Evil Nightmare Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Hei! Jeg reiser til New York den 5.september, og jeg vil kjøpe en gaming laptop der. Har sett en god del rundt på nettet, og komt fram til denne: http://www.bhphotovideo.com/c/product/985379-REG/toshiba_pspltu_016016_qosmio_x75_a7295_17_3_notebook.html Denne ser ganske så grei ut. Har vært i kontakt med butikken der, både på e-mail, og live chat. Det jeg lurer på er om at jeg må betale toll og moms på varen. Blir bagasjen stoppet i kontroll når jeg kommer hjem til Norge, når jeg har lagt pcen ned i baggen? Hvor mye må jeg da betale i moms og toll? Finner ikke eksakt modell her i Norge (mindre ram og litt andre HDD/SSD specs) så er vanskelig å vite hvor mye jeg kommer til å spare. Men tipper den modellen er hvert ca. 13000 NOK. Er det andre ting jeg bør passe på ved garanti og gebyrer? Tusen takk på forhånd! Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 kan ikke se for meg at de stopper deg på flyplassen for at du må betale moms. Hvordan vet de hvor du kjøpte den, hvis jeg tar med meg pc-en min til usa, så må jeg betale moms for å få den med hjem Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Hvis du har flaks og får en maskin som aldri går i stykker så er det antagelig et greit kjøp. Hvis det derimot ryker noe som tilsier at maskinen må returneres til USA for reparasjon så sitter du med verdens største svarteper da du må betale frakt til og fra rep. 1 slik reparasjon og du er kvitt det du sparte på maskinen i utgangspunktet, 2 eller flere reparasjoner og ja du skjønner tegninga. Det du dog kan gjøre er å kjøpe fra produsenter som tillater/tilbyr at du flytter garantien til Norge. Dell tilbyr dette og Asus har worldwide service, MEN du mister den norske 5år reklamasjonsretten vi har ved kjøp fra norske aktører. 1 Lenke til kommentar
Evil Nightmare Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 Nei, det er det jeg tenker også. Så jeg antar at det går bra å ha den i baggen? Bestilte noen plakater fra USA med rammer, og på de måtte jeg betale moms. Men da ble jo de fraktet hit, ikke av meg. + mye større dimensjoner på dem enn en pc.... Lenke til kommentar
Evil Nightmare Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 Hmm, ja der har du et poeng. Har ikke hatt noe problemer med tidligere bærbare (visst nok ikke kjøpt i USA)... Denne pcen er alt jeg leter i en pc, + at jeg tror jeg kommer til å spare en del, men selvfølgelig, kan ikke se inn i fremtiden.... Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 En del PC merker har kun garanti for det landet/regionen maskinen er kjøpt i. Så om det blir noe feil på den kan du risikere å måtte betale for reperasjon - om du ikke kan levere den til reperasjon i landet du kjøpte den i. Noen produsenter har 1 eller 2 års garanti som gjelder hele verden, evt mulighet til å betale ekstra for å få det. Du får heller ikke 5 års reklamasjonsrett som du ville fått om du hadde kjøpt den i Norge som privatperson. Ellers hadde jeg lett tatt den med rett igjennom tollen uten å bekymre meg for moms. Bare si at du har tatt den i bruk/at den er brukt så går det stort sett fint. Lenke til kommentar
Evil Nightmare Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 Ok. Skal jeg snakke med butikken jeg vil kjøpe den i om at det finnes en slags grei garanti ordning? Er ikke villig å betale flere 100$ for det.... Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Jeg vil egentlig strekke meg så langt å fraråde et slikt kjøp, i tillegg til det som er nevnt så vil du slite med annenhåndsverdi hvis du skulle ville selge den da den i realiteten er uten garanti/reklamasjonsrett. Datautstyr er veldig billig i Norge, og med reklamasjonsrett og slikt så er det strengt tatt en nobrainer. Utstyr jeg kunne tatt sjansen på å kjøpe fra utlandet er komponenter som er mindre komplekse og som ikke har så stor sjanse til å ryke. Cpuer, kameraobjektiver o.l. 1 Lenke til kommentar
Evil Nightmare Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 Hmm. Vil gjerne benytte den sjansen jeg har borte i USA. Jeg syns ikke en bærbar pc til 13000,- er spesielt billig. Man merker stor forskjell i pris med en gang man beveger seg over til USA. En CPU er ikke verdt å kjøpe i USA viss ikke du beveger deg opp i extreme sjiktet. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Multicom Kunshan P170S 17.3" Full-HDMatt Intel Core i7-4700MQ, 8GB, 180GB SSD + 750GB Hdd, GeForce GTX 770M 3GB, DVDRW, Uten operativsystem Pris uten OS 11795. Mer eller mindre samme spec men bedre kvalitet, OG full garanti og reklamasjonsrett. 13000kr for en så godt bestykket maskin er billig. 1 Lenke til kommentar
Evil Nightmare Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Liker ikke designen på multicom sine pcer. Har hørt at de ikke er i serlig god kvalitet og dårlig service. Synest ikke det er billig når jeg har brukt opp til flere 10000`er kr på en stasjoner med firedobbel så god ytelse.... er noe med størrelsen da men... men takker for forslag, for all del. Har snakket med butikken om spesiell garanti, de skal se videre på saken... Endret 3. september 2013 av Evil Nightmare Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Clevo sine maskiner ligger i det øvre sjiktet hva kvalitet angår så det stemmer ikke. Du kan ikke sammenligne en bærbar med en stasjonær på ytelse da de ikke bruker samme komponenter.Multicom har en bærbar (clevo) som bruker komponenter til stasjonær pc men da må du ut med 25000kr. 1 Lenke til kommentar
Evil Nightmare Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 Synest det blir for mye plast følelse. Er ikke ute etter design pc heller da, men liker designen rett og slett ikke. Har en følelse på at de kan lett bli ganske varme også. Er bare ute etter en forhåndsvis nøytral gaming pc som kan brukes til skole og gaming, pga min lenovo er nermest knust i biter. Så ser etter noe som har og ser ut som den har bra kvalitet og da har jeg hørt mye bra om Toshiba Quosmio. Merker på lommeboken når man har brukt mye penger på en stasjonær, og det har jeg gjort. Sant at jeg ikke kan sammenligne bærbar å stasjonær.... Vet ikke hva jeg skal gjøre nå, hehe Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Jo, den plastfølelsen skjønner jeg, men det er veldig solid bygd og plasten de bruker er høy kvalitet. Alle maskiner med dedikert grafikk produserer varme, det er om de klarer å kvitte seg med den som er viktig og der har Clevo kjøleløsninger som duger bra. De har noe mer viftesus enn f.eks Asus men så har de også kraftigere grafikkløsninger så jeg er ikke sikker på om jeg liker å sammenligne på det grunnlaget. Clevo er en av verdens største pcprodusenter og jeg har tilgode å se en eneste test hvor de ikke enten vinner eller kommer topp 3. Du bestemmer jo selv hvor du skal kjøpe men personlig synes jeg at man mister tryggheten når man kjøper så komplisert elektronikk fra utlandet. Du blir på en måte selvassurandør av maskinen og det ser jeg ingen fordel med å være såfremt man ikke er lagd av penger. 1 Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Du liker ikke plast og skal ha deg en Toshiba Qosmio? Hah! Har en 2-3 år gammel Qosmio som rett og slett bare er plastikk, og det er de nyere versjonene også. Og den du linker til er mest sannsynlig dyrere i butikk, siden du linker til en nettbutikk. Jeg skulle kjøpe meg TV når jeg var i England for noen år tilbake, og fant aldri den jeg hadde funnet på nettet til samme pris. Du skal være forsiktig med garantigreier fra utenlandske butikker, siden det er veldig lett å lure deg- de kommer jo mest sannsynlig aldri til å se deg igjen. For eksempel bestilte en kamerat av meg en billig notebook fra Frankrike når han bodde der, og de lovte at garantien gjaldt både der og i Norge, noe den ikke gjorde da han leste manualen. Lenke til kommentar
Evil Nightmare Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Ser poengene dine her. Tenkte litt feil i stad. Men jeg er ganske prikete på den plasten dessverre. Så jeg står nok over multicom sine. Den pcen som jeg linket er ikke plast, den er for det meste aluminium. Det er en av de nyeste de har. Jeg er i kontakt med butikken jeg evt. skal kjøpe hos angående garanti. Så jeg kommer tilbake med mer. Så langt har jeg fått mange gode svar, og jeg tenker bare videre. Skal lese en e-mail jeg har fått fra dem, angående pcen ikke garanti. Den jeg linket er faktisk dyrere hos Toshiba selv... Endret 3. september 2013 av Evil Nightmare Lenke til kommentar
aam01 Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Du kan ta med varer for inntil 6000 NOK uten å betale toll og moms. Mer informasjon her: http://toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=233863&epslanguage=no Hvis du betaler med cash så går det kanskje bra, hvis du betaler med kort innrapporterer banken automatisk dette. Endret 3. september 2013 av aam01 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Det er mye det kan være lurt å kjøpe i utlandet hvis man har sjansen. Elektronikk er ikke en av dem. Det er ikke så mye penger å spare, og du mister rettigheter. I tillegg går det utover kvoten på andre ting. Denne er verdt mer enn 6000 kroner og skal egentlig betales moms på når du kommer tilbake. Hva du risikerer ved å gå på grønt er jeg usikker på. Hvis du kommer trekkende med en vare som tilsynelatende er helt ny, vil du bli nødt til å bevise at den er kjøpt i Norge for å slippe å betale moms på den. Her er en nesten lik PC. Den har halvparten så mye minne, men dobbelt så stor harddisk. http://www.netonnet.no/art/data/laptop/skjermstorrelse/laptop-17-tom/toshiba-qosmiox70-114/186849.3004/?gclid=CLOWtc-gsLkCFS92cAod32sAQQ Lenke til kommentar
Evil Nightmare Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 Det er mye det kan være lurt å kjøpe i utlandet hvis man har sjansen. Elektronikk er ikke en av dem. Det er ikke så mye penger å spare, og du mister rettigheter. I tillegg går det utover kvoten på andre ting. Denne er verdt mer enn 6000 kroner og skal egentlig betales moms på når du kommer tilbake. Hva du risikerer ved å gå på grønt er jeg usikker på. Hvis du kommer trekkende med en vare som tilsynelatende er helt ny, vil du bli nødt til å bevise at den er kjøpt i Norge for å slippe å betale moms på den. Her er en nesten lik PC. Den har halvparten så mye minne, men dobbelt så stor harddisk. http://www.netonnet.no/art/data/laptop/skjermstorrelse/laptop-17-tom/toshiba-qosmiox70-114/186849.3004/?gclid=CLOWtc-gsLkCFS92cAod32sAQQ Hva annet er det lurt å kjøpe i utlandet da? Den pcen du linket har like stor HDD som den jeg linket, + mindre ram. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Hvor lenge skal du være i USA? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå