Gå til innhold

Kan ikke formatere kort, feil med kamera/kort (450D / SD)?

Anbefalte innlegg

Fikk tidligere i dag disse feilmeldingene når jeg skrur på kameraet, og forsøker å formatere. Har ved et par tilfeller den senere tiden opplevd at noen bilder som vises på kameraet ikke finnes når jeg skal laste de inn på pcen. Kan det være feil med kortene eller kameraet? Litt rart at alle tre kortene jeg har skal svikte på samme dag...

Kort ikke formatert. Formatert kort med dette kamera
Kan ikke formatere. Bytt kort.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Annet hus har jeg ikke her, men lyst til å bytte etterhvert selv om jeg håper det jeg har nå lever ennå en stund. Forsøkt to kortlesere og det ene kortet er definitivt dødt. De to andre fungerer greit der, men ikke i kameraet.

Lenke til kommentar

450D kan man dessverre ikke gjøre en hard resette på, det kunne ha hjulpet.

Sålenge kortene kommer opp på maskinen er det liv i de, er det viktige bilder der du trenger kan du prøve med et recovery-program, hvis ikke så kan du formatere kortene i datamaskinen og så prøve og formatere i kameraet igjen, men tror du er nødt til å kjøpe nye kort.

Av ren nysgjerrighet hvilken merke er disse kortene, og hvor mye/lenge har du brukt dem og sånn ca. estimert hvor mange ganger har du overført fra kort til maskin og formatert.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har ikke noe tall på hvor ofte jeg har formatert. Det nyeste, to år eller noe, får jeg ikke noe kontakt med, Sandisk Extreme. De to andre er av merket Integral. Brukes sjelden da de er litt trege når det gjelder raw og er på bare 2 GB.

Hard reboot har jeg - mer eller mindre ufrivillig - gjort når batteriene ble "glemt" i laderen og jeg må stille inn tid og dato på nytt...

Lenke til kommentar

Annet hus har jeg ikke her, men lyst til å bytte etterhvert selv om jeg håper det jeg har nå lever ennå en stund. Forsøkt to kortlesere og det ene kortet er definitivt dødt. De to andre fungerer greit der, men ikke i kameraet.

Kan være at CF kontrolleren kamera har "paia" og tatt med seg det ene kortet.

Lenke til kommentar

Så du får ingen kort til og fungere i kameraet, men mesteparten av kortene er lesbare i andre medier.

Siden du har flere kort så kan det være kameraet som har tatt kvelden, det var en episode for noen år siden på noen av Canon sine kameraer "tror det var 450D" hvor hele kortholderen løsnet fra hovedkortet, men tror det var en produksjonserie som ble fikset, kanskje ditt kamera er et av dem.

Her er noen youtubevideoer som viser hvordan man fikser dette.

Edit: må bare spørre, du setter kortet rette vei inn i kameraet :)

Edit II: mener at det er en liten tapp i lokket som skal indikere at luken er stengt, den tappen er ikke ødelagt?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja, kortet blir satt riktig vei ;) Skal la batteriet være ute til i morgen og prøve alle kortene igjen da. Det er bare det ene som er helt dødt uansett hvor jeg forsøker. Kameraet har vel rundt 30 tusen eksponeringer så det skal jo holde en god stund ennå.

Lenke til kommentar

Jeg pleier og formatere i kameraet bestandeig istedenfor og bruke slettefunksjonen i kameraet.

Du kan kanskje ta en fullstendig formatering i datamaskinen nå siden kortene har tullet litt, men det reduserer levetiden på kortene litt, fordelen er at de blir helt rene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for god hjelp :)

Kanskje jeg skal begynne å gjøre det for å være sikker. Det er jo ikke en stor investering å kjøpe nye kort. Lurer fortsatt på hvorfor problemet oppsto i utgangspunktet, og om det kan være en risiko for at det kommer tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...