Gå til innhold

Gul og blå eller politisk teater - Kan det sprike mer?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

kgun, her er mat for deg som liker å disse FrP. Det ser altså ut til at FrP har for få fagfolk som gidder å være aktive i partipolitikken. Nå mangler de altså kanskje kandidater til å ta enkelte statsrådsposter som de nok går å sikler på å få.

 

De har jo akademikere som Anundsen og Olsen. Er spent på hvordan det går når de møter folk fra embetsverket med mye bedre karakterer. Det går rykter om Anundsen som Justisminister og Olsen som Olje og energi / finans-minister.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Skjønner ikke helt hvordan noen kan mangle kompetanse for å bli minister. Er jo ikke akkurat slik at du trenger å kunne noe om det du skal driver med.

 

Så Kristian Halvorsen var en like god finansminister som Sigbjørn Johnsen?

Lenke til kommentar

 

Så Kristian Halvorsen var en like god finansminister som Sigbjørn Johnsen?

Det har jeg ikke sagt noe om. Store deler av ministerpostene har vært bemannet av mennesker med null kompetanse innenfor det fagfeltet de skal styre, så jeg tror ikke det blir noe større problem for Frp enn forrige regjering osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det har jeg ikke sagt noe om. Store deler av ministerpostene har vært bemannet av mennesker med null kompetanse innenfor det fagfeltet de skal styre, så jeg tror ikke det blir noe større problem for Frp enn forrige regjering osv.

 

Der er vi fundamentalt uenige. Etter mitt syn er den viktigste egenskapen til en finansminister, psyken eller evnen til å ta upopulære avgjørelser og blant annet stamme inn når det trengs. Det er med rette hevdet at en god finansminister er en upopulær person. Det nytter ikke å strø om seg med (skattelette)penger for å kjøpe stemmer slik Høyre og FrP har gjort. Virkeligheten vil de oppleve når de møter embetsverket i finansdepartementet. Om de skal holde løftene om skattelette på henholdsvis 25 til 100 milliarder kroner, er jeg redd for at det er sentralbanksjefen som kommer til å styre norsk økonomi via rentehevninger. Det spørs om ikke denne oppdragelsen i elementære samfunnsøkonomiske sammenhenger kan bli vel dyr for landet vårt med for eksempel Siv Jensen eller Ketil Solvik-Olsen som finansminister. Da må de levere noe av det de har lovt sine velgere. Fremtiden vil vise seg hva som faktisk skjer. Jeg venter svært spent på regjeringsærklæringen og hvem som blir finansminister i Norges første økonomisk populistiske regjering.

 

Enten så blir det fullt med brutte løfter eller så blir det ny jappetid. Så langt har jeg via media bare sett tiltak som koster mer penger, for eksempel det som i dag ble lansert for helsesektoren om 48 timers løfte samt tverrfaglige dianosesentre i alle helseregionene.

 

De kunne ikke på pressesektoren svare på hvor pengene skulle tas fra og hvor mye det skulle koste. Vi lever i spennende tider.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg er heller ikke for at folk skal overstyres for mye. Noen regler er fornuftige, mens andre sikkert har basis i fornuft, men hvor sunn fornuft gjerne blir uglesett. F.eks. hjelmbruk på forskjellige arbeidssteder. Henger det noe over hode, JA. Henger det ikke noe over hode på deg, så kansje nei, f.eks. utendørs på et enormt stort område hvor det ikke er kraner og slik absolutt over alt.

 

En ting med Segway'en er at den ser ut til ikke å ha bremser. Det fordrer en del av sjåføren å kjøre rundt med noe sånt. Stakkars fotgjengeren. Jeg ser for meg at fortausbruk kommer til å bli veldig vanlig. Og om noen kamerater f.eks. 3 - 4 stykk totalt klatrer oppå for å haike.

 

Vi får se hva fagfolk kommer fram til da i departementet. :)

Er det noen nyheter derifra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...