Retrolise Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Hei! I fjor 2012 kjøpte jeg HP Phoenix H9-1050sc som er en gaming pc produsert av HP(Noe jeg angrer på) fra Siba. Den ble kjøpt i begynnelsen av 2012, og jeg har ikke lenger en garanti fra HP på den. For et par måneder siden ble vifta på pc'en ødelagt og temperaturen på pc'en steg opp til over 99 grader. Det førte til at PCen overopphettet og slo seg selv av. Jeg leverte pcen til Siba og de erstattet viften uten kostnader. Dette var noe som ble dekket av reklamasjonsretten. Når jeg fikk tilbake pc-en så gikk ikke temperaturen lenger opp til 99 og over. Den ble ikke omstartet lenger. Temperaturforskjellen var derimot ikke så stort. Når jeg spiller spill så går temperaturen opp til 98 grader(55-59 temperatur idle). I tillegg lager pc-en mye mer støy enn det den tidligere gjorde. Jeg er veldig sikker på at pc-en ikke pleide å lage så stor lyd før. Høye temperaturen i takt med den høye lyden, som kanskje er på grunn av en veldig dårlig vifte,(produsenten er forsåvidt ukjent) gjør det veldig vanskelig å nyte spill. Det jeg lurer på, er om jeg har rett til å klage på dette og levere pc-en tilbake til service. Temperaturen er fortsatt høy og jeg frykter at den skal til slutt ødelegge komponentene på grunn av høye temperaturen. I tillegg er det vanskelig å nyte pc-en med den høye støylyden. Takker for svar Endret 3. september 2013 av Retrolise Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Du burde fått en vifte som er minst like bra som den forrige med tanke på støy og kjøling. 1 Lenke til kommentar
Retrolise Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 Du burde fått en vifte som er minst like bra som den forrige med tanke på støy og kjøling. Litt av problemet er at jeg ikke vet hvilken vifte jeg hadde fra før av. Har googlet rundt på det og finner ikke informasjon på dette. Har jeg en solid grunnlag for å klage og sende den til service gjennom Siba? Fikk pcen tilbake i begynnelsen av juli og har tolerert det til nå, men begynner å gå drit lei lyden. Og vil ikke risikere ødelagte komponenter... Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Litt av problemet er at jeg ikke vet hvilken vifte jeg hadde fra før av. Har googlet rundt på det og finner ikke informasjon på dette. Har jeg en solid grunnlag for å klage og sende den til service gjennom Siba? Fikk pcen tilbake i begynnelsen av juli og har tolerert det til nå, men begynner å gå drit lei lyden. Og vil ikke risikere ødelagte komponenter... Er det CPU-viften det er snakk om? 1 Lenke til kommentar
Retrolise Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Er det CPU-viften det er snakk om? Er litt usikker på hvilken av dem som er CPU-vifta, men snakker om vifta som er plassert der HP-vifta er plassert på bildet. Ved siden av den hvite vifta. http://i1.ytimg.com/vi/jmacAPUaEEA/maxresdefault.jpg Takk for at du tar tid til å hjelpe Endret 3. september 2013 av Retrolise Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 På det bildet ser det ut som det er et vannkjølingssystem med radiator. Kan du poste et bilde av hvordan det ser ut i datamaskinen din nå? 1 Lenke til kommentar
Retrolise Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 (endret) http://imgur.com/a/QYko1 Kjøpte pc-en for ca 14500 kr. Har aldri tuklet med innsiden av pcen før jeg leverte den til service, så vet ikke om jeg hadde en vannkjølingssystem med radiator. Men ganske sikker på at den lagde mye mindre lyd, kan ikke huske å ha spilt med dette støynivået i 1 år. Fattern sa det samme. Endret 3. september 2013 av Retrolise Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Du kan reklamere til Siba siden pc'en overoppheter etter at den kommer tilbake fra reparasjon. 98 grader under load på prosessoren er for høyt (noe som fører til redusert levetid og plagsomt høyt støynivå). Reklamasjonsfristen på reparasjoner "med samme feil" er 3 måneder. Du må reklamere innen rimelig tid eller senest 2 måneder etter mangelen er oppdaget eller burde vært oppdaget 1 Lenke til kommentar
Retrolise Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 Du kan reklamere til Siba siden pc'en overoppheter etter at den kommer tilbake fra reparasjon. 98 grader under load på prosessoren er for høyt (noe som fører til redusert levetid og plagsomt høyt støynivå). Reklamasjonsfristen på reparasjoner "med samme feil" er 3 måneder. Du må reklamere innen rimelig tid eller senest 2 måneder etter mangelen er oppdaget eller burde vært oppdaget Skal dra til Siba i morgen, fortsatt under 2 måneder. Den har ikke akkurat overopphetet og slått seg av lenger, men har likevel temperatur på 98 grader på noen spill. Etter å ha googlet litt rundt og sett at mange av disse HP phoenix pcene har en vannkjøler, så blir jeg frustrert over servicen jeg har fått fra Siba/infocare. Vifta de har erstattet med koster bare 20 dollar på ebay... Håper jeg har god grunnlag for å klage og be om bedre komponent . Takk for assistansen Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Det er ikke sikkert din pc ble levert med vannkjøling siden denne modellen ble levert med begge deler. Kan du poste produktnummeret? http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/weInput?product=5226074&lc=no&cc=no&dlc=no&tmp_weDest=https%3A%2F%2Fh10025.www1.hp.com%2Fewfrf%2Fwc%2Femail%3F 1 Lenke til kommentar
Retrolise Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 Produktnummeret er: QD486EA Skrev også inn serienummeret og fikk frem dette produktnavnet: HP Pavilion HPE h9-1050sc Phoenix Desktop PC Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Mangelen på informasjon om at datamaskinen med dette produktnummeret har vannkjøling tyder på at den ikke har det. 1 Lenke til kommentar
Retrolise Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Mangelen på informasjon om at datamaskinen med dette produktnummeret har vannkjøling tyder på at den ikke har det. Antar at det stemmer dessverre . Skulle trodd at den hadde det med tanke på at den kosta 14500 kr da jeg kjøpte, men det er prisen for å kjøpe ferdigbygget fra HP. Burde jeg fortsatt dra til siba og klage på temperaturøkningen og støyen forårsaket av vifta? Selv om jeg kanskje ikke hadde en vannkjøer fra før av. Har en fractal r4 kabinett liggende hjemme som jeg kan kanskje ta til bruk og kjøpe en vannkjøler selv. Endret 3. september 2013 av Retrolise Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Det høres ut for meg som at du har en reklamasjonssak. Jeg vil ikke anbefale å bytte kabinett. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 (endret) 98 er nok ikke noen tilfeldig temperatur, da rundt 98-100 grader så vil prosessoren nedgradere ytelsen sin, for å nødkjøle seg. Dette stopper tydeligvis varmeøkningen, og ved 98-99 grader så står CPUen å vipper frem og tilbake mellom høy ytelse og lav ytelse. I et tilfelle hvor vifta ikke fungerer overhode, så vil det ikke holde å nedgradere ytelsen, og da vil den til slutt skru seg av. Dette er en klar og tydelig mangel i produktet, og er skadelig for prosessoren. Du har all rett til å sende den tilbake på reklamasjon. Ikke bare går den over temperaturen som Intel har satt som maks anbefalte, men ytelsen blir mest sannsynlig nedgradert som igjen betyr at du ikke lenger får hva du betalte for. En vesentlig mangel, samt mest sannsynelig en feil fra butikken sin side i tillegg. Når temperaturen blir SÅ høy så er det ofte noe helt spesielt som har skjedd, og det er nok ikke selve kjøleren sin feil. Selv den dårligste originalkjøleren klarer selvsagt fint å holde temperaturen innenfor sine spesifikasjoner. Jeg tipper de ikke har klart å montere kjøleren riktig, og dermed er det dårlig kontakt mellom den og prosessoren, som fører til skyhøye temperaturer. (slikt kan også oppstå under frakt fra dem til deg)Kort sagt: Send den inn, så er det en rask og smal sak for dem å fikse opp i problemet. Endret 4. september 2013 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Lever den inn til Siba så hjelper de deg, her tyder det på at blokka ikke sitter riktig på CPU eller lignende, du har fortsatt reklamasjonsrett på maskinen. Hvis det du sier at du ikke har tukla med den så er det som regel en ikke sak når den blir levert inn, og den blir nok fikset uten kostnader. 1 Lenke til kommentar
Retrolise Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 Takk skal dere ha Er Gpu sin temperatur som går opp til 98 grader, prossesoren har gått opp til 50. Skal snakke med Siba i dag Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Er litt usikker på hvilken av dem som er CPU-vifta, men snakker om vifta som er plassert der HP-vifta er plassert på bildet. Ved siden av den hvite vifta. http://i1.ytimg.com/vi/jmacAPUaEEA/maxresdefault.jpg Her har du anvist at det er prosessor-vifta som ble byttet. Siden det er temperaturen i skjermkortet som blir for høy, så er dette enkelt og greit en ny reklamasjon. Et nvidia gtx 580 som sitter i denne datamaskinen begynner å trottle når temperaturen passerer 97 grader. Dvs. at nå er det noe som er feil med skjermkortet. Endret 4. september 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Uansett om det er GPU eller CPU så er det opp til dem å finne ut av problemet. Det kan hende GPU-blokka har fått seg et slag eller at vifta har noen problemer etc.. Lenke til kommentar
Retrolise Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 (endret) Jeg har et spørsmål til som jeg må stille. Pc-en ble totaltskadet under frakten. Fikk melding om at kjøpet på pc-en skal heves. Er det noen her som vet hva avskrivningssatsen på datamaskiner er? Vil gjerne vite hvor mye jeg ca får så jeg kan begynne å kjøpe pc-deler nå. Kjøpte den i 2012 februar og google har ikke vært særlig nyttig. Takker for alle svar Endret 18. september 2013 av Retrolise Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå