går i 70 km/t på flat mark, men det er ikke lovlig selv om det er originalt fra fabrikken. Såvidt jeg vet. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 (endret) En moped er et kjøretøy med en makshastighet på 45 km/t, så jeg mener fortsatt ikke påstanden er sann. Jeg har en utrimmet scooter som går i 70 km/t på flat mark, men det er ikke lovlig selv om det er originalt fra fabrikken. Såvidt jeg vet. Det blir jo helt forskjellige ting. - At en moped ikke skal gå over 45 KM/t på flatmark for å bli typegodkjent har jo ingenting med fartsgrensen å gjøre. Edit; Bare for å klargjøre. 1. EU-Mopeder har en "fartsgrense" på 45 km/t - dette er en grense som den enkelte mopeden skal holde seg innenfor for å tilfredsstille typegodkjenning som moped. - Går mopeden din over dette kan du bli avskiltet og anmeldt for trimming/etc. 2. Fartsgrensen på vegene i Norge er skiltet med egne skilt Dette er altså to helt forskjellige ting, jeg har ikke hørt om noen som har fått fartsbot for å kjøre over 45 km/t - og elder mopeder er jo typegodkjent for 50 eller 55 eller hva det nå var. Edit2: Hvis vi ser i kjøretøyforskriften så er det ikke nevnt noe om fartsgrense noe sted, men konstruksjonshastighet, regner derfor med at "fartsgrense" er en medieskapt omskrivning dersom jeg ikke finner noe annet grunnlag; a) Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt. Motorvogn med to hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har forbrenningsmotor, eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har elektrisk motor. Endret 5. september 2013 av kjetilkl 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Jeg har i alle fall aldri hørt om en egen fartsgrense for moped. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Det blir jo helt forskjellige ting. - At en moped ikke skal gå over 45 KM/t på flatmark for å bli typegodkjent har jo ingenting med fartsgrensen å gjøre. Edit; Bare for å klargjøre. 1. EU-Mopeder har en "fartsgrense" på 45 km/t - dette er en grense som den enkelte mopeden skal holde seg innenfor for å tilfredsstille typegodkjenning som moped. - Går mopeden din over dette kan du bli avskiltet og anmeldt for trimming/etc. 2. Fartsgrensen på vegene i Norge er skiltet med egne skilt Dette er altså to helt forskjellige ting, jeg har ikke hørt om noen som har fått fartsbot for å kjøre over 45 km/t - og elder mopeder er jo typegodkjent for 50 eller 55 eller hva det nå var. Edit2: Hvis vi ser i kjøretøyforskriften så er det ikke nevnt noe om fartsgrense noe sted, men konstruksjonshastighet, regner derfor med at "fartsgrense" er en medieskapt omskrivning dersom jeg ikke finner noe annet grunnlag; Poenget var at noen mente det er lov for mopedister å kjøre fortere enn 45 km/t i nedoverbakker. Jeg er enig med deg i at ingen lover sier noe om egne fartsgrenser for mopeder, og jeg er usikker på hvordan jeg skal tolke kjøretøyforskriften du siterer; Nøyaktig hva er konstruksjonshastighet og hva skjer hvis den er høyere enn 45 km/t? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Poenget var at noen mente det er lov for mopedister å kjøre fortere enn 45 km/t i nedoverbakker. Jeg er enig med deg i at ingen lover sier noe om egne fartsgrenser for mopeder, og jeg er usikker på hvordan jeg skal tolke kjøretøyforskriften du siterer; Nøyaktig hva er konstruksjonshastighet og hva skjer hvis den er høyere enn 45 km/t? Konstruksjonshastigheten skal være 45 km/t for at kjøretøyet skal bli typegodkjent som moped - det betyr at den skal være konstruert for evt begrenset til ikke å gå fortere enn 45 km/t. - Nedoverbakker hensystas ikke (selvsagt) Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Tenk deg om da, en moped med gir på toppen av en lang bakke. Sette den i fri og trille, skulle man bli tatt for trimming for å ha trilla i 60km/t ned bakken med motoren avslått?? Lenke til kommentar
War Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Nei, men er det 50 der hadde man fått bot. På sykkel også. spørsmålet er om det er 45kmt som er loven så gjelder det uansett. Dvs man må bremse i nedoverbakkene. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Vi kan da konkludere med at konstruktiv hastighet ikke nødvendigvis betyr reell hastighet i gitte situasjoner. Moped er begrenset til en konstruktiv (jeg leser her "på flatmark") hastighet på 45km/t, før var dette 50 om jeg ikke tar feil. Jeg har ikke sett andre begrensninger enn dette, derfor antar jeg at reell hastighet kun er begrenset til fartsgrensen her, så lenge kravene til konstruktiv hastighet er oppfylt. Lenke til kommentar
Looke Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Ikke et relevant spørsmål, men hva er konstruksjonshastigheten for en sykkel ? er jo litt artig en moped egentlig ikke har lov å trille over 45 i en nedoverbakke med høyere fartsgrense, men sykler i teorien har lov til det da Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Tror grensa på trøsykkel rett og slett bare er fartsgrensa der du sykler. Har aldri sett noe regelverk på det, bortsett fra det med fartsgrense da. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Det finnes ingen krav til 'konstruksjonshastighet' for sykkel slik det gjør for moped. Kravet som stilles til moped er et krav for at den skal kunne registreres som moped, det har ingenting med fartssgrensene å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå